ساخت یک نوع ماده اولیه گیاهی برای لوازم آرایشی و بهداشتی

‌‌‌‌‌‌‌محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت «امولسی فایر» حاوی موسیلاژهای گیاهی به منظور استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، صبا گورانی در ارتباط با این پژوهش گفت: امروزه با توجه به میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی، بهتر است برای ساخت آنها از مواد اولیه گیاهی استفاده شود.

وی افزود: در نتیجه تحقیق انجام شده در واحد علوم و تحقیقات، موفق به تولید کرم از به دانه، گل ختمی و آلوئه ورا شدیم که این کرم‌های تولیدی نسبت به کرم‌های مشابه، دارای پایداری و ماندگاری بهتری هستند و PH آنها با توجه به تأثیری که روی پوست دارند بهتر از کرم‌های شیمیایی است.

به گفته وی، این تحقیق در آزمایشگاه‌های دارای استانداردهای سازمان غذا و دارو انجام شده و اثر پارامترهای مختلف در پایداری و خواص فیزیکی و شیمیایی امولسی فایر بررسی شده است.

بر طبق این گزارش، تحقیق درباره ساخت امولسی فایر حاوی موسیلاژهای گیاهی به منظور استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی، در قالب پایان‌نامه دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر امیر حیدری‌نسب عضو هیأت علمی دانشکده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات انجام شده است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات در تشریح تحقیقات پیشین در زمینه ساخت مواد اولیه گیاهی برای لوازم آرایشی و بهداشتی، توضیح داد: سال‌هاست که به کارگیری گیاهان و خواص منحصر به فرد آنها مورد توجه محققان و پژوهشگران در سراسر دنیا قرار گرفته است.

وی افزود: گیاهان مانند مواد شیمیایی دارای فرمول مشخص و واحد نیستند و همین امر موجب دارا بودن خواص منحصر به فرد آن‌هاست. در بسیاری از کتب قدیمی و دروس مربوط به طب سنتی، خواص مختلف گیاهان و نحوه به کارگیری آنها ارائه شده و در تحقیقات نوین، روش‌های جدید و نوآورانه برای به‌کارگیری گیاهان انجام شده و همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت به طور وسیعی در تولید مواد آرایشی و بهداشتی از گیاهان مختلف استفاده می‌‌شود.

گورانی در پاسخ به اینکه آیا در زمینه تجاری‌سازی کرم‌های تولیدی از به دانه، گل ختمی و آلوئه‌ورا که در نتیجه این تحقیق به دست آمده، امکان سنجی صورت گرفته است، اظهار داشت: در تحقیق انجام شده، کرم‌های تولید شده با نمونه‌های تجاری مقایسه شده و تمامی تست‌های مربوط به استانداردهای سازمان غذا و دارو روی آن‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین به صورت پایلوت روی چند نمونه کاربر تست شده و به طور کامل قابل تولید و تجاری‌سازی است. باید در نظر داشت که کرم‌های تولید شده از گیاهان (نه به صورت اسانس)، نسبت به نمونه تمام شیمیایی، گران‌تر بوده ولی در صورت تولید انبوه و تحقیق و توسعه برای تجاری‌سازی می‌توان قیمت را به صورت چشمگیر کاهش داد.

انتهای پیام /

کد خبر: 967778

وب گردی

وب گردی