وضعیت سینما در استان ایلام

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: این اداره کل به منظور پرکردن خلأ سینما با همکاری موسسه‌ سینما شهر، سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری ایلام راتحت عنوان «سینما فرهنگ » پس از تجهیز از طریق فراخوان به یکی از موسسات سینمایی واگذار نموده و تاکنون بالغ بر 20 فیلم سینمایی روز در آن اکران شده که رضایت نسبی مردم را فراهم آورده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری؛ عمران خود آموز بیان کرد: خوشبختانه اکران همزمان فیلم های جشنواره بین المللی فیلم فجر فضای مثبتی در استان ها ایجاد نموده است و قرار است که اکران همزمان فیلم های جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نیزبه این فرایند اضافه شود، که اتفاق بسیار خوب و تاثیر گذاری خواهد بود و در آینده نیز با بهره گیری از روش های آزموده و مفید و با جریان سازی و ایجاد گفتمان های سیال اجتماعی جامعه از طریق تولیدات سینمایی ، همچنان شاهد رونق این هنر فاخر و تاثیر گذار باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با اشاره به محرومیت مردم استان از امکانات مناسب فرهنگی گفت: در سال 1348 شاهد احداث نخستین و آخرین سینما با نام « دیاموند » با ظرفیت 480 صندلی شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما « قدس» تغییر نام داد. در دهه های طلایی استقبال مخاطبان از سینماها ، استان ایلام نیز متاثر از نبود امکانات امروزی نمایش فیلم از جمله : دسترسی به اینترنت و فضای مجازی ، ماهواره ، فروشگاه های عرضه ی محصولات فرهنگی، ویدیوکلوپ ها و سیستم های پخش خانگی ، با استقبال چشمگیر علاقمندان روبرو بود ؛ به ویژه با توجه به شرایط استراتژیک استان در دفاع مقدس ، فیلم های این حوزه با استقبال تکرار ناشدنی و تکرار سانس ها با سالن مملو از جمعیت مواجه می شد.

وی افزود: سینما قدس ایلام در سال 1392 به دلیل فرسودگی سازه و تجهیزات وبه دلیل استهلاک و ایمن نبودن فضای فیزیکی ساختمان، با موافقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تخریب گردیده و تاکنون اقدامی از طرف مالک(حقیقی) سینما برای بازسازی آن انجام نگرفته است. مکان سینما که در مرکز شهر واقع است با مجوز شهرداری به پارکینگ خودروها تبدیل شده که بارها مورد اعتراض این اداره کل، رسانه ها و اصحاب فرهنگ و هنر قرار گرفته است. طی مکاتبات و مذاکرات متعدد با شهرداران وقت و شورای اسلامی شهر ایلام، ضرورت تعطیلی پارکینگ و بازسازی سینما مورد تأکید قرار گرفته که متأسفانه شهرداری و بخش خصوصی اراده ای برای ساخت سینما در مکان مذکور ندارند.با توجه به عدم وجود سالن در برخی نقاط استان نیز خلاء نبودن سینما با راه اندازی سینما سیار پوشش داده می شود و قرار است طی سال جاری یک واحد سینما سیار فعال به تعداد چهار واحد ارتقاء داده شود.

این مدیر فرهنگی در ادامه بیان کرد : امید داریم با تسهیلاتی که قرار است مجموعه استان و سازمان سینمایی برای مالک سینما قدس قائل شوند و با دیدگاه مثبت و خیرخواهانه صاحب ملک فرایند بازسازی مجموعه فاخر مدنظر با رعایت استانداردهای بالا و ایجاد پردیس سینمایی بتواند بیش از پیش در فرهنگ سازی، رونق کسب و کار در زمینه سینما و توسعه فرهنگی استان موثر واقع شود.

وی افزود : ما در سال 1396 موفق شدیم مالک سینما قدس ایلام به همراه تعدادی از سرمایه گذاران در بازدید از مجموعه فاخر پردیس سینمایی کوروش برای الهام گیری همراهی کنیم و همین امر مشوق خوبی برای رویکرد بهتر به ایجاد مجموعه سینمایی در استان برای ایشان بود.

خود آموز در پایان این گفتگو با اشاره به کمبود سالن سینما در استان گفت : «سینما هنر» شهرستان آبدانان نیز، که مالکیت آن متعلق به موسسه‌ی سینما شهر و مالک حقیقی است به دلیل عدم تمکن مالی شخص حقیقی و نداشتن صرفه‌ی اقتصادی ، از سال 1374 غیرفعال شده بود در دو سال اخیر با پیگیری های مستمر زمینه‌ی تعیین تکلیف آن برای خرید سهم شخص حقیقی فراهم آمده و قرار است بخش عمده ای از مبلغ تعیین شده، از طریق شورای برنامه ریزی شهرستان آبدانان به این امر اختصاص یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967798

وب گردی

وب گردی