هاوین الماس پور، جوان‌ترین اهداکننده خون

جوان‌ترین اهداکننده خون استان کردستان تنها یک روز پس از تولد 18 سالگی‌اش به جمع اهداکنندگان خون استان پیوست و خون او اکنون در رگ سه بیمار کردستانی جاری است.

به گزارش ایسکانیوز، هاوین الماس پور، که متولد سال 1379 و دانش آموخته رشته عکاسی است، قصه اهدای خون خود را کمی متفاوت‌تر از سایرین می‌داند و می‌گوید: مدت ها قبل از آنکه به سن 18 سالگی برسم برای اهدای خون و یاری رساندن به بیماران نیازمند به خون روزشماری می‌کردم.

خود او این حکایت را زیباتر روایت می‌کند: سن قانونی برای اهدای خون 18 سال تمام است و من 28 اردیبهشت 97 به این سن رسیدم، این روز جمعه بود و صبح روز بعد جز اولین اهداکنندگانی بودم که در مرکز انتقال خون حضور یافتم و پس از گذشت سه ماه از آن تاریخ برای اولین بار یک واحد خون کامل اهدا کردم.

الماس پور با بیان اینکه پیش از رسیدن به 18 سالگی نیز چند بار به مرکز انتقال خون مراجعه کرده است، ادامه می‌دهد: در روزهایی که فراخوان حضور داوطلبان با گروه خون o منفی برای نجات جان مصدومان زلزله کرمانشاه از تلویزیون پخش می‌شد چند بار به انتقال خون مراجعه کردم تا شاید بتوانم با اهدای خون موثر باشم اما به دلیل نرسیدن به سن قانونی از اهدای خون منع شدم.

هاوین الماس پور: مدت ها قبل از آنکه به سن 18 سالگی برسم برای اهدای خون و یاری رساندن به بیماران نیازمند به خون روزشماری می‌کردم

وی در خصوص نوع گروه خونی اش با ابراز خرسندی عنوان می‌کند: گروه خون o منفی، دهنده‌ همگانی خون محسوب می‌شود و در شرایط اورژانسی و برای نجات برخی بیماران نیز بیشترین کاربرد را دارد و خوشحالم که از این طریق نیز می‌توانم نقش موثرتری در نجات جان همنوعانم داشته باشم.

الماس پور بر نقش خانواده‌ها در نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون و انتقال آن به نسل های بعد تاکید و تصریح کرد: پدر و عمویم اهداکننده مستمر خون هستند و بارها شاهد بوده‌ام که سالانه چندین بار داوطلبانه خون اهدا کرده‌اند یا پس از اعلام فراخوان و دریافت پیام کوتاه از جانب سازمان انتقال خون در مراکز اهدای خون حضور یافته‌اند.

وی به انگیزه اصلی خود برای تبدیل شدن به یک اهداکننده خون اشاره و تصریح می‌کند: معتقدم اهدای خون یک امر خداپسندانه و انسان‌دوستانه است به همین خاطر سعی دارم افراد بیشتری را نسبت به این مقوله که یکی از بهترین راه‌های افزایش مشارکت اجتماعی بانوان در جامعه است تشویق کنم.

آمار اهدای خون بانوان کردستان بیش از میانگین کشور است؛ با این حال تنها 5 درصد از بانوان ایرانی اقدام به اهدای خون می‌کنند و این در حالی است که در کشور های توسعه یافته این آمار قریب به 50 درصد است

وی با بیان این نکته که مشارکت کمتر بانوان در اهدای خون بیش از آنکه ناشی از عوامل حقیقی باشد معلول رواج برخی اطلاعات و باورهای نادرست است، می‌گوید: بسیاری از همسن و سال ‌ای من این تصور را دارند که دچار کم خونی هستند و حتی این حس را نیز به من القا کرده بودند در صورتی که قبل از اهدای خون تست‌های تشخیص کم خونی انجام می‌شود و افراد کم خون معاف می‌شوند.

الماس‌پور ترس از سوزن و ابتلا به بیماری های عفونی، عدم موافقت خانواده و وزن کم را از دیگر موانعی می‌داند که بانوان جوان از آنها یاد می‌کنند و می گوید: من 57 کیلوگرم وزن دارم و پس از اهدای خون نیز نه تنها مشکلی نداشته‌ام بلکه توانسته‌ام مادر و عمه‌ام را نیز به اهدای خون تشویق کنم و حتما برای تشویق دیگر بانوان نیز تلاش خواهم کرد.

گفتنی است کردستان یکی از استان‌هایی است که آمار اهدای خون بانوان آن بیش از میانگین کشور است؛ با این حال تنها 5 درصد از بانوان ایرانی اقدام به اهدای خون می‌کنند و این در حالی است که در کشور های توسعه یافته این آمار قریب به 50 درصد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967590

وب گردی

وب گردی