بیش از 540 میلیارد تومان حجم درآمد نفتی ایران در طول چهار سال/ آهنگ توسعه میادین نفتی شتاب می گیرد

حجم درآمدهای نفتی با وجود شرایط نه‌چندان مناسب صنعت نفت به دلیل تحریم‌ها، تنها در طول چهار سال به حدود 540 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، یک‌سال از وزارت بیژن زنگنه در دولت دوازدهم و آغاز برنامه‌های توسعه‌ای و سخنان وزیر نفت در جلسه رای اعتماد مجلس می‌گذرد که اعلام کرد: اگر میخواهیم صنعت نفت پیش رود، باید 200 میلیارد دلار سرمایهگذاری شود و در این میان، باید 120 تا 130 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شود که با جذب این سرمایه، می‌توانیم در کشور رونق اقتصادی داشته باشیم. اگر بخواهیم در استان خوزستان حرکت ایجاد شود، باید طرح‌های توسعه میدان‌های جدید و طرح‌های افزایش ضریب بازیافت در میدان‌های در حال بهره‌برداری اجرا شود و این سرمایه‌گذاری‌ها، صدها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند. تولید پتروشیمی به بالای 40 میلیارد دلار و ظرفیت پالایشی به سه میلیون بشکه در روز می‌رسد. طرح‌های متعددی هم برای کاهش سوزاندن گازهای مشعل در دست اجراست که طرح بیدبلند 2 فقط یکی از آنهاست و در قالب آن، سه میلیارد دلار توسط بخش غیردولتی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وزیر نفت در دولت دوازدهم با محور قرار دادن بحث ثبات و حفظ دیپلماسی ایران با دنیا، قول توسعه و تحول در صنعت نفت را داد؛ اما هنوز چندی از حضورش در ساختمان وزارتخانه نگذشته بود که با خروج آمریکا از برجام ورق برگشت و سرمایه گذاران و شرکت‌های بزرگ نفتی، اقدام به خروج از ایران کردند و مشتریان خرید نفت ایران حضورشان کمرنگ شد اما وزارت نفت تمام توان خود را به کاربسته تا با ثبات در تولید و صادرات نفت، وضعیت اقتصادی کشور از محل دریافت وجوه فروش نفت دچار مشکل نشود و همچنان چرخ اقتصاد بچرخد و فشار کمتری در این برهه خاص بر مردم بیاید.

نگاهی به آمار تولید نفت

برای اثبات عملکرد مثبت وزارت نفت، شاید بد نباشد که نگاهی به عملکرد صنعت نفت کشور و وضعیت آتی آن داشته باشیم؛ تولید نفت‌خام کشور که در سال 1385 به چهار میلیون و 50 هزار بشکه در روز رسیده بود، از این سال با روندی کاهشی مواجه شد و در سال 1393 یعنی اوج تحریم‌های اعمال شده علیه کشور به روزانه سه میلیون و 50 هزار بشکه کاهش یافت که نشان از کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز دارد. نکته مهم، روند کاهشی تولید نفت کشور طی سال‌های 1385 تا 1390 یعنی دوره قبل از اعمال تحریم‌هاست. به هر روی با توافق هسته‌ای، تولید نفت‌خام کشور بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کرد، به‌طوری که در سال 1395 به متوسط سه میلیون و 720 هزار بشکه در روز و در سال 96 نیز حداقل به سه میلیون و 850 هزار بشکه در روز رسید و این یعنی اینکه بالاخره کشور در سال 96 توانست تقریبا به سطح تولید نفت‌خام خود در سال 1390، یعنی سال قبل از اعمال تحریم‌ها بازگردد.

حجم درآمدهای نفتی با وجود شرایط نه‌چندان مناسب صنعت نفت به دلیل تحریم‌ها، تنها در طول چهار سال به حدود 540 هزار میلیارد تومان رسید.

توسعه میادین نفتی

افزایش ظرفیت تولید نفت خام میادین مشترک غرب کارون (آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی ) به 350 هزار بشکه در پایان سال 1396 ( در شهریور سال 96 تولید از این حوزه حدود 275 هزار بشکه در روز) بوده است. میدان یاران جنوبی با تولید اولیه 12 هزار بشکه در روز، در زمستان 1396 وارد مدار تولید شد.

دستیابی به تولید 30 هزار بشکه نفت‌خام از میدان نفتی آذر در شهریور 1396

اجرای خط لوله گوره - جاسک ( ارائه برآوردهای اقتصادی طرح شامل خط انتقال، پایانه، ایستگاه‌ها و تاسیسات دریا، ارائه زمان بندی اجرای تاسیسات نفتی، خط و ایستگاه‌ها و ... به تفکیک گستره 1 تا 4 و ایستگاه‌های خط در حال نهایی شدن است).

توسعه میادین پارس جنوبی

تحویل فازهای 19، 20 و 21 به واحد بهره برداری شرکت ملی گاز ایران

پیش بینی می شود اولین تولید با گاز دریافتی از دریا در فاز 13 تا پایان آذرماه محقق شود.

حفاری 7 حلقه چاه در فاز 14 به اتمام رسید.

اولین ردیف گازی فازهای 24-22 با اهتمام در اقدام‌های انجام شده وارد مدار تولید شده است.

همچنین طرح‌های توسعه میادین منصوری، آب‌تیمور، شادگان، پارسی،کوپال، مارون، پازنان، رگ‌سفید، کرنج، دهلران، آذر، چنگوله، سومار، چشمه‌خوش، دالپری، دانان، سهراب، بند کرخه، یاران، آزادگان، یادآوران، اروند، سوسنگرد، دارخوین،گلشن، فردوسی، مهر، اسفندیار، سلمان گازی و لایه نفتی میدان پارس جنوبی نیز در دست بررسی برای واگذاری در قالب قراردادهای جدید بخش بالادستی نفت هستند.

نگاهی به وضعیت صنعت حفاری

شرکت ملی حفاری ایران، فعالیت خود را با 6 دستگاه حفاری آغاز کرد و اینک پس از گذشت حدود چهار دهه و با بهره‌گیری از 18 هزار نفر نیروی انسانی متخصص و متعهد هر گونه عملیات پیچیده حفاری را در دریا و خشکی از طریق دستگاه‌های حفاری سبک، سنگین و فوق سنگین و دیگر تجهیزات و امکانات استاندارد شده تا اعماق 6 هزار متری در ســـازند‌های سخت و پر فشار انجام می‌دهد.

شرکت ملی حفاری در سال 97-96 اقدام به حفاری و تکمیل 154 حلقه چاه شامل 66 حلقه توسعه ای، 4 حلقه توصیفی، یک حلقه اکتشافی و 83 حلقه تعمیری کرده است.

در این بازه زمانی شرکت ملی حفاری ایران هفت هزار و 885 مورد خدمات جانبی حفاری به موازات عملیات حفاری انجام داده که این خدمات شامل 20 نوع کار تخصصی در صنعت حفاری، مشتمل بر سه هزار و 814 عملیات در مدیریت سیمان و انگیزش چاه، دو هزار و 103 عملیات در مدیریت خدمات فنی حفاری و یک هزار و 406 عملیات در مدیریت خدمات ویژه حفاری است.

همچنین کاربست 73 دکل حفاری خشکی و دریایی در میادین نفتی و گازی کشور از سوی این شرکت، انجام 43 هزار و 881 متر حفاری افقی و جهت دار و 895 متر مغزه‌گیری، بخش دیگری از فعالیت‌های این شرکت در این بازه یک‌ساله بوده است.

علاوه بر این شرکت ملی حفاری ایران، توسعه خدمات جانبی را که افزون بر 20 نوع عملیات فنی، تخصصی و مهندسی است، با توجه به وجود نیروهای کارآزموده و تجهیزات لازم در دستور کار دارد تا ضمن پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت کشور بتواند در عرصه‌های پروژه‌های بین‌المللی و حضور در بازارهای منطقه به طور فعال مشارکت داشته باشد.

افزایش، حفظ و نگهداشت تولید بدون دکل حفاری

شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین بار اجرای پروژه‌های افزایش، حفظ و نگهداشت تولید نفت را از طریق ارائه خدمات یکپارچه فنی و مهندسی از صفر تا 100 بدون حضور دکل حفاری عهده دار شد. بر همین اساس نخستین پروژه از این دست بر اساس توافق میان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از شهریور سال گذشته در میدان نفتی آزادگان جنوبی به اجرا در آمده است. این پروژه با هدف احیای 50 حلقه چاه در این میدان اجرا می‌شود.

حضور فعال در میادین مشترک

ناوگان عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران با حضور فعال در میادین مشترک در قالب پروژه‌های کلید در دست در طول سال گذشته، موفق به حفر 40 حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی در قالب یک پروژه شده و در ادامه حضور فعال خود در حال حاضر، حفاری 20 حلقه چاه دیگر را در این میدان در دست اجرا دارد.

از دیگر پروژه‌های کلید در دست شرکت می‌توان به فاز 14 پروژه در طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی ( استان بوشهر)، پروژه دیگری در بخش خشکی میدان گازی کیش (استان هرمزگان) و پروژه‌ای در میدان نفتی آذر (استان ایلام) اشاره کرد.

در سال گذشته همچنین قرارداد حفاری هشت حلقه چاه اکتشافی میان شرکت ملی حفاری ایران و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران مبادله شد که عملیات حفاری این چاه‌ها با اختصاص دو دستگاه حفاری سنگین خشکی کلید خورده و در دست اجرا قرار دارد.

آخرین وضعیت شرکت نفت مناطق مرکزی

در حوزه عملیاتی نفت مرکزی در مجموع 58 میدان قرار دارد که هم اکنون 13 میدان نفتی و 13 میدان گازی در حال تولید بوده و 2 میدان نفتی و 3 میدان گازی نیز در دست توسعه است. همچنین 11 میدان نفتی و 15 میدان گازی توسعه نیافته است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

تولید تجمعی گاز غنی از میادین مستقل گازی بیش از پنج میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید میعانات گازی 18 میلیون و 43 هزار بشکه و تولید نفت بیش از دو میلیون بشکه بوده است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب

تولید تجمعی گاز غنی از میدان مستقل گازی تنگ بیجار یک میلیارد و 677 میلیون متر مکعب، تولید میعانات گازی 2 میلیون بشکه و تولید نفت از میادین مشترک و مستقل 71 میلیون و 500هزار میلیون بشکه بوده است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق

تولید گاز غنی از میادین مستقل و مشترک بیش از یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب و تولید میعانات گازی 594 هزار بشکه بوده است. قابل ذکر است که میزان ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه دی بیش از یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب و باز تولید گاز یک میلیارد و 260 میلیون متر مکعب بوده است.

ذخیره‌سازی گاز در میدان سراجه

میزان ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه 894 میلیون مترمکعب و باز تولید گاز از این مخزن 769 میلیون متر مکعب بوده است.

در نهایت درصد تحقق تولید گاز غنی شرکت نفت مناطق مرکزی نسبت به برنامه مصوب هیأت مدیره 66 . 101 درصد و درصد تحقق تولید نفت نسبت به برنامه مصوب هیأت مدیره 99 درصد بوده است.

مروری بر عملکرد یک‌ساله نفت و گاز پارس

طرح‌های توسعه فازهای 24گانه پارس‌جنوبی، یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر به جز فاز 11 که قرارداد توسعه آن با شرکت فرانسوی توتال متأثر از خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن کناره‌گیری این شرکت شده است، توسعه فازهای 13، 14 و 22-24 در مراحل نهایی تکمیل پروژه قرار دارند. مطابق با وعده مجریان طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی،پکیج دریایی این فازها تا پایان سال جاری تکمیل شده و بخش پالایشگاهی آن نیز تا پایان سال 98 به اتمام می‌رسد.

همچنین پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری، برداشت روزانه سه میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب گاز ترش از فازهای 13، 14 و 22-24 پارس جنوبی محقق شود.

آخرین مراحل پیشرفت توسعه فاز 13

در بخش خشکی فاز 13، تاکنون دو ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فاز به بهره‌برداری رسیده که بتدریج پس از رسیدن به ظرفیت کامل در مجموع روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را شیرین‌سازی کرده و به شبکه سراسری ارسال خواهدکرد. ردیف نخست شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز 13 که در آخرین روزهای اسفند سال گذشته راه‌اندازی شد، در حال حاضر روزانه 9 میلیون مترمکعب گاز ترش را فرآوری می‌کند و دومین ردیف این پالایشگاه نیز ابتدای خرداد امسال به بهره‌برداری رسید و با تولید بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز در مدار قرار دارد.

آخرین مراحل پیشرفت توسعه فاز 22-24

فاز 22، 23 و 24 پارس جنوبی که معادل 2 فاز استاندارد از فازهای 24 گانه پارس جنوبی است، دو رویداد مهم را تا پایان شهریور امسال پیش رو دارد. سکوی دریایی 22 این فاز اوایل خردادماه امسال با موفقیت نصب شد و پیش‌بینی می‌شود با اتمام عملیات حفاری در دریا، راندن لوله‌های CRA و راه‌اندازی ازسوی تیم‌های فنی ویژه، تا پایان آبان ماه 97 به بهره برداری برسد.

ساخت عرشه دریایی 24A این فاز تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد و آماده بارگیری از یارد صنعتی صدرا در بوشهر به سوی آبهای خلیج فارس خواهد شد.

اولین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 24-22 اسفند سال گذشته راه‌اندازی و آماده دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس جنوبی شد و تولید گاز شیرین از این واحد فراورشی درخرداد امسال آغاز شد. اولین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز 22-24 هم‌اکنون با دریافت گاز ترش از فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی، بیش از هفت میلیون مترمکعب گاز شیرین را به خط ششم سراسری گاز تزریق می‌کند.

نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی پارس جنوبی

پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، به عنوان نخستین طرح مکانیزم توسعه پاک (CDM) در پارس‌جنوبی و به منظور الحاق ایران به توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس به سازمان ملل معرفی شد و در مراحل پایانی ثبت در نهاد آب و هوای سازمان ملل قرار دارد‌.

با تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی، بخشی از برق مورد نیاز پالایشگاه‌های منطقه پارس2 شامل فازهای 12، 13، 14، 19، 22 تا24 و آبگیر این منطقه تامین خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود با انجام تعهدات پیمانکار، سنکرون نخستین واحد نیروگاه سیکل ترکیبی تا پایان سال جاری انجام شده و آماده تحویل به بهره‌بردار شود.

بندر صادراتی و خدماتی تنبک

عملیات احداث بندر صادراتی و خدماتی تنبک که تنها بندر خدماتی شرکت ملی نفت ایران در سایت پارس (2) خواهد بود، از فروردین‌ سال 1393 آغاز شده و هم‌اکنون مطابق با برنامه زمان‌بندی در حال ساخت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967497

وب گردی

وب گردی