بگذارید دبیرستان ۱۲۰ ساله ابن‌سینا سر پا باشد

۷۰۰ فارغ‌التحصیل مدرسه‌ ۱۲۰ ساله «ابن‌سینا» در همدان خواستار باز گرداندن نام قدیمی و کاربری اصلی این مدرسه به این بنای تاریخی شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دبیرستان ابن‌­سینا در کوچه‌ امام‌زاده یحیی و بلوار آیت‌الله مدنی در دوران گذشته بزرگ­ترین مرکز علمی ومهم­ترین پایگاه فکری وفرهنگی در طول تاریخِ خود بود و امروز عنوان قدیمی‌ترین مدرسه‌ی همدان را یدک می‌کشد، مدرسه‌ای که هر چند هنوز به کاربری قدیمی خودیعنی محلی برای تحصیل دانش‌آموزان ادامه می‌دهد، اما موانعی جدید بر سر راه دارد که فارغ‌التحصیلان در طول این ۱۲۰ سال درخواست توجه به وضعیت این مدرسه را دارند.

دبیرستان ۱۲۰ ساله ابن‌سینا در همدان

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان با بیان این‌که برای نخستین بار جمعی از فارغ‌التحصیلان این مدرسه در روز نهم شهریور گردهم امدند، به ایسنا می‌گوید: مدرسه ابن سینا حدود ۱۲۰ سال پیش در همدان و توسط آمریکایی‌ها ساخته شد، هر چند این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اما از چند سال گذشته و در زمان وزارت آقای حاج بابایی در آموزش و پرورش یک استخر و ساختمانی اداری در حریم این بنای تاریخی ساخته شد که مورد اعتراض فعالان فرهنگی قرار گرفت.

او همچنین با اشاره به تغییر نام مدرسه از «ابن‌سینا» به مدرسه دخترانه «ریحانة‌النبی» در طول سال‌های گذشته، به اعتراهای فعالان مدنی و درخواست‌های مکرر آن‌ها برای بازگرداندن نام مدرسه به «ابن سینا» اشاره می‌کند و بیان می‌کند: دانش آموختگان این مدرسه که حدود ۱۰۰ سال خاطرات این مدرسه را در خود داشتند نسبت به این وضعیت اعتراض کردند اما تا کنون هیچ نتیجه‌ای برای آن‌ها نداشت.

وی ادامه می‌دهد: سرانجام مدتی پیش «امین قَشَمی» یکی از فارغ‌التحصیلان قدیمی دبیرستان ابن سینا طرح ایجاد «موزه آموزش و پرورش» را مطرح کرد و تصمیم گرفته شد تا در طبقه پایین این مدرسه موزه‌ای که در طول ۱۲۰ سال گذشته وسایلی که با آن به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد جمع‌آوری و در قالب فضای موزه‌ای به نمایش درآمدند، البته این موزه هنوز با مشکلاتی مانند چیدمان مواجه است و نیاز به یک نیرو برای زمان فعالیت خود دارد.

زندی، به طرح پیشنهادی بعدی قَشَمی برای این مدرسه را جمع کردن فارغ‌التحصیلان این مدرسه در یک گردهمایی اشاره می‌کند و بیان می‌کند: می‌توان این‌ فارغ‌التحصیلان را جزوی از تاریخ شهر همدان نامید، بنابراین برای زنده نگه‌داشتن نام همدان در تقویم این شهر، با انتخاب روز ۹ شهریور همزمان با هفته فرهنگی همدان این کار انجام شد و با همکاری «انجمن توان‌افزایی "باهم"»، «انجمن پویشگران سفر پاک» با همکاری آموزش و پرورش برای گردهمایی فارغ‌التحصیلان دبیرستان «ابن سینا» تلاش کردند و فقط با دادن فراخوان عمومی در فضای مجازی حدود ۷۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان در این روز به مدرسه آمدند.

به گفته‌ی این فعال میراث فرهنگی، همه افرادی که در آن گردهمایی صحبت کردند متفق‌القول برای بازگرداندن نام دوباره «ابن‌سینا» به این دبیرستان درخواست دادند، از سوی دیگر تقاضا دارند تا طبقه دوم دبیرستان مانند گذشته به «دبیرستان پسرانه» تغییر کاربری دهد، همچنین تمایل دارند تا بنیاد فرهنگی دبیرستان «ابن‌سینا» با عضویت ۷۰۰ نفر شکل بگیرد تا از میراث فرهنگی و فعالیت‌های فرهنگی دفاع و حمایت کنند.

موزه دبیرستان ابن‌سینا در همدان

در این گردهمایی فرهنگی، امیرشهاب رضویان، مصطفی رحماندوست، مجتبی رحماندوست، محمدحسین صوفی معاون صداوسیما و تعدادی از نمایندگان مجلس که دوران دبیرستان خود را در این بنای تاریخی گذرانده بودند، حضور داشتند.

همدان را یکی از پیشگامان آموزش­وپرورش نوین می‌دانند شهری که اداره فرهنگ همدان در آن در سال ۱۲۸۲شمسی تاسیس شد، در ۱۲۶۰ شمسی «مونت گامری» از طرف میسیونرها مسئول راه‌اندازی مدرسه‌ دخترانه امریکایی در همدان شد. او به سرعت در اثر حسن رفتار اجتماعی که داشت در بین اقلیت‌های مسیحی و یهودی به ویژه مسلمانان همدان از محبوبیت خوبی برخوردار شد و به مرور رفتار او در روش و رفتار مسئولان مدرسه‌ی پسران اثرگذار بود و مدرسه امریکایی دخترانه و پسرانه در جامعه‌ی همدان با اقبال مردم روبرو شد.

«مسترهایکس» که در همدان به مسترهایکس ارمنی معروف بوده، کشیش ارامنه بود از سوی این مدرسه دعوت به همکاری شد، او که در بین مسیحیان شهر به خوشنامی معروف و به اوضاع اجتماعی شهر آگاه بود، از سوی میسیونرها موظف به پیداکردن جائیی مناسب برای احداث مدرسه امریکایی می‌شود، او پس از تحقیق در نهایت باغچه‌ای بزرگ و معروف به «باغچه‌ی آیوسف» را برای احداث مدرسه در نظر گرفت. مکانی با ۱۲۰۰۰ متر مربع در جنوب شرقی همدان که در تملک فردی به نام «عنایت‌الدوله» و از افراد روشنفکر و مشروطه طلب بود، البته امروز آن باغچه‌ی بزرگ و پر درخت در بین چند مدرسه و آموزشگاه و اداره‌ی آموزش و پرورش ناحیه‌ی دو قطعه قطعه و دیوارکشی شده است.

پس از تملک باغچه، میسیونرهای همدان به فکر ساخت و ساز بنای مدرسه بودند که پاسخ‌گوی آموزشی مناسب برای حداقل یک سده‌ی آینده باشد. طرح و نقشه‌ی زیربنای ساختمان طرح «چلیپایی» است. شکل چلیپا را می‌توان در آثار «تپه‌ی نوشیجان» در آتشکده‌ی آن که از قدمت نزدیک سه هزار سال برخوردار است دید. بنای سه طبقه‌ی مدرسه در سال ۱۲۰۴ شمسی آماده‌ی بهره‌بردای شد. مصالح بکار رفته آجر و سنگ با ملات ساروج است. طرح و نقشه‌ی مهندسی به کار رفته در بنا ترکیبی از معماری اروپایی و دوره‌ی قاجار است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود دبیرستان ابن­ سینا در دوران دفاع مقدس نیز نقشی پررنگ داشته است، به گونه‌ای که این مکان آموزشی در دوران جنگ نزدیک به یکصد شهید وجانباز تقدیم انقلاب کرده است، شهید مصطفی احمدی­روشن شهید هسته‌ای نیز از دیگر شهدای این دبیرستان بوده است.

تصاویر توسط رضا زراعت‌کار مقدم ثبت شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 967687

وب گردی

وب گردی