شاخص‌هاى کلان اقتصادى باید اصلاح شود/ کاهش ارزش پول ملى مسکن را گران کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تا زمانى که تغییرات موجود در شاخص هاى کلان اقتصادى اصلاح نشود، شاهد بهتر شدن وضعیت بازار مسکن نخواهیم بود.

سید کمال الدین شهریارى، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به طرح مالیات بر عایدى که اخیرا در کشور مورد بحث قرار گرفته است، اشاره و بیان کرد: طرح مالیات بر خانه‌هاى خالى چندین سال است که مطرح شده اما تاکنون به حالت اجرا در نیامده است، یکى دیگر از نوع مالیات‌ها، مالیات بر عایدى سرمایه است که به خانه‌هاى خالى برمى گردد و لایحه آن باید مصوب شود.

او در ادامه به عوامل موثر بر افزایش قیمت اخیر مسکن در بازار اشاره و بیان کرد: یکى از دلایل تاثیرگذار در صعودى شدن قیمت مسکن ناشى از رونق بازار مسکن بود که بعد از یک دوره رکود چند ساله بر بازار مسکن شاهد بودیم و این امر باعث رونق و افزایش ١٥ درصدى قیمت مسکن شد.

شهریارى اظهار داشت: نوع دیگرى از افزایش که بر افزایش قبلى در حوزه مسکن اضافه و منجر به ایجاد نارضایتى در افراد غیرمتقاضى مسکن شد، افزایش ناشى از تغییر برابرى نرخ ارز بود که متاسفانه باعث کاهش ارز پول ملى شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این کاهش ارزش پول ملى بر تمام کالاهاى موجود در کشور مانند کالاهاى مصرفى و سرمایه‌اى تاثیرگذار بود، از طلا، خودرو و مسکن گرفته تا کالاهاى مصرفى مانند مواد خوراکى، این موضوع یک امر طبیعى است که وقتى نرخ برابرى ارز تغییر مى کند کاهش ارزش پول ملى بر تمام کالاها تاثیر مى گذارد و این تغییر قیمت در بازار مسکن را هم شامل شده بود.

او به اقداماتى که باید در حوزه مسکن جهت کنترل قیمت در دستور کار قرار گیرد تاکید کرد و گفت: تغییرات ایجاد شده در بازار مسکن ناشى از تغییرات درون بخشى نیست که بتوان به واسطه اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات لازم وضعیت بازار را بهبود بخشید بلکه این افزایش قیمت به دلیل تغییرات ایجاد شده در شاخص کلان اقتصادى است.

شهریارى افزود: تا زمانى که تغییرات موجود در شاخص‌هاى کلان اقتصادى اصلاح نشود، شاهد اتفاق خاصى که به بهتر شدن وضعیت بازار ختم شود، نخواهیم بود؛ زیرا تغییرات ایجاد شده ارتباط چندانى به مسائل درون بخشى حوزه مسکن ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان به طرح اجاره مسکن به مدت دوسال که از سوى مجلس مطرح شده بود، اشاره و اظهار داشت: تاکنون این طرح اجرایى نشده و عملى شدن این طرح جاى سوال دارد، بنابراین در حال حاضر اجرایى شدن آن در هاله‌اى از ابهام قرار دارد.

کد خبر: 967823

وب گردی

وب گردی