رها سازی مخفیانه زباله های بیمارستانی در سطل های زباله شهری+عکس

رییس کمیته ایمنی حمل و نقل گفت : طبق قانون مدیریت پسماندها مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌عهده تولیدکننده آن است اما با این وجود بسیاری از مراکز درمانی نسبت به بی خطر سازی زباله های بیمارستانی اقدام نمی کنند .

به گزارش ایسکانیوز شهربانو امانی در هشتاد و سومین جلسه شورا با اشاره به موضوع پسماندهای بیمارستانی گفت: از نظر قانونی مسئولیت نظارت بر مدیریت پسماندهای بیمارستانی و چگونگی بی‌خطرسازی این پسماندها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. طبق قانون ”مدیریت پسماندها" مصوب 20/02/1383 مجلس شورای اسلامی، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌عهده تولیدکننده آن است.

وی ادامه داد: با این وجود بنابر ماده 8 قانون "مدیریت پسماندها" و طبق مصوبه 04/10/1386 شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان "تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران"، شهرداری تهران پذیرفته است صرفاً به‌ صورت موقت و جهت حفظ بهداشت عمومی فضاها و معابر عمومی نسبت به جمع‌آوری و حمل پسماندهای ویژه پزشکی اقدام کند.

امانی افزود: واحدهای تولید کننده پسماندهای پزشکی موظف هستند با استفاده از روش های مرسوم نسبت به رفع آلودگی و عادی سازی پسماندهای ویژه پزشکی اقدام کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت : متاسفانه طی بازدیدی که روز چهارشنبه از مرکز دفن زباله های بیمارستانی آرادکوه داشتیم، مشاهده شد بر روی اغلب زباله های بیمارستانی که به همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل داده می شود هیچ یک از اقدامات لازم برای رفع آلودگی، نظیر اتوکلاو انجام نمی شود.

خطرناکتر آن است که متاسفانه همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معتقدند برخی از مراکز درمانی برای آنکه هزینه دفع این پسماندها را به شهرداری تهران پرداخت نکنند به صورت مخفیانه زباله های ویژه بیمارستانی را در سطل های زباله شهری رها می کنند

امانی با اظهار شگفتی از برخی اقدامات مراکز درمانی گفت : از این خطرناکتر آن است که متاسفانه همکاران ما در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معتقدند برخی از مراکز درمانی برای آنکه هزینه دفع این پسماندها را به شهرداری تهران پرداخت نکنند به صورت مخفیانه زباله های ویژه بیمارستانی را در سطل های زباله شهری رها می کنند.

وی افزود: طبق ماده 1 مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران و با استناد به مفاد ماده ششصد و هشتاد و هشت (688) قانون مجازات اسلامی در صورتی‌که واحدهای تولیدکننده پسماند ویژه در انجام تکالیف قانونی خود مبنی بر تبدیل پسماندهای ویژه به پسماندهای عادی تخلف ورزند و یا امکان عادی‌سازی پسماندهای ویژه مذکور را نداشته باشند شهرداری تهران موظف است گزارش و مستندات لازم را با قید مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مسئول و ناظر بر واحدهای تولیدکننده ذی‌ربط تهیه و به سازمان محیط‌زیست و مراجع قضایی مربوط اعلام و ارائه نماید، که متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

این عضو شورا تاکید کرد : همچنین طبق تبصره 10 ماده 2 مصوبه "تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران" شهرداری تهران مکلف بوده است هر سه ماه یک‌بار نسبت به ارائه گزارش از وضعیت اجرایی شدن مفاد این مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران اقدام نماید که گزارشی در این خصوص، حداقل بدست اینجانب نرسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967655

وب گردی

وب گردی