ایجاد معاونت علمی در واحدهای کوچک و متوسط / برنامه ریزی برای راه اندازی دانشگاه مادران

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی معاونت علمی در واحدهای کوچک و متوسط استان ها خبر داد و گفت: در این طرح معاونت آموزشی و پژوهشی ادغام شده و معاونت علمی تشکیل می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی حیدری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و روسای واحدها و مراکز آموزشی استان در واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر آذین با ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، گفت: این دانشگاه دارای 28 واحد و مرکز آموزشی شامل 7 واحد بسیار بزرگ، 6 واحد متوسط، 6 واحد کوچک و 6 مرکز آموزشی است که در مجموع 16 درصد از مراکز آموزش عالی استان را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه 32 درصد از دانشجویان استان اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند، خاطرنشان کرد: از بین بیش از 263 هزار دانشجوی استان، حدود 84 هزار نفر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند. از این تعداد بیش از 4 هزار نفر در مقطع دکتری تخصصی، حدود 1200 نفر در مقطع دکتری حرفه‌ای، بیش از 19 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از 46 هزار نفر در مقطع کارشناسی و مابقی در مقطع کاردانی تحصیل می کنند.

در ادامه این جلسه، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مصوبات شورای دانشگاه آزاد اسلامی قابلیت اجرایی و عملیاتی دارد و به منزله قانون و لازم‌الاجراست، گفت: جابه‌جایی نیروی انسانی شامل کارمند و هیأت علمی با تصویب شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان و موافقت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امکان‌پذیر است.

راه‌اندازی معاونت علمی در واحدهای کوچک و متوسط

وی از راه اندازی معاونت علمی در واحدهای کوچک و متوسط استان ها خبر داد و افزود: در این طرح معاونت آموزشی و پژوهشی ادغام شده و معاونت علمی تشکیل می شود.

وی ادامه داد: شورای انتصابات استان، اختیار انتصاب معاونان واحدها را دارد و حکم سرپرستی معاون علمی توسط رئیس استان صادر خواهد شد. اگر فرد معرفی‌ شده معاون آموزشی یا پژوهشی باشد، رئیس دانشگاه می تواند به مدت سه ماه حکم سرپرستی موقت صادر کند و اگر فرد انتخاب‌ شده برای معاونت علمی غیر از معاونان آموزشی و پژوهشی باشد، نیاز به تأیید شورای انتصابات استان دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با کارشناسی دقیق نسبت به رشته های مورد نیاز، حدود 100 تا 150 عضو هیات علمی جدید باید در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان جذب شود، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب دکتر علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید فرموده‌اند که «دانشگاه آزاد اسلامی نقش مؤثری در امر آموزش عالی کشور دارد»؛ بنابراین می خواهیم تحول در آموزش عالی را از دانشگاه آزاد اسلامی شروع کنیم.

وی افزود: برنامه و تلاش ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404 تبدیل به دانشگاهی شود که انتخاب اول داوطلبان ورود به دانشگاه در هر مقطعی باشد و بهترین انتخاب پژوهشگران و مدرسان شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح تحول این دانشگاه، گفت: بر مبنای این طرح، دوره کارشناسی، آموزشی و مهارتی و تحصیلات تکمیلی پایش خواهد شد. منابع انسانی مولد و خلاق نیز جذب دانشگاه آزاد اسلامی شده و علوم انسانی متحول می شود. تلاش ما این است که نظام نوآوری را با ایجاد «سرای نوآوری آزاد» و اصلاح ساختار و سازمان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها و آمایش و قطب‌بندی های تخصصی، تبدیل به الگوی رشد و تربیت کنیم.

مهارت باید در متن رشته ها آورده شود

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نگاه به مقطع کارشناسی باید تغییر یابد، اظهار داشت: مهارت باید در متن رشته ها آورده شود. به عنوان نمونه می توانیم در واحد اصفهان یک ساختمان قضایی مجازی ایجاد کنیم تا دانشجویان رشته حقوق واحدهای استان در این محیط واقعی شبیه‌سازی‌ شده، با ساختار قوه قضائیه آشنا شوند و بخش های مختلف مرتبط با حوزه حقوق در این ساختمان پیاده‌سازی شود تا زمانی که دانشجو فارغ‌التحصیل می شود به صورت عملی با لایحه‌نویسی و قواعد حقوقی آشنا باشد.

وی ادامه داد: دستورالعمل های لازم تا یک ماه آینده صادر خواهد شد تا این ساختمان به صورت پایلوت در واحد اصفهان و برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان ایجاد شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مهارت تنها مربوط به رشته های فنی و حرفه‌ای نمی شود، گفت: در کنار آموزش تئوری و نظری، باید مهارت های آن رشته هم به دانشجویان آموزش داده شود و یکی از برنامه هایی که در دستور کار ما قرار دارد، تحول علوم انسانی است که در این راستا «سرای نوآوری آزاد» در استان ها ایجاد خواهد شد.

دکتر طهرانچی با تأکید بر توجه بیشتر به دانشجویان مقطع دکتری تخصصی، گفت: آبرو و آینده دانشگاه آزاد اسلامی در گروی تربیت دانشجویان دکتری تخصصی است که اکنون دانشجوی ما هستند. اگر نتوانیم در این امتحان موفق باشیم تا سال 1404 هم نمی‌توانیم به دانشگاه اول تبدیل شویم، بنابراین نگاه ما به دانشجویان دکتری تخصصی مالی نبوده، بلکه هدف صیانت از حیثیت دانشگاه آزاد اسلامی است.

صدور بخشنامه ها در دانشگاه آزاد اسلامی نظام‌مند می شود

وی با بیان اینکه صدور بخشنامه ها در دانشگاه آزاد اسلامی نظام‌مند خواهد شد، تأکید کرد: شوراهای هماهنگی متشکل از معاونان مربوطه از 31 استان به همراه معاون و مدیران ستاد، موضوعات مختلف را بررسی کرده و پس از بررسی کارشناسی در این شوراها، مواردی که نیاز به صدور بخشنامه و آئین نامه دارد به اداره قوانین اداره کل حقوقی ارسال می شود تا پس از آن به واحدهای مربوطه ابلاغ شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر فعالیت مدارس سما، تصریح کرد: مدارس دانشگاه آزاد اسلامی باید مدل تربیتی خود را داشته باشند و علوم تربیتی، علوم شناختی، روان‌شناسی، ورزش و سایر علوم این مدارس باید متناسب با این مدارس باشد و برنامه ما برای مدارس سما فقط اضافه کردن مدرسه نیست، بلکه باید هسته تحولی برای مدارس در نظر گرفته شود.

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد دانشگاه مادران

دکتر طهرانچی در پایان از برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد دانشگاه مادران خبر داد و گفت: تلاش ما این است که دانشگاهی متناسب با شرایط و ویژگی های مادران تأسیس و رشته های کاربردی ارائه کنیم که جزئیات این طرح در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست با قدردانی از سخنان دکتر طهرانچی در جمع معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: سخنان دکتر طهرانچی امیدوارکننده بود و تلاش ها و برنامه‌ریزی های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی جای قدردانی دارد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در راه برافراشتن پرچم تمدن نوین اسلامی قرار گرفته و تاکنون گام های بلندی برداشته است. همه باید برای اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم تا سعادت دنیا و آخرت آحاد مردم در آن است.

حوزه و دانشگاه تأثیرگذاران چرخه فرهنگی هستند

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه حوزه و دانشگاه تأثیرگذاران چرخه فرهنگی هستند، گفت: مهم‌ترین موضوعی که باید مورد توجه این دو نهاد قرار گیرد، ایجاد تمدن نوین اسلامی و خردورزی در همه حوزه‌هاست. مؤلفه های این دو از دانشگاه برمی‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری در پایان تأکید کرد: با حضور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی، فصل نوینی در این دانشگاه آغاز شده که نویدبخش رسیدن به قله های دانش و فناوری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967746

وب گردی

وب گردی