نبود اسپانسر تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد را زمین گیر کرد!

یکی از اعضای تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد گفت: در حال حاضر به عنوان تنها تیم ایرانی هستیم که به مسابقات ژاپن دعوت شده ایم؛ اما به علت اینکه توانایی پرداخت هزینه بلیط هواپیما و رزرو هتل را نداریم، نمی‌توانیم در مسابقات حضور یابیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، در حالی که رکود اقتصادی را در کشور پشت سر می‌گذاریم، انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها نیز تجربه تلخی را از این اوضاع و شرایط اقتصادی تجربه می‌کنند. تیم روباتیک دانشگاه آزاد یزد در حالی که تا کنون توانسته است در کشور‌های مختلف، مقام‌های متعددی را در عرصه مختلف رباتیک کسب کند؛ اما از حضور در مسابقات بین‌الملی باز ماند.
مقام دوم ایران اوپن ۲۰۱۸ لیگ امدادگر واقعی، مقام دوم ایران اوپن ۲۰۱۷ لیگ مین یاب، مقام سوم روبوکاپ ۲۰۱۵ لیگ امدادگر واقعی کشور چنین از جمله افتخارت این تیم علمی است و تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تا کنون در زمینه ربات امداد گر، مین یاب دستی، ربات‌های پرنده، واقعیت ترکیبی، فوتبالیست‌ها در مسابقه‌های داخلی و خارجی موفقیت‌هایی را کسب کرده است.
اعضای تیم ربوکاپ دانشگاه آزاد یزد با حضور هادی صادق‌پور، آرشام بلیوانی، سیدعلی‌محمد منصوری، رضا ابراهیمی، میلاد محمدی، علی سالاری، سید سعید نقوی، حکمت بوذرجمهری و محمد مهدی تقوی به سرپرسیتی محمدرضا جناب زاده مقام اول ربوکاپ ۲۰۱۷ لیگ امدادگر واقعی کشور ژاپن را کسب کردند؛ اما مشکلات اقتصادی مانع حضور این تیم علمی موفق در مسابقات بین‌المللی شده است.
با توجه به اینکه به تازگی از ژاپن دعوت نامه‌ای برای حضور در مسابقات ربوکاب داشته اند، به همین دلیل گفتگویی با محمدرضا جناب زاده، سرپرست این تیم، علی سالاری و سید محمدعلی منصوری دو نفر از اعضای تیم داشتیم که با هم می‌خوانیم.

دانشجو: تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد از چه زمانی تشکیل شد؟ چطور وارد تیم انجمن رباتیک دانشگاه یزد شدید؟
جناب زاده: انجمن رباتیک دانشگاه یزد از سال ۸۳ به صورت خود جوش تشکیل شد و در سال ۸۴ به ثبت رسید و از آن زمان تاکنون در خدمت این انجمن علمی هستم. اعضای این انجمن از دانشجویان رشته برق، مکانیک و کامپیوتر در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد تشکیل شده که به طور جدی در این حوزه مشغول فعالیت هستند.
سالاری: در سال ۲۰۱۴ بود که عضو انجمن رباتیک دانشگاه یزد شدم و در ابتدا در لیگ تیم مین یاب دستی فعالیت داشتم، در سال ۲۰۱۵ بود که در تیم مین یاب ایران اوپن در مسابقات فینال حضور داشتم؛ اما به دلیل مشکل تیم ما از ادامه مسابقات کنار رفت. سال ۲۰۱۶ عضور تیم مین یاب دستی و امدادگر بودم و این تیم در آن سال در هر دوتیم مقام اول را کسب کرد. همان سال در مسابقات آلمان سفارت آلمان همکاری لازم را با ما انجام نداد؛ اما در سال ۲۰۱۷ در مسابقات ژاپن شرکت کردیم که مقام اول را از بین ۱۱ کشور کسب کردیم. سال ۲۰۱۸ نیز در ایران مقام دوم را کسب کردیم؛ با این وجود برای حضور در مسابقات کاندا به دلیل نبود اسپانسر از این مسابقات بازماندیم .
دانشجو: این ربات‌ها در چه زمینه‌های کاربرد دارد؟
جناب زاده: ربات امدادگر که در مسابقه ربوکاپ چین مقام سوم را کسب کرده، در سازمان‌هایی مثل آتش‌نشانی و هلال‌احمر کارآمد است و می‌تواند در شرایطی که امکان حضور انسان برای امداد‌رسانی وجود ندارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

دانشجو: چه مشکلاتی پیش روی انجمن علمی رباتیک دانشگاه آزاد یزد قرار دارد؟ مسئولان چه حمایتی برای حل این مشکل کردند؟
جناب زاده: با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر، این تیم تا کنون حضور درخشانی در عرصه بین الملل داشته است و به دلیل نبود حامی مالی یا اسپانسر از اعزام به مسابقات رباتیک کانادا باز ماند؛ در حالی که اعضای این گروه در مسابقات جهانی موفقیت‌های بسیاری کسب کرده اند که نباید نادیده گرفته شود.
با وجود حمایت‌های دانشگاه آزاد یزد، برای اعزام اعضای این تیم نیاز به اسپانسر را داشتیم که با توجه به شرایط موجود اقتصادی تا کنون اسپانسری پیدا نکردیم و برای همین مسابقات رباتیک کانادا را از دست دایم و ادامه حضور ما در سایر مسابقات نیز مشخص نیست.
سالاری: سعی کردیم روش‌های مختلفی مراجعه به مسئولان، ورزشکارن و هنرمندان حامی برای این تیم پیدا کنیم ما از مسابقات باز ماندیم؛ تنها تیم ایرانی هستیم که مجوز مسابقات ژاپن را داریم ما هنوز اسپانسری برای حمایت از این تیم نداریم؛ در حالی که تیم‌های از دانشگاه‌های دیگر حامیانی دارند، اما تا این لحظه هیچ جا صدای ما را نشنیده اند؛ در حالی که این همه کارخانه و نهاد مختلف از جمله فرمانداری، شهرداری در استان وجود دارد که می‌تواند از تیم ما حمایت کنند؛ همان طور که انجمن‌های علمی دانشگاه‌های دیگر مورد حمایت قرار گرفتند و در مسابقات حضور یافتند؛ اما مشکلات اقتصادی مانع پذیرش هزینه‌های تیم ما از سوی اسپانسرها شده است.

منصوری: انجمن علمی ما با اینکه توانسته مقامات قابل توجه‌ای را کسب کند و سال گذشته همین موقع مقام اول مسابقات را نیز در ژاپن کسب کردیم؛ اما هیچ اقدامی در جهت حمایت از ما انجام نشده است.
در حال حاضر به عنوان تنها تیم ایرانی هستیم که به مسابقات ژاپن دعوت شده ایم؛ اما به علت اینکه توانایی پرداخت هزینه بلیط هواپیما و رزرو هتل را نداریم، نمی‌توانیم در مسابقات حضور یابیم؛ در حالی که انجمن‌های علمی دیگر مورد حمایت قرار دارند، از ما تا کنون حمایتی نشده است. حضور تیم علمی ما تنها محدود در مسابقات است و بعد از آنها به حال خود رها می‌شود؛ این در حالی است که در خارج کشور به تیم‌های علمی دانشجویان توجه بیشتری می‌شود و از استعداد آنها در بخش صنعت کشورشان استفاده می‌شوند.
منصوری: بارها خواسته خودمان را با مسئولان درمیان گذاشتیم؛ اما وعده‌های آنها فقط در حد صحبت باقی ماند و ما را فراموش کردند.
انتهای پیام/
کد خبر: 967835

وب گردی

وب گردی