نکات مبهم پرونده تحصیلی حسین فریدون

به دلیل تأثیرگذاری پرونده تحصیلی فریدون در زمان قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بر رأی حسن روحانی، بررسی کمیسیون آموزش در این مورد متوقف تا امروزهم نتیجه قابل قبولی ارائه نشده و همچنان مسکوت مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همزمان با آخرین سال دولت یازدهم و در اوج زمزمه‌های انتخاباتی بود که خبر ماجرای تحصیل رانتی حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور، در دانشگاه شهید بهشتی رسانه‌ای شد، تخلفی که حکایت از این داشت که برادر رئیس‌جمهور در سال 93، یعنی یک‌سال پس از روی کارآمدن دولت برادر خود، طی نامه‌ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه شهید بهشتی معرفی و درخواست می‌شود که وی به عنوان دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل در این دانشگاه مهم کشور به تحصیل بپردازد.

اما به دلیل مخالفت شورای گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی این موضوع به سازمان سنجش اعلام می‌شود. حسین فریدون دست از پیگیری برنداشته و به همین دلیل مجدداً بعد از مدتی سازمان سنجش نامه‌ای به دانشگاه شهید بهشتی نوشته و می‌گوید حسین فریدون یک سال قبل در آزمون دانشگاه گیلان امتحان داده و قبول شده اما برای مصاحبه نرفته است، در صورتی که دانشگاه شهید بهشتی تمایل داشته وی در این دانشگاه به تحصیل در دوره دکتری بپردازد. مسئولان دانشگاه شهید بهشتی نیز پس از پیگیری‌های سازمان سنجش نهایتاً تصمیم‌ می‌گیرند فریدون در «‌پردیس دانشگاه شهید بهشتی‌» به تحصیل بپردازد.

از بهمن ماه سال گذشته کمیته‌ سه‌ نفره‌ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات متشکل از محمد قمی، سید محمدجواد ابطحی و کارن خانلری برای بررسی حواشی مطرح شده راجع به نحوه قبولی و ادامه تحصیل حسین فریدون در دوره دکتری روابط بین‌الملل پردیس بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شد.

اساساً توصیه سازمان سنجش به دانشگاه شهید بهشتی برای پذیرفتن فردی که در دانشگاه با تراز پایین‌تر قبول شده، امری عجیب به نظر می‌رسید؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و سرانجام پای هیات بازرسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه بهشتی باز و در نهایت به عزل محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی ختم شد.

در گزارش سید محمدجواد ابطحی به تخلف حسین فریدون در استفاده از رانت برای پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه شهید بهشتی، غیر واقعی اعلام کردن معدل خود در هنگام پذیرش در مقطع دکتری از 13 به 17 و همچنین دروغ در تعهد محضری که در مدت زمان تحصیل در دانشگاه در هیچ جا شاغل نباشد، اشاره شده است.

محمد قمی نماینده اصلاح‌طلب مجلس که ریاست این کمیته را بر عهده دارد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: به دلیل تأثیرگذاری این گزارش بر رأی آقای روحانی، گزارش کمیته تا پیش از انتخابات قرائت نمی‌شود.

در همین خصوص داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین اخبار بررسی مدرک حسین فریدون و تاثیر نظارت دقیق بر این امر در جلوگیری از تکرار چنین مواردی در میان مسئولین کشور، گفت: مدرک تحصیلی حسین فریدون از سال گذشته در کمیته‌ای توسط کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گرفته است. بحث پایان‌‌نامه و مالکیت معنوی، اصالت مدارک تحصیلی باید به طور دقیق توسط دستگاه‌های نظارتی بررسی شده تا مواردی از این دست به وجود نیاید.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: روسای دانشگاه‌‌ها، استادان راهنما باید نظارت دقیق‌تری در پذیرش دانشجو به شکل قانونی و اصالت پایان‌‌نامه‌‌های دانشجویان داشته باشند تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم. همه افراد در برابر قانون برابرند، صرفا بحث یک نفر نیست این نظارت باید شامل تمام افراد و مسئولین کشور شود که قطعا بررسی دقیق مدارک تحصیلی عامل بازدارنده‌ای برای جلوگیری از تکرار این موارد است.

آنچه مسلم است دولت و رئیس‌جمهور باید به واسطه رأیی که از مردم کسب کرده‌اند، با آنها صادق باشد؛ نباید طوری تصور شود که رئیس‌جمهور و اطرافیانش از اعتماد عمومی مردم سوء‌‌استفاده کرده‌اند، بلکه باید سرمایه اجتماعی مردم برای تداوم نظام حفظ شود.

جلسه دفاع رساله دکتری حسین فریدون با عنوان «گفتمان اعتدال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: چالش‌ها و دستاوردها» که قرار بود صبح دوشنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود به دلیل عدم حضور یکی از داوران لغو شد.

بررسی اصالت مدرک تحصیلی و ورود حسین فریدون به دانشگاه بهشتی همچنان مبهم و مسکوت مانده است و نتیجه قابل قبولی تاکنون از سوی کمیسیون آموزش مجلس ارائه نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967817

وب گردی

وب گردی