تابش: «شفاف‌سازی» و «استانداردسازی» آب حیات اقتصاد سینمای ایران است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به سیاست‌های این بنیاد در دوره جدید مدیریت سینمایی گفت: این بنیاد با راه‌اندازی شوراهای تخصصی و حمایت از آثار سینمایی در مرحله «تحقیق و نگارش فیلمنامه»، توجه ویژه‌ای به این بخش از تولید آثار سینمایی دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری؛ علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با توجه به ماموریت‌های بنیاد اظهار کرد: بنیاد سینمایی فارابی در رویکرد جدید خود توجه ویژه‌ای به مواردی چون تقویت فیلمنامه، سینمای کودک، توسعه تولید مشترک، حمایت از استعدادهاى جوان و خلاق سینما، جذابیت فیلم‌های سینمایی، تنوع ژانرها، توسعه محتواى تصویرى و سینمایى در فضاى مجازى و توجه به مخاطب فیلم‌های ایرانى داشته و این سیاست ها را ادامه خواهد داد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: با توجه به تحولات روزافزون در صنعت سینما و شرایط حاکم بر مولفه‌های اقتصادی در سینمای کشور، بنیاد، شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های سینمایی را دنبال می‌کند.

وی در این باره ادامه داد: در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، شفافیت مالی و استفاده از ابزار و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در سینما، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیلم به صورت مشترک با یکی از موسسات فعال در بورس و همچنین صندوق اعتباری هنر در مرحله راه‌اندازی است که این سه نهاد، موسسان این صندوق هستند.

تابش در ادامه از حذف تصدی‌گری بنیاد در حوزه پشتیبانی تولید، خبر داد و یادآور شد: به منظور تشویق و تضمین سرمایه گذاری و با هدف پایدار کردن فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه پشتیبانی فنی تولید (تامین تجهیزات فیلمبرداری)، بنیاد سینمایی فارابی با حذف واحد «معاونت تولید» در سازمان اداری، رسماً به فعالیت این بخش پایان داد.

کارگروه‌های تخصصی فیلمنامه

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه از حضور فعال کارشناسان در شوراهای تخصصی معناگرا، مقاومت، اجتماعی، اقتباس و کودک و نوجوان خبر داد و عنوان کرد: کارگروه‌های تخصصی فیلمنامه از سال گذشته تا مرداد سال جاری، 61 جلسه برگزار کرده که ماحصل آن، بررسی 299 عنوان طرح و فیلمنامه است.

تابش تاکید کرد: شورای فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی از ابتدای فروردین 96 تا اسفند این سال 12 جلسه با موضوعات مشارکت در ساخت فیلم، دریافت وام، قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه، واگذاری حقوق و افزایش مبلغ قرارداد برگزار کرده که در آنها 18 مورد منجر به انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت فیلم و 5 عنوان موفق به دریافت وام و معرفی به صندوق اعتباری هنر شده است.

وی توضیح داد: شورای تخصصی فیلمنامه کودک و نوجوان از ابتدای دی 96، هشتاد وچهار عنوان فیلمنامه و طرح را مورد ارزیابی قرار داده است.

به گفته مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، این شورا از ابتدای دی‌ 96 تشکیل شده و اعضای آن متشکل از کارگردان سینمای کودک و نوجوان، روانشناس کودک، کارشناس حوزه ادبیات کودک‌، کارشناس فیلمنامه و منتقد سینمایی به ارزیابی آثار درخواستی پرداختند.

تابش ادامه داد: طی 21 جلسه برگزار شده‌ این شورا، جمعاً 84 طرح و فیلمنامه بررسی شده است که از آن میان تعدادی فیلمنامه مصوب و به مرحله تولید رسیده‌اند.

وی عنوان کرد: برخی از این فیلمنامه‌ها تصویب اولیه را گرفته‌اند که نیازمند بازنویسی هستند از این‌رو کارشناسان عضو شورا، طی جلسات متعدد و مفصل با نویسندگان آثار گفت وگو کرده، راهکارهایی برای بهبود فیلمنامه در اختیار ایشان قرار داده‌اند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: امیدبخش بودن، دارا بودن فضایی فانتزی و رویاپرداز، شاد و دلنشین بودن برای کودک و خانواده یا نوجوان و خانواده، قهرمان داشتن، همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا و موفقیت در اکران از جمله سیاست‌های اجرایی شورای تخصصی فیلمنامه کودک در دوره جدید است.

تابش افزود: از بدو تاسیس شورای معناگرا تاکنون 8 جلسه برگزار شده است. شورای مقاومت 14 جلسه و شورای اقتباس نیز 3 جلسه برگزار کرده‌اند. همچنین شورای اجتماعی نیز از بدو تاسیس تاکنون بیش از پنج جلسه داشته است.

وی اظهار کرد: بنیاد از 74 عنوان فیلم سینمایی حمایت کرده است که از این تعداد 34 عنوان مشارکت، 30 عنوان برای اخذ وام به صندوق اعتباری هنر معرفی شدند که 13 عنوان فیلم با دادن تضامین به صندوق وام خود را دریافت کرده‌اند، و 10 عنوان نیز اعطای وام‌های قبلی بوده است.

تابش در این باره توضیح داد: آثاری که شامل سوژه‌های مورد نیاز سینما است و در کارگروه‌های تخصصی بنیاد سینمایی فارابی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اولویت‌بندی لازم، به کمک سایر حامیان مانند حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای دفاع مقدس و... از این آثار حمایت شود.

وی افزود: حوزه حمایت از تولید فیلم، معمولا پروژه‌هایی واجد شرایط تلقی می‌شوند که براساس اولویت و راهبردهاى بنیاد سینمایی فارابی تعریف شده باشند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در کل یا بخشی از پروژه برعهده بنیاد سینمایی فارابی خواهد بود.

تابش در ادامه به حمایت از برگزاری «رویداد خلق ایده» در عرصه فیلمنامه نویسی و ارائه طرح‌های نوین سینمایی از سوی جوانان علاقه‌مند اشاره کرد و این اقدام را گامی موثر در ترغیب جوانان برای حضور در عرصه فیلمنامه نویسی و تبادل تجربیات بزرگان عرصه فیلمنامه نویسی و علاقه مندان خواند.

حمایت از سینمای انقلاب و دفاع مقدس

تابش گفت: همچنین در چارچوب «طرح جامع سینما» یکی از سیاست‌های مهم بنیاد سینمایی فارابی حمایت از فیلم‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و پایداری است که بنیاد فارابى با توجه به میزان منابع مالی خود در هر سال برنامه‌ریزى و از این‌گونه سینما حمایت مى‌کند. بنیاد سینمایی فارابی همواره در چند سال اخیر سعی کرده تا با حمایت خود از فیلم‌های ارزشمند دفاع مقدس، گوشه‌هایى از حماسه و مقاومت مردم بزرگ و عزتمند ایران را بر پرده سینما معرفی کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: علاوه بر اکران فیلم‌هاى مقاومت در سینماها و نمایش خانگى، پخش و توزیع بین‌المللى این آثار بسیار با اهمیت است که بنیاد فارابى این مهم را با تعامل تهیه‌کنندگان انجام داده و فیلم‌هاى این حوزه علاوه بر حضور در جشنواره‌هاى خارجى به شبکه‌هاى تلویزیون خارج، شبکه‌هاى کابلى، سامانه‌هاى اینترنتى و هواپیمایى عرضه شده‌اند.

تغییر در روش اعطای تسهیلات

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دولت یازدهم بنیاد سینمایی فارابی از محل اعتبارات خود، از ۱۵۳ پروژه سینمای حرفه‌ای در قالب تسهیلات حمایت کرده است.

وی به تغییر روش اعطای تسهیلات به پروژه‌های سینمایی اشاره کرد و افزود: به منظور افزایش میزان تعداد وام گیرنده و شفافیت در نحوه حمایت‌ها و توسعه آن و نیز تغییر شیوه‌های پرداخت تسهیلات به پروژه‌های سینمای حرفه‌ای، این شیوه از نیمه دوم سال 96 اجرایی شد. این تسهیلات از طریق صندوق اعتباری هنر و به فیلم‌های دارای پروانه ساخت مورد تأیید و با معرفی بنیاد سینمایی فارابی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود را در حمایت از فیلم‌های سینمایی انجام داده و فرصتى جدید براى تأمین سرمایه در سینما فراهم کرده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه افزود: مبلغ این وام‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شده که با یک تنفس ۶ ماهه کل مدت بازپرداخت وام ۲۴ ماه خواهد شد تا فیلمسازان بتوانند از منابع دیگری تامین بودجه کنند. تسهیلاتی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی ارائه می‌شود، می‌تواند به فیلمساز برای شروع پروژه سینمایى کمک کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تأکید کرد: تأمین مالی پروژه‌های سینمایی صرفاً از طریق حمایت‌های سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی امکان پذیر نیست.

گام نهادن در مسیر شفاف سازی

وی به شفاف سازی در زمینه اعطای وام و تسهیلات به فیلمسازان و مشارکت در تولید فیلم‌ها از سوی بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی از اسفند 96 در مسیر شفاف سازی گام برداشت، «شفاف‌سازی» و «استانداردسازی» آب حیات اقتصاد سینمای ایران است و نظام درست اقتصادى این دو شاخص مهم را به سینماى ایران هدیه مى‌کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی در دور جدید فعالیت‌های خود همزمان با اجرای طرح جامع سینما این کوشش را آغاز کرده است تا سیاست‌های جدید را اجرایی کند و در این زمینه نیز با متخصصان مدیران سینمایی و اصحاب هنر گفتگوهایی داشته باشد و حتی پیش از اینکه این سیاست‌ها را اعلام و بخشی از آن را اجرایی کند، رایزنی‌ها، گفت‌وگوها و بررسی‌های کارشناسی را داشته باشیم و امیدوارم گام‌هایی که برمی‌داریم به سمت رسیدن به سینمایی حرفه‌ای باشد که پایه‌های اساسی آن «استانداردسازی» و «شفافیت» در سینما است.

شیوه‌های نوین سرمایه گذاری

تابش توضیح داد: به منظور تشویق و تضمین سرمایه گذاری و با هدف پایدار کردن فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه پشتیبانی فنی تولید (تامین تجهیزات فیلمبرداری) بنیاد سینمایی فارابی در پی اقدامات انجام شده با حذف واحد «مدیریت تولید» در سازمان اداری از ابتدای سال 1396 رسماً به فعالیت خود پایان داد.

وی افزود: با توجه به تحولات روز افزون در صنعت سینما و شرایط حاکم بر مولفه‌های اقتصادی در سینمای کشور بنیاد در تعامل با صندوق اعتباری هنر، شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌های سینمایی را ارائه کرد؛ همچنین در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، شفافیت مالی و استفاده از ابزار و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در سینما، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیلم به صورت مشترک با یکی از موسسات فعال در بورس و همچنین صندوق اعتباری هنر راه‌اندازی شد که این سه نهاد، موسسان این صندوق هستند.

بین‌الملل سینمای ایران

تابش با بیان این که معاونت بین‌‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز در دوران جدید مسیر نوینی را دنبال می کند عنوان کرد: در این مدت شورای عالی بین‌‌الملل سازمان سینمایی و ساماندهی دبیرخانه شورا مسئولیت برگزاری جلسات در معاونت بین‌‌الملل بنیاد سینمایی فارابی را بر عهده داشته و پیگیری می کنند. معاون بین‌‌الملل بنیاد سینمایی فارابی دبیری شورای عالی بین‌‌الملل سینمای ایران را نیز عهده دار است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: تصویب و انتشار رئوس فعالیت‌های بین‌‌الملل سازمان سینمایی و ارائه پیش‌نویس‌های برنامۀ جامع بین‌‌الملل، طرح حمایت از پخش کنندگان بین‌‌الملل و طرح تولید مشترک، از جمله فعالیت هایی است که در شورای عالی بین‌‌الملل سینمای ایران دنبال می‌شود.

تابش ادامه داد: تشکیل بخش تولید مشترک در معاونت بین‌‌الملل بنیاد، طرح‌ریزی شورای تخصصی تولید مشترک و بررسی مقدماتی تولید مشترک با کشورهای جمهوری چک، آلمان، لهستان، آذربایجان، ژاپن از جمله اقداماتی است که برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازارهای جهانی انجام شده و در حال پیگیری است.

وی توضیح داد: گردآوری، ترجمه و انتشار کتاب برگزیدۀ فیلم‌های ایرانی، برپایی غرفه سینمای ایران در بازار فیلم کن با حضور بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی (تاکنون کلیۀ فیلم‌های ایرانی به نمایش در آمده در جشنواره‌های رده الف، از سوی شرکت‌های حاضر زیر چتر عرضه شده‌اند) و مذاکرات و توافقات برپایی غرفه سینمای ایران در بازار فیلم برلین از دیگر اقدامات معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بوده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به مذاکرات انجام شده با برخی کشورها به منظور همراهی و همکاری میان سینمای ایران با آنها گفت: در بخش مذاکرات کلان، مذاکرات هدفمند با کشورهای «روسیه»، «چین» و «هند» جهت گسترش همکاری‌های بین‌المللی، تنظیم تفاهم نامه مقدماتی با مسفیلم روسیه، هماهنگی جهت حضور مقامات بلند پایه سینمای چین و مسئولان جشنوارۀ شانگهای در ایران آغاز شده است.

تابش تصریح کرد: تفاهم و توافق با موسسه فرهنگی اکو جهت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و تشکیل دبیرخانه مشترک و آغاز مکاتبات با فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی جهت تمدید مهلت معرفی اعضای کمیته و هماهنگی‌های اولیه از دیگر اقدمات معاونت بین‌‌الملل بنیاد سینمایی فارابی است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی یادآور شد: مرمت و آماده‌سازی نسخ دیجیتال یازده عنوان از فیلم‌های قدیمی برای برگزاری برنامه‌های چهل سالگی انقلاب و مروری بر آثار دهۀ اول انقلاب در جشنواره اسپانیا، مذاکرات ویژه با شبکه‌های تلویزیونی و عقد قرارداد فروش نخستین بسته شامل 13 فیلم ایرانی به شبکه تلویزیونی بنگلادش، تداوم فروش حقوق درون پروازی فیلم‌های ایرانی به خطوط هوایی خارجی و مذاکرات جهت حفظ سهم سینمای ایران در بازار تعیین کننده آمریکای شمالی (همکاری با موزه هنرهای مدرن نیویورک، اکران فیلم‌ها و ...‌) از دیگر فعالیت های انجام شده در بنیاد سینمایی فارابی است و در این مدت همچنین 7 عنوان فیلم در 9 رویداد در 7 کشور ارائه شده است.

تابش ادامه داد: گسترش همکاری‌ها با فیاپف (کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های تهیه‌کنندگان فیلم) و اف‌پی‌ای (کنفدراسیون بین‌‌المللی اتحادیه تهیه‌کنندگان آسیا اقیانوسیه) جهت توسعه امکان عرضه و تولید مشترک، تفاهم‌نامه با مرکز ملى سینماى ارمنستان با موضوع ارائه تسهیلات و تولید مشترک پروژه‌های سینمایى، برپایی جشنواره فیلم‌های ایرانی در ورشو-لهستان و برپایی برنامه فرهنگی «زندگی ایرانی به روایت سینما» (با همکاری انستیتو فیلم آلمان و شرکت فیلم‏سازی وروانی) از دیگر فعالیت‌های معاونت بین‌‌الملل بنیاد سینمایی فارابی است.

به گفته وی برپایی چتر سینمای ایران در بازارهای فیلم جشنواره‌های کن 2017 و 2018، برلین 2018، عرضه و حضور فرهنگی (بیش از 100 حضور)، فروش فیلم‌های ایرانی به کشورهای خارجی و خطوط هوایی کشورهای امارات، عمان و ترکیه، حقوق تلویزیونی کشورهای بنگلادش، چین و ترکیه، اکران در کشورهای کانادا و روسیه و آماده سازی نسخ تولید مشترک فیلم «یه وا» به عنوان نماینده ارمنستان به عنوان اثر مشترک و مذاکرات مربوط به اسکار، برگزاری جلسات اسکار و معرفی فیلم «نفس» به اسکار به عنوان نماینده ایران و انجام کلیه اقدامات تهیه فیلم، دعوت میهمانان و ... جهت برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از دیگر فعالیت‌های معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در یک سال اخیر محسوب می‌شود.

تولید مشترک

تابش درباره توسعه تولید مشترک نیز تصریح کرد: تفاهم نامه با موسسه فرهنگی و هنری اکو، مرکز ملى سینماى ارمنستان با موضوع ارائه تسهیلات و تولید مشترک پروژه‌های سینمایى، تفاهم‌نامه همکاری بین موسسه فرهنگی و هنری اکو، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و بنیاد سینمایی فارابی با هدف تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای عضو اکو با تأکید بر سینما در مشهد به امضاء رسیده است.

وی ادامه داد: اکران فیلم‌های دو کشور در سینماهای طرفین، تبادل فیلمنامه بین طرفین جهت بررسی و انتخاب برای تولید مشترک، برنامه‌ریزی جهت افزایش تولید مشترک در حوزه‌های مورد توافق و ورود به حوزه تولید و سرمایه‌گذاری پس از تصویب جزییات توسط طرفین، همکاری طرفین در جشنواره‌های فیلم اصلی سینمایی و بازارهای فیلم دو کشور از جمله موارد مورد توافق در این تفاهم نامه‌ها است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درخصوص تفاهم‌نامه‌ها گفت: تدوین و امضاى توافقنامه سینمایى ما را برای اجراى برنامه‌هاى جدید در عرصه تولید مشترک، اکران، پژوهش، آموزش، همکارى‌هاى جشنواره‌اى، ارتقاى دانش فنى و توسعه بازارهاى سینمایى و عرضه و فروش فیلم ترغیب و مصمم‌تر می‌کند.

علیرضا تابش سینما را پل پیوند اشتراکات فرهنگی دانست و گفت: تولید فیلم سینمایی «های ولتاژ» به کارگردانی الهام قاسموف، محصول مشترک ایران و جمهوری آذربایجان تیر ماه سال جاری آغاز شد و این تولید مشترک روابط سینمایی ایران و آذربایجان را وارد فصل نوینی کرده است.

تابش گفت: در حوزه دیپلماسی عمومی، باید همکاری‌ها از مجاری غیردولتی توسعه پیدا کند و راه‌هایی نو برای همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و صنعتی گشوده شود که در چارچوب‌های دیدگاه‌های رسمی محدود نشده باشد. با توجه به شناختی که نسبت به ظرفیت‌های سینمایی کشور داریم امیدوارم در بخش‌های مختلف سینما به خصوص «عرضه تجارى فیلم» و «تولید مشترک» بتوانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

بازرگانی و فروش آثار

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به فروش آثار این نهاد سینمایی به تلویزیون اشاره کرد و گفت: عقد قرارداد برای فروش و تمدید 22 عنوان فیلم سینمایی با صدا و سیما، بازاریابی برای واگذاری نمایش خانگی 25 عنوان فیلم مشارکتی بنیاد، عقد قرارداد فروش صدای دوبله 55 عنوان فیلم سینمایی خارجی قدیمی در مالکیت بنیاد با موسسه تصویر دنیای هنر، انعقاد قرارداد 8 عنوان فیلم برای عرضه در شبکه نمایش خانگی با مؤسسات هنرهای تصویری سوره، سرو رسانه پارسیان و تصویر دنیای هنر، همچنین پیگیری، کارشناسی، بازاریابی و آماده سازی 169 عنوان فیلم متعلق به بنیاد برای واگذاری حقوق سند (VOD) به شرکت‌های تجمیع کننده محتوا و خدمات ویدیویی و محاسبۀ و دریافت گزارش اکران 6 عنوان فیلم مشارکتی بنیاد، محاسبه و پیگیری قراردادهای بنیاد با موسسۀ رسانه‌های تصویری که باید در حساب‌های فی‌مابین شفاف سازی شود، از دیگر اقدمات انجام شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی است.

وی همچنین گفت: نوروز امسال ۱۳۳ عنوان فیلم ایرانی از شبکه‌های تلویزیون نمایش داده شد که حدود بیست فیلم‌ جدید و برای اولین بار پخش شدند که در میان فیلم‌های جدید ایرانی پخش شده، یازده فیلم (مالکیتی- مشارکتی) متعلق به بنیاد سینمایی فارابی بود.

دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

وی در ادامه با بیان این که برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سال‌های اخیر بوده گفت: این اقدام همزمان با برپایی جشنواره تخصصی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جایگاه خاص خود را در میان علاقه‌مندان فیلمسازی پیدا کرده و به عبارت دیگر، اگر انجام آن برای اولین بار، یک امر بدیع و نو تلقی می‌شد، در حال حاضر، به دلیل استقبال مخاطبان به یک «مطالبه بسیار جدی» تبدیل شده است که توجه ویژه به این موضوع، نه تنها از وظایف اصلی مدیران سینمایی محسوب می‌شود بلکه‌، ضرورت و وجود آن با عنایت به نسل مستعد و جویای نامی که حرف‌های زیادی برای گفتن و بیان کردن دارند بر کسی پوشیده نیست.

تابش تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی بر اساس مصوبات شورای راهبردی و سیاست‌گذاری کودک و نوجوان با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور در ۲ بخش «فیلم» و «فیلمنامه» برگزار می‌کند.

به گفته وی، با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران، دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور با پذیرش فیلم‌های ۳ دقیقه ای با موضوع آزاد و بین نوجوانان گروه سنی ۹ تا ۱۶ سال همزمان با سی و یکمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: در این دوره از المپیاد، هیات داوران به فیلم‌هایی با محورهای «ایران من، شهر من، روستای من، خانه من، خانواده من، دوستان من، نوع دوستی، همیاری، نشاط و کودکی، خلاقیت در زندگی، دشمنان ما» توجه ویژه دارد.

توسعه ظرفیت‌های فارابی در فضای مجازی

تابش با اشاره به ضرورت فعالیت هدفمند و متمرکز به منظور تحقق نهضت تولید محتوا در فضای مجازی و گسترش دامنۀ خدمات فارابی در بستر وب یادآور شد که ما درصدد یکپارچه‌سازی وب‌سایت‌های فارابی و تمرکز آن تحت یک پرتال جامع به منظور ارائۀ خدمات به مخاطبان خود هستیم.

امروزه با الکترونیک شدن فرآیندهای سازمانی و تحولاتی که با پدیدار شدن دیجیتالیسم به وجود آمده است، طیف وسیعی از ابزارهای کاربردی برای عرضۀ خدمات برخط بوجود آمده است که ما به دنبال بهره‌گیری از این امکانات و ظرفیت‌ها در فارابی هستیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: نشریات فارابی در شش ماهۀ دوم سال 97 کاملاً به صورت دیجیتال ارائه خواهند شد و به راحتی مخاطبان می‌توانند در بستر وب از محتوای آنها بهره‌مند شوند. همچنین به منظور تسهیل دسترسی کاربران به اطلاعات موثر در این پرتال، پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های تلفن‌ همراه را به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان آغاز کردیم.

تابش با اشاره به عدم شناخت و هدف‌گذاری صحیح در عرصه سینما به منظور بهره‌مندی از فضای مجازى، تاکید کرد: این عدم شناخت به مرور زمان باعث شده است تا منابع موجود رو به افول گذاشته و دسترسی مخاطبان و فعالان حوزه سینما به دارایی‌های ارزشمند این صنعت سخت‌تر و یا با دشواری‌هایی رو به رو شود.

حمایت از تولیدات محتوای بومی در فضای مجازی

تابش با اشاره به تدوین طرح جامع سینما گفت: بنیاد سینمای فارابی در دوره جدید فعالیت‌های خود و با تاکید بر «گسترش نهضت تولید محتوا در کشور» بر آن شده است تا به منظور تحقق این راهبرد در سینمای کشور از ظرفیت‌های موجود ملی در راستای حمایت از خدمات و تولیدات محتوایی بومی در فضای مجازی، ماموریت جدیدی را آغاز کند که نقش اصلی بنیاد در این عرصه «حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و حمایت از متخصصان این حوزه و صاحبان ایده‌های خلاقانه در فضای مجازی» است.

مدیرعامل بنیاد سینمایى فارابى تصریح کرد: تلاش این مجموعه، تسهیل روند ایجاد، فراهم آوردن شرایط رشد و توسعه فعالیت‌های مرتبط با صنعت سینما در زیست بوم اینترنت و خدمات ارزش آفرین است.

نظارت بر روند عمرانی شهرک سینمایی هشتگرد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با اشاره به نظارت این بنیاد در سال جاری بر روند عمرانی شهرک سینمایی هشتگرد یادآور شد: بازدید، برگزاری جلسات هماهنگی و برقراری تماس‌های کارشناسی با نمایندگان کارفرما، مشاورین پروژه و پیمانکار با هدف انتقال نظرات و دیدگاه‌های بهره بردار (سازمان سینمایی – بنیاد سینمایی فارابی) و فعال‌سازی کارگاه و پیگیری برای راه‌اندازی استودیوی اصلی این شهرک به منظور دسترسی اهالی سینما برای انجام امور سینمایی از جمله فعالیت‌های انجام شده بوده و پیشرفت این شهرک در یک سال اخیر به گواه مستندات مشهود است.

حمایت از فناوری‌های نوین صنعت تصویر

به گفته تابش، بنیاد سینمایی فارابی در رویکرد جدید خود در حمایت از فناوری های نوین، مطالعه، طراحی و برگزاری جلسات در حوزه و مرکز حمایت‌ از فناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده و شورایی درخصوص پیشبرد فعالیت‌های مربوط به CGI تشکیل شده است.

انتشارات و پژوهش‌های سینمایی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اظهار کرد: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نیز رویکردی متفاوت را در دوره جدید اتخاذ کرده و به زودی نسخه ماهنامه فیلم نگار که زیر نظر این بنیاد منتشر می‌شود به صورت دیجیتالی به مخاطبان عرضه خواهد شد.

تابش افزود: «روایت در فیلم داستانی» (جلد اول و جلد دوم)/ دیوید بردول، ترجمه‌ سیدعلاءالدین طباطبایی/ چاپ سوم، «نما به نما: کارگردانی فیلم از تصور ذهنی تا تصویر سینمایی»/ استیون دی کاتز، ترجمه محمد گذرآبادی، «فیلمنامه‌نویسی در قرن 21»/ لیندا آرنسون، ترجمه شاپور عظیمی و فصلنامه‌های «سینمای سیاسی» (شماره 78)، «میزانسن و دکوپاژ» (شماره 79) و «شخصیت و شخصیت پردازی» (شماره 80) از انتشارات بنیاد سینمایی فارابی است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: برگزاری نشست‌های «گفت‌وگوی سینمایی درباره یک کتاب» (4 نشست) از جمله اقدامات معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد فارابی است.

چابک‌سازی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به چابکسازی اداری این نهاد تاکید کرد: این بنیاد در راستای چابکسازی به دنبال اجرای پروژه فرآیندهای سازمانی بوده و پس از مدل‌سازی فرآیندها، بحث پیاده سازی آن‌ها در نرم افزار مدیریت فرآیند (BPMS) جهت استقرار در بنیاد است.

تابش با اشاره به فعالیت بخش آرشیو فیلم فارابی نیز اظهار کرد: در بخش خدمات آرشیو فیلم نیز شاهد تهیه و استقرار نرم‌افزار مدیریت آرشیو فیلم‌ها، طراحی ‌و آماده‌سازی طرح فیلم‌شناخت به منظور استفاده در پرتال جامع فارابی (مهر ماه 1397)، نصب و راه‌اندازی سرور تهیه شده به منظور نگهداری فیلم‌ها و تامین نیازمندی‌های فیلمخانه ملی ایران بوده ایم.

وی یادآور شد: همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در خصوص ثبت (ملی، منطقه‌ای و جهانی) فیلم‌های سینمایی در فهرست یونسکو، صورت برداری کامل و چیدمان فیلم‌های خارجی و ایرانی و همچنین تفکیک و تعیین تکلیف فیلم‌های اوتی از دیگر اقدامات انجام شده در بخش آرشیو فیلم است.

وی عنوان کرد: همچنین مرمت و بهسازی سالن سینمای زنده یاد عباس کیارستمی واقع در ساختمان بنیاد سینمایی فارابی نیز از ابتدای امسال در دستور کار قرار داشته و این سالن به منظور ارائه برنامه‌های متنوع و ایجاد فضای گفت وگو محور درباره مسائل مختلف سینمای ایران به زودی آماده بهره برداری خواهد شد.

همچنین پروژه ساخت و تجهیز سالن شماره 3 سینما فرهنگ از دیگر اقدامات این بنیاد بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967448

وب گردی

وب گردی