ضرورت افزایش سطح تحمل  افراد جامعه /وقتی طاقت ها طاق می شود

به اعتقاد کارشناسان علوم اجتماعی خودسوزی شدیدترین و بدترین نوع خودکشی است و از نظر روانشناسی انتخاب نوع خودکشی بستگی مستقیمی به وضعیت روانی فرد دارد به این معنی که هرچه خودکشی فجیع‌تر باشد وسیله خودکشی نیز سخت‌تر و دشوارتر است که از جمله نمونه های آن پرتاب از بلندی، حلق‌آویز کردن و خودسوزی است.

دکتر مجید ابهری رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: دلایل کاهش آستانه تحمل افراد جامعه از نگاه رفتارشناسی به دو موضوع وابستگی مستقیم دارد. اولین مورد آن دلایل محیطی است به عنوان مثال آلودگی صوتی و آلودگی هوا باعث بالارفتن سرب خون و ورود مواد مضر در خون و مغز می‌شود.

وی افزود: مورد دوم، دلایل رفتاری است مانند بالارفتن سطح خشونت در جامعه، کاهش نشاط اجتماعی و شادی در جامعه که از عوامل کاهش سطح تحمل مردم است و باعث می شود با کوچکترین بهانه‌ای درگیرهای لفظی و فیزیکی به میان بیاید. تا جایی که گاهی بر اثر پارک کردن یک خودرو یا یک تنه آرام یا نگاه چپ کردن، فردی به قتل می رسد و شخصی محکوم به اعدام می شود.

ابهری با اشاره به اینکه کاهش آستانه تحمل مردم با افزایش سطح جرایم و بزه‌کاری‌ها ارتباط مستقیم دارد گفت: برای برون رفت از این مشکل و معضل در درجه اول باید سطح نشاط و شادی جامعه را بالابرد، برنامه‌های رفاهی و ورزشی مناسب تهیه و برگزار کرد، فیلم های طنز با محوریت جامعه تولید کرد و اخبار اضطراب آفرین از جمله بالارفتن ساعتی قیمت دلار و اجناس و کالاهای مصرفی مردم را مهار کرد.

آیا خودسوزی اخیر مقابل شهرداری می تواند به دلیل کاهش تحمل مردم از وضعیت موجود باشد؟

این رفتار شناس گفت: خودسوزی در انظار عمومی بدترین نوع خودکشی است که از مهم ترین دلایل آن می تواند اعتراض به شرایط موجود جامعه باشد کسی که خودسوزی می کند می خواهد صدای مظلومیت خود و افراد جامعه را به گوش مسئولان برساند.

ابهری در پایان گفت: بدون شک خودسوزی شدیدترین نوع خودکشی است از نظر روانشناسی انتخاب نوع خودکشی بستگی مستقیمی به وضعیت روانی فرد دارد، هرچه خودکشی فجیع‌تر باشد وسیله خودکشی نیز سخت‌تر و دشوارتر است که از جمله نمونه های آن پرتاب از بلندی، حلق‌آویز کردن، خودسوزی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967919

وب گردی

وب گردی