خانواده ها به دنبال «کارمند» شدن فرزندان هستند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مشکلات اقتصادی موجب شده تا خانواده ها تلاش کنند فرزندان کارمند داشته باشند زیرا براین باورند که کارمندان حتی دردوران رکود اقتصادی «آب باریکه» ای برای گذران زندگی خواهند داشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سلیمان پاک سرشت، گفت: نظام و شیوه آموزشی کشور مهمترین عامل برای تبدیل کردن نیروی انسانی به کارمندان ایرانی و افرادی پشت میزنشین محسوب می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: نظام آموزشی درایران، منقطع و متمایز از فضای واقعی جامعه است به همین دلیل نیروی انسانی ما در سنین کودکی، جوانی و نوجوانی در فضایی متمایز از واقعیات جامعه آموزش هایی می بینند که نسبتی با فضای جامعه ندارد.

او افزود: دانش آموزان ما پس از پایان دوران تحصیل، فضای واقعی جامعه را از نزدیک لمس کرده و درمی یابند که از آموخته های خود نمی توانند استفاده کرده و بهره ای ببرند.

رئیس سازمان فنی حرفه ای کشور ادامه داد: در فضای دانشگاهی نیز افراد برای پشت میزنشینی تربیت می شوند بنابراین نمی توان انتظار داشت روحیه کارمندی در جامعه تقویت نشود.

این مقام مسئول اضافه کرد: البته بخشی از تشدید میل کارمندی در میان جوانان جویای کار و خانواده های آنها ناشی از بی ثباتی هایی است که در مقاطع مختلف تجربه کرده ایم.

** درآمد کارمندی نقطه امن اقتصادی برای خانواده ها

پاک سرشت ادامه داد: کارمندی در ذهن اقتصادی و معیشتی خانوارها به منزله یک نقطه امن برای کسب درآمد و امرار معاش تلقی می شود به همین دلیل خانواده ها و فرزندان آنها همواره تلاش دارند بتوانند به این نقطه دست یابند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: کمبود فضا برای کسب و کار و تولید به طوری که این فضا را بتوان از دلالی متفاوت کرد نیز از دیگر دلایلی است که تمایل به کارمند بودن را در جامعه تقویت می کند.

رئیس سازمان فنی حرفه ای کشور گفت: جذابیت کارمند بودن برای جوانان به حدی زیاد است که همیشه عده ای مترصد انتشار آگهی های استخدام هستند تا از این طریق بتوانند راهی برای ورود به ادارات دولتی و پشت میز نشینی پیدا کنند.

**راهکاری برای مقابله با روحیه کارمندی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بهترین راهکار برای مقابله با تقویت روحیه پشت میزنشینی در جامعه، گفت: اگر دوره آموزشی را تا پایان دوره متوسطه الزامی کرده و ضرورت ورود به دانشگاه را حذف کنیم، همچنین آموزش مهارت های لازم را در دوران مدرسه الزامی کنیم بدون شک آنها تا پایان دوره متوسطه توانایی و علایق خود را شناخته و به مهارت کافی نیز مجهز می شوند و دیگر برای کارمند شدن تلاش نمی کنند.

او افزود: اکنون مهمترین ویژگی نظام آموزش و پرورش این است که فقط افراد منضبط تربیت می کند اما ای کاش آموزش و پرورش به برخوردهای خلاقانه کودکان توجه بیشتری کنند.

«البته افراد منضبط افرادی بهنجار هستند اما نظام آموزشی به جای تاکید و توجه به نمره انضباط، به نمره خلاقیت دانش آموزان توجه کند.»
به گزارش ایرنا، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هفته گذشته اعلام کرد که مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی سبب کاهش 30 درصدی قدرت خرید مزد بگیران از جمله کارمندان شده است.

در دیدار با دبیرکل و اعضای هیات اجرایی خانه کارگر به مناسبت هفته دولت و روز کارمند افزود: اگر در این شرایط همدلی و همراهی کارکنان دولت نباشد، نمی‌توان امیدی به پیشبرد باورمندانه برنامه‌ها ی توسعه و حل مشکلات مردم داشت.
«دولت باید راه همدل و همراه کردن کارکنان خود را - به ویژه در راستای ارتقای قدرت خرید آنها - در پیش بگیرد و این کار را با همکاری نهادهای دیگر و شرکای اجتماعی خود برای کارگران و بازنشستگان نیز انجام دهد.»

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 967420

وب گردی

وب گردی