مهم‌ترین  مشکل طرح ملی حفظ قران؛  کمبود بودجه و حمایت مالی

یکی از حافظان قران گفت: من هر چه را که دارم، مدیون قرآن هستم. برادر همسر من حافظ کل قرآن بود و در یک دوره آموزشی مشغول به حفظ قرآن بودیم . از همین طریق من با خانواده آنها آشنا شدم و با همسرم ازدواج کردم.

به گزارش ایسکانیوز، مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی که در ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ برگزار شد، مطالبه مهمی از جامعه قرآنی کشور داشتند و فرمودند در کشور باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم که در این راستا نهادها و سازمان های مختلف برنامه های متنوعی را برای تحقق این مهم برنامه ریزی کردند که یکی از آنان سازمان اوقاف و امور خیریه بود که طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم را با هدف تربیت یک میلیون حافظ قرآن برنامه ریزی کرد و طی سال های اخیر موفق به تحقق این هدف شده است، در این راستا گفت‌وگویی با «مرتضی عنایتی»، حافظ کل قرآن کریم و کارشناس مرکز تربیت مربی حافظان قرآن کریم داشتیم و از او در مورد روند تربیت حافظان در این مرکز و اهمیت حفظ قران کریم و تاثیرات آن پرسیدیم.


لطفا خودتان را معرفی کنید و از سابقه همکاری‌تان با سازمان اوقاف و امور خیریه بگویید.


متولد 19 فروردین سال 61 و اهل خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند هستم و پس از آشنایی با موسسه جامعه القرآن کریم در استان قم ساکن شهر قم شدم. به مدت دو سال مدیر یکی از شعب جامعة القرآن در شهر مقدس قم بودم و نزدیک به 6 سال است که در ستاد مرکزی حفظ قرآن و مرکز تربیت مربی حفظ سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان کارشناس مشغول فعالیت هستم.


حفظ قرآن کریم را از چه سالی و به چه شیوه ای آغاز کردید؟


15سال پیش که به قم مشرف شدم با موسسه جامعة القرآن الکریم که آن موقع بین مردم به‌واسطه معرفی محمدحسین طباطبایی علم الهدی معروف و مشهور بود و برنامه های جذابی هم برای آموزش حفظ قرآن اجرا می کردند آشنا شدم و برای حفظ قرآن ثبت نام کردم.
برنامه ریزی این مرکز به گونه ای بود که باید در ۴ سال، قرآن به صورت کامل حفظ شود که البته براساس نظر بزرگان حفظ قرآن نیز استاندارد ترین روش حفظ قرآن، روش حفظ چهار ساله است که حافظ روزانه نیمی از صفحه قرآن را یعنی حدود هفت و نیم خط را باید حفظ کند که حدوداً این روش حفظ قرآن طی چهار سال به اتمام می رسد.


برای تثبیت آیات حفظ شده در ذهن‌تان چه برنامه ای دارید؟


از همان زمان برگزاری کلاس ها، برنامه تثبیت حفظ قرآن و مرور محفوظات آغاز شد، به طوری که هر حافظ روزانه باید 10 درسی که آخرین بار حفظ شده را تکرار کند، علاوه بر آن، جزء هایی را باید مرور کند و برای تثبیت محفوظات حتی مباحثه کند که به نظرم بهترین روش تثبیت محفوظات، روش مباحثه کردن است، این که شخص از قبل یک آمادگی پیدا کند، مرور نماید و بعد بتواند در قالب مباحثه به شخص مقابل ارائه بدهد که در این روش حتی می تواند صفحه به صفحه یا جزء به جزء یا چند صفحه چند صفحه مباحثه کند.
به نظر من تثبیت محفوظات فقط با مرور کردن شاید میسر نشود یعنی شخص هم باید در قالب تدریس و هم در قالب مباحثه بتواند این‌ها را منظم و با برنامه مرور کند تا پس از مدتی بتواند محفوظات خود را به ذهم بسپارد و به یک تثبیت نسبی برسد.


حفظ قرآن و انس دائم با آیات نورانی الهی چه رهاوردی برای سبک زندگی فردی و اجتماعی شما داشته است؟
من هر چه را که دارم، مدیون قرآن هستم؛ چنان که برادر همسر من حافظ کل قرآن بود و در یک دوره آموزشی مشغول به حفظ قرآن بودیم و از همین طریق نیز من با خانواده آنها آشنا شدم و با همسرم ازدواج کردم.
حفظ آیات الهی در سبک رفتاری و اخلاقی من تاثیرگذار بوده البته حفظ قرآن، هدف نیست بلکه وسیله ای است تا ما با قرآن مأنوس شویم و اخلاق و کردار ما قرآنی شود و این تاثیرگذاری هم در بعد فردی و هم اجتماعی مشهود است.
در تعامل با دوستان و همکاران هم سعی می کنم درحد توان است، رعایت کنم و اخلاق قرآنی داشته باشم، شاید برای ما ملموس نباشد؛ اما انسان هایی که از دور مشاهده می کنند، اذعان دارند که حفظ قرآن همچون دژی مستحکم ما را در برابر بسیاری از سوء رفتارها حفظ کرده است.

حفظ قرآن همچون دژی مستحکم ما را در برابر بسیاری از سوء رفتارها حفظ کرده است


یکی از استادان بنده نقل می کرد: من بارها دیدم افرادی که با قرآن سر و کار دارند، چقدر ضریب خطایشان نسبت به بقیه کمتر است.

مقام معظم رهبری طی سال های اخیر مطالبه حضور و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را در کشور داشته اند، برای تحقق این مهم به نظر شما چه باید کرد؟


بعد از این بیانات تمام ارگان ها اعم از آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف تلاش هایی را در این زمینه انجام دادند که در اوقاف مرکزی در سال ۹۱ تأسیس شد تا این مطالبه مقام معظم رهبری را محقق کند که در ابتدا نیاز بود، مربی لازم برای تربیت حافظان تربیت شود که در این راستا مرکز راهبردی تربیت مربی حفظ ایجاد شد که تاکنون بالغ بر ۱۱ هزار مربی حفظ را در طول ۲۵۵ دوره آموزشی تربیت کرده است و سپس آن مرکز به ستاد مرکزی حفظ قرآن کریم تبدیل شد تا به تربیت حافظان بپردازد.
از مربیان تربیت شده در این مرکز تعهد گرفته می‌شد تا حتما پس از پایان، کلاس تربیت حفظ تشکیل دهند و آموخته های خود را به مرحله اجرا برسانند تا حافظان تربیت شوند که اگر این تعهد و این فرآیند نبود، حافظان تربیت نمی شدند.
این مرکز حدود 6 سال است که در حال فعالیت است و افراد علاقه مند جهات آموزش مبانی حافظ پروری و کلاس داری در آن حضور پیدا می کنند.البته به جهت کمبود بودجه و حمایت های لازم، پرداخت حق الزحمه مربیان حفظ قرآن کریم با مشکلات متعددی مواجه شده است که نیارمندحمایت خیرین با ثبت موقوفاتی در راستای کمک به قعالیت های قرآنی هستیم.


ثبت موقوفات قرآنی امروز با چه نیاتی در کشور مورد نیاز است و این موقوفات چه میزان می تواند تسهیل کننده مسیر تربیت حافظان قرآن کریم باشد؟


نیات موقوفات قرآنی باید به صورت عام باشد و نباید به صورت خاص و یا در مورد ائمه اطهار(ع) به ثبت برسد تا بتوان برای فعالیت های مختلف قرآنی مصرف شود البته باید ثبت موقوفات با این قبیل نیات را در میان مردم ترویج و تبلیغ کرد.


موانع فراگیر شدن طرح ملی حفظ قرآن را چه می دانید و چگونه می توان این موانع را مرتفع کرد؟


این طرح در زمینه اختصاص بودجه و حمایت های مالی با مشکلاتی مواجه شد، بودجه قرآنی دولت بسیار کاهش یافت و حمایت های لازم از سوی اوقاف نیز به جهت کمبود موقوفات قرآنی صورت نگرفت که اگر در این زمینه حق الزحمه مربیان به موقع پرداخت می شد و یا مشوق های لازم مالی به حفاظ ارائه می شد، قطعا انگیزه های آنان برای فعالیت و رشد بیش از پیش می شد.

چه توصیه ای به افرادی که قصد حفظ قران دارند می کنید؟


علاقه و انگیزه خود شخص و هدفی که دنبال می کند، در آن راه بسیار مهم است، به نظر بنده حفظ قرآن یک کار فردی نیست بلکه شخص باید در یک جمعی مانند یک موسسه، ارگان و مرکزی قرار گیرد تا از ابتدا حداقل هفته ای سه جلسه را در کلاس حضور داشته باشد و با توجه به علاقه و انگیزه ای که دارد کار را پیش ببرد.
شخص شاید نتواند برای خودش برنامه دقیقی برنامه ریزی کند بلکه در قالب موسسه معتبری مانند موسسه بیت الاحزان، جامعة القرآن و ... می تواند سریع تر به نتیجه برسد.


یکی از اهداف زندگی آدمی، عمل به آیات قرآن کریم به عنوان دستورات خداوند است، حفظ قرآن چه میزان تسهیل کننده این هدف است؟


حافظ قرآن همیشه خودش را مدیون خدا می داند که این نعمت بزرگ به او ارزانی شده است، سعی می کند اخلاق و رفتارش طبق قرآن باشد و طبق قرآن نیز عمل کند و همواره یک وجدان دردی به سراغش می آید که تا چه زمانی بناست درگیر الفاظ قرآن باشد؟ چه زمانی بناست در آیات قرآن تدبر کند و در نهایت عمل کند؟
حافظ قرآن سعی می کند با مطالعه کتاب های تفسیری بیشتر در آیات قرآن تدبر و تفکر کند تا بتواند بیش از پیش آموزه های قرآنی را در اخلاق و رفتار خود نمایان کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 967902

وب گردی

وب گردی