فرسودگی ۵۰ درصد شبکه برق تهران/ صرفه جویی ۴۰۰ مگاوات برق از طریق مدیریت مصرف

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران، گفت: در حال حاضر 50 درصد شبکه برق تهران فرسوده است که باید تا سال 1403 بازسازی شود و یکی از موانع آن گرانی قیمت فلزات است. با این حال در زمینه مدیریت مصرف برق در تابستان 97 به میزان 400 مگاوات صرفه جویی کردیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، غلامرضا خوش‌خلق مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، در نشست خبری گفت: برق منطقه‌ای تهران مسئولیت تامین برق تهران، قم و البرز را دارد تا جایی‌که ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را تحت پوشش قرار داده است. همچنین ۲۵ درصد مشترکان کل کشور (۸ میلیون و ۴۰۹ هزار مشترک) را در حوزه عملیاتی دارد.

او با بیان اینکه ۲۰ در تاسیسات برق کل کشور در تهران واقع شده است، افزود: ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در برق منطقه‌ای داریم و پیک مصرف در تهران ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات بوده که نسبت به سال گذشته ۹./. درصد رشد داشته است.

خوش‌خلق ادامه داد: به دلیل کمی بارش، برق حاصله از نیروگاه برقآبی کاهش یافته و امسال برق تولیدی از این نیروگاه حدود ۵ هزار مگاوات بود. همچنین تا افق ۱۴۰۳ قرار است ۵۰ درصد به وضع فعلی اضافه شود.

او با تاکید براینکه طبق پیش بینی‌ها تا افق ۱۴۰۳ میزان اعتبار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: براساس این پیش بینی باید سالی هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

خوش‌خلق با تاکید بر اینکه در سال‌های اوایل اجرا هدفمندی یارانه‌ها رشد مصرف برق صفر شد، تصریح کرد: در سال نخست هدفمندی یارانه‌ها مردم به دلیل گران شدن انرژی مصرف برق را مدیریت کردند و درحالی که پیش از آن رشد 7 درصدی داشتیم مدیریت مصرف باعث رشد منفی 9 درصدی شد.

خوش خلق با اعلام اینکه رشد مصرف آب و برق در نتیجه قیمت پایین آن است، گفت: صرفه جویی در مصرف انرژی باعث کاهش اتلاف منابع برای انجام سرمایه گذاری های جدید می شود.

او با بیان اینکه درجه حرارت در مصرف برق موثر است، اظهار کرد: در برخی سال‌ها به دلیل اینکه دمای هوا به طور همزمان در تمام کشور افزایش می یابد این مسئله باعث افزایش مصرف برق در کشور می شود، به طوری که به ازای هر درجه افزایش دما، 1500 مگاوات افزایش مصرف ایجاد می کند شود که این میزان افزایش دما در تهران 200 مگاوات مصرف برق را بالا می برد در سال جاری مدیریت مصرف باعث صرفه جویی 400 مگاوات برق در تهران شد.

مدیر عامل برق منطقه ای تهران افزود: در حال حاضر قیمت فلزات رنگی بالا رفته و به دلیل اینکه در پروژه های برق این فلزات کاربرد فراوانی دارد باید پیش بینی ها بازنگری شود.

خوش خلق با اشاره به اینکه در سال 96 نزدیک به 250 کیلومتر و در سال 97 نزدیک به 284 کیلومتر کابل کشی شده است گفت: بیش از 50 درصد شبکه برق 20 سال عمر کرده اند که کابل کشی جدیدی برق منطقه ای تهران رکورد جدید در کشور است.

خوش خلق در مورد برق‌رسانی به واحدهای مسکن مهر گفت:‌ شرکت برق منطقه‌ای تهران در راستای انتقال برق به واحدهای مسکن مهر به تمام وظایف خود عمل کرده و عقب‌افتادگی ندارد و هر جا که واحدهای مسکن مهر نیاز به پست اصلی برق داشته‌اند را انجام داده است.

او در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم تمام مشکلات و کاهش تولید برق، وزارت نیرو حمایتی از توسعه نیروگاه‌های پراکنده انجام نمی‌دهد، گفت: در گذشته دستورالعملی برای خرید برق از نیروگاه‌های کوچک تدوین شد و در برق منطقه تهران نیز تعداد زیادی نیروگاه‌های کوچک در محل پست‌های این شرکت ایجاد شد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران افزود: در این دستورالعمل پنج سال قرارداد تضمینی خرید برق دیده شده است، بنابراین هر کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان خریداری و به طور متوسط زیر ۷۰ تومان به مردم فروخته می‌شود که البته در نیروگاه‌های تجدیدپذیر این عدد برای هر کیلووات ساعت۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان خرید تضمینی خریداری و به یک هشتم به مردم فروخته می‌شود.

خوش‌خلق اضافه کرد: به هر حال برای توسعه نیروگاه‌های کوچک، دستورالعمل توسعه نیروگاه‌های کوچک در حال بازنگری است.

خوش‌خلق با اشاره به اینکه قیمت برق ارزان است و همین ارزان بودن باعث رشد مصرف و عدم توجه کافی به مدیریت مصرف است، گفت: در اولین سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۰ میزان مصرف برق در البرز، تهران و قم ۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات بود که با اجرای این برنامه،‌مصرف برق نسبت به سال قبل از آن با یک رشد منفی ۱.۳ درصدی مواجه شد، چرا که قیمت برق در هر کیلووات ساعت از ۱۷ تومان به ۴۲ تومان رسید، بنابراین مردم در مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای از خود نشان دادند.

او افزود: اما در سال ۹۲ و به خاطر رشد دلار، مصرف برق به ۸ هزار و ۵۰۵ مگاوات رسید که از یک رشد ۶.۸ درصدی برخوردار بود.

به گفته خوش خلق، مصرف برق در سال ۹۵، مصرف برق در پیک ۹ هزار و ۵۵۰ مگاوات با رشد ۶.۲ درصد و حداکثر پیک بار در سال ۹۶ به ۱۰ هزار و ۹۱ مگاوات با رشد ۵.۷ درصد مواجه شد.

او تأکید کرد: متوسط دریافت قبوض برق ۱۶ هزار تومان است که در مقایسه با هزینه موبایل عدد بسیار ناچیزی است.

به گفته خوش‌خلق، پیک بار سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات رسید که از رشدی معادل ۰.۹ درصد مواجه شد.

او با اشاره به اینکه رشد یک درجه حرارت دما موجب افزایش ۱۵۰۰ مگاوات می‌شود، گفت: هم‌زمانی گرما در سال جاری باعث رشد مصرف شد و از سوی دیگر کاهش ۵ هزار مگاوات تولید برق از سوی نیروگاه های برق‌آبی باعث شد تا امسال خاموشی اعمال شود.

خوش‌خلق خاطرنشان کرد: نرخ برق می‌تواند در مدیریت مصرف برق تأثیرگذار باشد، چرا که در برخی مناطق برق مجانی نشان می‌دهد که مصرف برق افزایش دارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران تأکید کرد: به عنوان مثال، تصویب آب و برق مجانی برای مدارس و مساجد مصرف برق و آب آنها را نیز افزایش داده است، بنابراین باید این برنامه نیز بازنگری شود.

خوش خلق با اشاره به اینکه قرار است ۵۰ درصد به ظرفیت‌سازی و توسعه خطوط انتقال و پست‌های برق تا افق ۱۴۰۳ اضافه شود، گفت: برای رسیدن به میزان متوسط کشور باید در شبکه برق تهران به میزان ۵۰ درصد ظرفیت‌سازی و توسعه انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 967608

وب گردی

وب گردی