حوزه عمرانی در دانشگاه‌ها چه جایگاهی دارد؟

پس از انقلاب اسلامی، تعداد دانشگاه‌ها زیاد نبود، در چنین شرایطی لازم بود فضای مورد نیاز برای دانشگاه ها در کشور ایجاد شود، در حال حاضر ساخت و ساز نسبت به گذشته کمتر شده است، در چنین شرایطی موضوع نگهداری از فضاها مطرح می شود که توجه به آن بسیار مهم است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیایید چند لحظه هم که شده به دوران دانشجویی خود فکر کنید، به مسیرهایی که باید برای یک کلاس طی می کردید، به ظاهر و باطن ساختمان دانشکده هایتان، به دغدغه هایی که در دانشگاه داشتید و غیره. حال چشمانتان را ببندید و جزئیات ساختمان دانشکده تان را به یاد بیاورید، کلاس ها، صندلی‌ ها، دیوارها، دسترسی ها، همه چیز را در ذهنتان تصور کنید.

آیا کلاس ها متناسب با دانشجوها و دروس مشخصی طراحی شده بود؟ آیا کلاس های نظری، عملی و سمعی بصری از یکدیگر متفاوت بودند؟ آیا زمانی که در دانشگاهتان قدم می زدید احساس می کردید که این دانشکده متناسب با رشته تحصیلی و مبانی آن ساخته شده یا اینکه بیشتر شبیه به یک ساختمان اداری است؟

جواب این سوالات را چند دقیقه ای در گوشه ذهنتان داشته باشید تا موضوعی دیگر را نیز مطرح کنم. دست خودشان نیست، برخی از دانشجوها فعال هستند، تمامی مسئولان دانشگاه از رئیس گرفته تا معاونت ها؛ همه را می شناسند، بالعکس برخی هم هستند که نام رئیس دانشگاه را برای اولین بار پای مدرک فارغ التحصیلی خود می بینند.

اگر بخواهیم کلی نگر باشیم، دانشجویان در درجه اول به معاونت فرهنگی دانشگاه خود مراجعه می کنند، بالاخره برنامه های فرهنگی دانشگاه ها، اعیاد و مناسبت ها که به خودی خود برگزار نمی شود، برگزاری این دست برنامه ها، نیازمند دانشجوی فعال و البته برنامه ریزی های معاونت فرهنگی است. شاید بتوان مراجعه دانشجویان به معاونت آموزشی دانشگاه ها را در رتبه دوم مراجعه ها دسته بندی کرد، بالاخره دانشجویان باید سوال و مشکلات حوزه آموزشی را با فردی مطرح کنند دیگر، اگر معاونت آموزشی در دانشگاه ها نباشد، دانشجویان از کجا خبر دار می‌‌شوند که چه زمانی باید انتخاب واحد کنند، کی امتحان دارند، مهلت حذف و اضافه واحدهایشان چقدر است و غیره. پس از آن هم احتمالا معاون اداری مالی دانشگاه را بشناسند.

شاید تعداد دانشجویانی که در سال گذرشان به دفتر معاونت عمرانی دانشگاه افتاده باشد، کمتر از 20 نفر باشد. مهم ترین وظیفه معاون عمرانی آن است که برنامه ریزی های لازم را برای ساختمان های آموزشی، اداری و غیره داشته و در ساخت، تعمیر و نگه‌داری سازه‌ها در دانشگاه، از مواد و مصالح مطلوب و استاندارد معماری استفاده کند.

همان طور که می دانید پس از انقلاب اسلامی، تعداد دانشگاه‌ها زیاد نبود، در چنین شرایطی لازم بود فضای مورد نیاز برای دانشگاه ها در کشور ایجاد شود، در همین راستا وزارت علوم احساس کرد که این حوزه نیازمند مدیریتی متمرکز است. در حال حاضر ساخت و ساز نسبت به گذشته کمتر شده است، در چنین شرایطی موضوع نگهداری از فضاها مطرح می شود که توجه به آن بسیار مهم است.

چندی پیش محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید حوزه عمرانی دانشگاه ها به جایگاه واقعیشان بازگردند، اظهار داشت: باید کمیته‌های تخصصی برای بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها تشکیل و ایده‌های جدید نیز مطرح شود، همچنین باید به این نکته نیز توجه شود که وظیفه ما ارزان ساختن نیست، بلکه خوب ساختن است.

وی افزود: کار دبیران عمرانی مناطق سنگین است و باید فراتر از ساختار اداری کار کنند، درهمین راستا باید دستورالعملی تدوین شود و در اختیار دانشگاه‌های کشور قرار گیرد؛ این دستورالعمل‌ها به نسل‌های بعدی نیز منتقل خواهد شد.

ایسکانیوز در سلسه گزارش های خود می خواهد به بررسی جایگاه عمرانی در دانشگاه‌ها، بررسی بناهای دانشگاه‌ها از گذشته تاکنون، ساخت دانشکده ها بر اساس کاربری و نیازهای این حوزه بپردازد، با ما همراه باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 967453

وب گردی

وب گردی