شکست اسرائیل در برابر اجرای اهداف ایران در سوریه

یک پایگاه خبری صهیونیستی با انتشار مقاله ای از یک تحلیلگر صهیونیست نزدیک به منابع امنیتی اسرائیل از شکست رژیم صهیونیستی در مقابله با حضور ایران در سوریه و دستیابی ایران به اهداف خود در این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، حتی افراطی ترین سیاستمداران و اصحاب رسانه در اسرائیل معتقدند طرح های این رژیم از سال 2011 و آغاز بحران سوریه شکست خورده است. هنگامی که بحران در این کشور آغاز شد بسیاری از ارکان رژیم صهیونیستی تاکید داشتند که ادامه حضور بشار اسد در قدرت طولانی نخواهد بود. بر هیچ کس پوشیده نیست که اسرائیل طرح هایی برای تجزیه سوریه به کشورهای کوچک قومی، طایفه ای و مذهبی داشته است. آنها از ابتدای آغاز این بحران کمک های خود به تروریست ها را با تلاش برای ایجاد منطقه ای عاری از درگیری در بخش آزاد شده ارتفاعات جولان سوریه آغاز کردند اما در این اقدام خود دچار شکست شده و چیزی به دست نیاوردند. مساله ای که آنها را مجبور کرد تا برای بیرون کردن نیروهای ایران از سوریه اقدام نمایند؛ کشوری که به درخواست رسمی دمشق در سوریه حضور دارد.

«امیر بوخبوط » تحلیلگر نظامی صهیونیست طی مقاله ای در پایگاه خبری عبری زبان واللا نوشت: با وجود حملات نیروی هوایی ارتش اسرائیل برای مقابله با نیروهای ایرانی، ارزیابی های منابع اسرائیلی بیانگر آن است که ایران هنوز قصد خارج شدن از سوریه را ندارد.

این تحلیلگر به نقل از منابع امنیتی بلندپایه تل آویو افزود: با وجود تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از حصول مقاصد ایران جهت ایجاد زیر ساخت های نظامی در سوریه اما ارزیابی انجام شده توسط نهادهای امنیتی اسرائیل حاکی از آن است که ایران از این ماجرا دست بردار نیست چرا که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به طور جدی تصمیم دارد طرح خود را که دارای استراتژی مستحکمی است، اجرایی نماید.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد: دولت اسرائیل پس از اعلام امضای توافق همکاری های نظامی میان تهران و دمشق، حملات خود علیه اهداف نظامی ایران در سوریه و پایگاه های ارتش این کشور را آغاز خواهد کرد.

یسرائیل کاتس وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی و اطلاع رسانی دولت نتانیاهو در مصاحبه با رادیو عبری گفت: توافق جدید میان ایران و سوریه که به موجب آن ایران برای کمک به نظام اسد در سوریه باقی خواهد ماند، آزمونی برای سیاست اسرائیل در قبال سوریه و عبور از خط قرمزهای ترسیم شده ما است.

وی تاکید کرد: اسرائیل اجازه نمی دهد ایران حضور خود در سوریه را تقویت نماید. ما از تمام توان خود علیه ایران در سوریه که تهدیدی برای اسرائیل به شمار می رود استفاده می کنیم. اگر ارتش سوریه از نیروهای ایرانی حمایت کند مسئولیت آن بر عهده بشار اسد خواهد بود.

پایگاه خبری صهیونیستی واللا به نقل از منابع سیاسی و امنیتی تل آویو اعلام کرد: نهادهای امنیتی تل آویو تاکید دارند بشار اسد در حفظ نظام خود و تسلط بر اکثریت اراضی کشور خود با همکاری مشاوران و جوانان سوریه موفق شده است.

این پایگاه خبری افزود: بشار اسد برای سکولار ماندن سوریه تلاش می کند و می خواهد همچنان از روش پدر خود حافظ اسد پیروی نماید. وی به دنبال آن است که تنها متکی به ایران و روسیه نباشد که برای بقای در قدرت از حمایت های این دو کشور برخوردار بوده است بلکه در پی تقویت روابط بین المللی خود با دیگر کشورها و صاحبان کسب و کار تاثیر گذار در سراسر جهان است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نهادهای امنیتی اسرائیل نگران استفاده اسد از مشکلات کشورهای اروپایی هستند که به دنبال پذیرش آوارگان سوری با آنها مواجه شده اند چرا که بشار اسد می تواند در مقابل بازگشت آنها به سوریه به کمک های انسانی و سرمایه گذاری این کشورها دست یابد و این به نفع دولت اسرائیل نیست که خواهان تضعیف محور افراط گرایانه است.

واللا در گزارش خود ادامه داد: نگرانی در آنجایی است که هیچ مکانیزمی برای نظارت بر اسد وجود ندارد تا بتوان از اقدامات نظام تحت امر وی علیه مردم سوریه در سال های اخیر برای رئیس جمهور این کشور هزینه سازی کرد. به نقل از منابع امنیتی و سیاسی بلند پایه تل آویو روابط میان اروپا و سوریه جریان دارد و اسد وارد نبردی رسانه ای شده و با ایجاد یک موج تبلیغاتی می خواهد این مطلب را القا کند که اوضاع به حالت عادی بازگشته است.

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق اخیر ایران و سوریه گفت: توافقات میان سوریه و کشورهای دیگر برای اسرائیل بی اهمیت است، با احترام به تمام توافقات و تفاهمات باید بگویم به آنها پایبند نیستیم و تنها امنیت اسرائیل برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به نشست منطقه ای اخیر آنکارا افزود: اسرائیل تحولات خارج از مرزهای سوریه را نیز تحت نظر دارد و تمام تفاهمات انجام شده در هر جایی برای ما بی اهمیت است و تل آویو بر اجرای توافقات سابق تاکید دارد.

کد خبر: 967451

وب گردی

وب گردی