فلرها در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد  خاموش می شود/ظرفیت تولید اتان تا پایان سال دو برابر می شود

وزیر نفت از امضای دو طرح برای جلوگیری از سوزاندن گاز های نفت بین دو شرکت پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی مارون خبر داد و گفت: با اجرای آن دیگر در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گاز فلز نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بیژن زنگنه وزیر در مراسم افتتاحیه طرحهای پتروشیمی در عسلویه اظهار کرد: تحولات صنعت پتروشیمی در طی ۵ سال بدین صورت است که ۱۲ طرح در این صنعت به جزء سه طرح امروز تاکنون افتتاح شده است.

او تصریح کرد :ارزش تولیدات به قیمت امروز حدود ۳.۵ میلیارد دلار است.

وزیر نفت افزود: در سال های اخیر اتفاقات مهمی در این صنعت رخ داده است با توجه به افزایش خوراک تحویلی پتروشیمی تولید ۵.۴ میلیارد دلار افزوده می شود.

او گفت: کل تولید اتان در سال ۹۲ حدود ۳.۸ میلیون تن در سال رسید و با همت مسئولان در سال ۹۷ به ۸ میلیون تن رسید به طوری که تولید اتان بیش از دو برابر شده است و پیش بینی می شود که در سال ۹۸ به ۱۲.۸ میلیون تن خواهد رسید.

وزیر نفت با اشاره به اینکه باید واحدهای الفینی راه‎اندازی شوند و اتان را مصرف و پلاستیک تولید کنند که پالایشگاه بیدیلند به همین منظور در دستور کار است، تصریح کرد: این پالایشگاه که نیمه نخست سال آینده به مدار می‎آید، ۲ میلیارد فوت مکعب خوراک دارد که از گازهای منطقه خوزستان می گیرد و اتان و پروپان و بوتان می دهد. احداث واحد استحصال اتان پارسیان، ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ در غرب کارون، ان‎جی‎ال ۳۱۰۰ در منطقه ایلام و تکمیل ان‎جی‎ال خارک هم در دستور کار است. واحد بوشهر نیز سال آینده به مدار می‎آید.

او با اشاره به اینکه متانول کاوه، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین پتروشیمی ایلام، متانول سبلان و پتروشیمی میاندواب و ... از جمله طرح‎های مهم دیگری هستند که در دست اقدام قرار دارند گفت: ارزش تولیدات آنها بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است.

زنگنه افزود: خوراک پتروشیمی‎ها به خوبی قابل تامین است.

زنگنه ابراز امیدواری کرد: مجتمع پالایشی سیراف ظرفیت پالایش ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گاز را دارد و قراردادهای آن آماده اجرا بود که به دلایلی که پیش آمد، متوقف شد و الان کسی فاینانس نمی کند و امیدواریم اگر صندوق توسعه ملی کمک کند بتوانیم این طرح را نیز تا پایان دولت اجرایی کنیم. در این صورت دیگر میعاناتی برای صادرات نخواهیم داشت.

زنگنه از امضای دو قرارداد در کنار افتتاح طرحها خبر داد و افزود: دو طرح برای جلوگیری از سوزاندن گاز های نفت بین دو شرکت پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی مارون به امضا رسید که با اجرای آن دیگر در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد گاز فلز نخواهیم داشت.

او تاکید کرد: همچنین از سوزاندن ۲۲ میلیون مترمکعب گاز جلوگیری خواهد شد.
او اجرای این قرارداد را به مدت ۲.۵ سال ذکر کرد و گفت: ارزش این قرارداد هزار و ۲۱۶ میلیون دلار است که منابع مالی این طرحها توسط خود این دو شرکت تامین خواهد شد.

او خاطر نشان کرد: با این طرح حدود ۳۷ هزار بشکه میعانات گازی و ۱.۳ میلیون ترکیبات سنگین اتان به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار اضافه می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 967905

وب گردی

وب گردی