شعبانی‌بهار: به خاطر حذف عجیب زهرا نعمتی عذرخواهی می‌کنم

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: اگر اتفاقی که برای زهرا نعمتی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸، باعث رنجش حتی یک نفر شد، با تمام وجود عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، غلامرضا شعبانی‌بهار در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه) در محل فدراسیون تیراندازی با کمان در خصوص عملکرد چهار ماهه خود و نتایج کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 اظهار داشت: ورزش ایران با همه نقاط ضعف و قوت به نتایج قابل قبولی رسید. به همین دلیل پیام‌هایی از سوی مسئولان صادر شد که در راس آن پیام مقام معظم رهبری قرار داشت که برای ما ارزشمند بود و احساس کردیم کاری که انجام شد مورد توجه همه ارکان نظام است.

وی افزود: پیام رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک هم باعث دلگرمی بود. آنها با تمام وجود تشکر کردند و امیدوارم ذائقه‌ای که مسئولان در مردم ایجاد کردند پایدار بماند و در آینده در ورزش شرایط بهتری رقم‌ بخورد.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان ادامه داد: برخی مواقع مسائلی را می‌بینم که احساس می‌کنم برخی به شأن ورزش توجه نمی‌کنند. بخشی از ماهیت ورزش قهرمانی و مدال و نتایج است، اما بخش عمده آن در حوزه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. در ورزش عناصر سلامت‌آفرینی، اتحاد، تحکیم روابط انسانی وجود دارد. همه ما باید کمک‌کنیم این رسالت ورزش در تمام بخش‌ها محقق شود. در این زمینه رسانه می‌تواند کمک زیادی انجام دهد.

شعبانی‌بهار عنوان کرد: سندروم مدال‌آوری در ورزش خطراتی دارد که بخشی از آن ایجاد استرس در ورزشکاران به دلیل توقع مسئولان است و این با فلسفه ورزش تفاوت دارد. مدیران هم بابت اینکه اگر در مدال‌آوری موفق نباشند، چه اتفاقی می‌افتد دچار نگرانی می‌شوند.

وی گفت: به من گفتند چرا به جای 13 نفر 7 نفر را نبردید که همان یک مدال بگیرید و من گفتم از دوره بعد همین کار را می‌کنم. آیا می‌شود زحمت چهار ساله ورزشکار را به خاطر کسب مدال نادیده گرفت؟ این مدال‌آوری با روح ورزش منافات دارد.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان یادآور شد: 9 ماه دیگر مسابقات جهانی هلند را داریم که در آن توزیع سهمیه انجام می‌شود و 8 تیم اول ریکرو زنان و مردان سهمیه می‌گیرد. ریکرو ما در جاکارتا برای اولین بار جزو 8 تیم اول قرار گرفت. یقین بدانید اگر در جهانی هم جزو 8 تیم باشند، سهمیه کسب می‌کنند. تمام تلاش‌مان را کردیم که در ریکرو جزو 8 تیم اول آسیا باشیم. اگر از همین امروز اردوها را آغاز کنیم و از جهانی سهمیه المپیک بگیریم توفیق بزرگی است.

شعبانی‌بهار خاطرنشان کرد: در المپیک از الان نتیجه را می‌دانم و با توجه به شرایط موجود ریکرو جهان در دورهای اول حذف می‌شویم. این سندروم مدال‌آوری جسارت را مدیران می‌گیرد اما در شرایط معمولی باید حضور در المپیک را مغتنم بدانیم.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان تصریح کرد: تیم کامپوند ما در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون یک طلای انفرادی و برنز تیمی داشت، اما در این بازی‌ها در بخش انفرادی حذف شده بود و مدال عبادی را نداشتیم. در تیمی کامپوند مردان ضعیف عمل کردیم و آنچه انتظار می‌رفت، نشد و ما حداقل انتظار سکو داشتیم.

شعبانی‌بهار گفت: اسماعیل عبادی همچنان رکورددار کامپوند ایران در بازی‌های آسیایی است و با این تحلیل انتظار مدال داشتیم. او اولین تیر را 8 زد و احساس کردم جو بچه‌ها بهم ریخت.

وی تاکید کرد: تیم میکس کامپوند اولین حضورش بود و ما مدال برنز گرفتیم. در میکس کامپوند تیر بازیکن ما به سیبل حریف خورد که یک استثنا است. میکس ریکرو نیز هشتم شد. احساس می‌کردم میکس ریکرو هم به جمع 4 تیم برتر برسد که نشد. در ریکرو بانوان هم تنها یک نماینده داشتیم و اینکه وی چطور به تیم ملی آمد را خودش توضیح می‌دهد.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در خصوص نتایج گفت: در مجموع نتیجه کمانداران را متوسط ارزیابی می‌کنم. اینکه تیم میکس کامپوند توفیق کسب کرد و یک برنز گرفتیم و تیم ریکرو جزو 8 تیم قرار گرفت، بر همین اساس نتایج را متوسط می‌دانم.

شعبانی‌بهار افزود: سرپرست بانوان ما خانم دباغ بود. وظیفه سرپرست مشخص است و کار اجرایی و پشتیبانی را انجام می‌دهد، نه فنی؛ البته دباغ باید دقت نظر بیشتری انجام می‌داد. پارک بعد از پیروزی نعمتی بسیار خوشحال بود و مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم را اشتباه کرد. آقای نجاری به او گفت «مطمئن هستی که اشتباه نکردی؟» ولی پارک گفت‌ «نه‌».

وی تاکید کرد: نعمتی 30 ثانیه دیر آمد و من اعتراضم را به هیئت ژوری اعلام کردم‌. اگر رنجش خاطر حتی برای یک نفر در ایران ایجاد شده به نمایندگی از اعضای فدراسیون و خودم با تمام وجود عذرخواهی می‌کنم و خودم را مسئول می‌دانم.

رئیس فدراسیون تیراندزای با کمان در خصوص اینکه به دلیل علاقه‌مندی به مدال، سوگند رحمانی اعزام نشده و نعمتی انتخاب شده، گفت: برای اعزام ورزشکاران به بازی‌های آسیایی و المپیک باید افراد جزو لیست بلند باشند، ولی نعمتی در این لیست نبود و من تلاش کردم که اسم وی در تغییرات وارد شود. ابتدا باید این موضوع در ستاد مطرح می‌شد و کمیته ملی المپیک پیگیری می‌کرد. در لیست نهایی هم نام نعمتی نبود. شخصا دوست داشتم زهرا نعمتی در تیم باشد، چون بیشترین امتیاز را در ریکرو بانوان دارد. حتی مسابقه انتخابی گذاشتیم و وی انتخاب شد و پس از آن موافقت ستاد را گرفتیم و لیست را تغییر دادیم. سوگند رحمانی بهترین ورزشکار نوجوان است و در المپیک جوانان آرژانتین حضور خواهد داشت. همچنین فرد زیر 16 سال نمی‌تواند در بازی‌های آسیایی باشد، فدراسیون جهانی هم تائید کرد که این امر ممکن نیست.

شعبانی‌بهار در خصوص حواشی انتخابات فدراسیون اظهار داشت: انتخابات به من ربطی ندارد و به عنوان یک نامزد شرکت کردم. چون من معاون بودم، درخصوص همین به فدراسیون جهانی شکایت کردند. فدراسیون جهانی به من نامه زد و گفت در چین یک نفر هست که هم معاون است و هم در فدراسیون کار می‌کند. این نظر نهایی فدراسیون جهانی است و این می‌تواند ظرفیتی برای فدراسیون باشد.

رئیس فدراسیون تصریح کرد: چهار ماه است به فدراسیون آمده‌ام و به محض ورود مشاهده کردم که لیست اعزام ورزشکاران به مسابقات ترکیه، چین تایپه و آلمان وجود دارد. با تمام مشکلات مالی هر سه اعزام انجام شد و گفتم برنامه اردوها را به صورت کامل انجام بدهید. 100 میلیون بابت تیر نیاز بود و در اعزام به آلمان گفتم این تیرها خریداری شود.

شعبانی‌بهار در خصوص برگزاری مراسم ازدواج دو کماندار ایرانی در جاکارتا گفت: فکر می‌کردم که قیدی و براتچی نامزد هستند. بعد از مسابقه دیدم یکی از خبرنگاران شبکه خبر به صورت زنده قرار است مراسم را پخش کند. مجید قیدی به من گفت هفت ماه پیش عقد کرده‌اند و تمام شده، اما می‌خواستند بعد از عید مراسم عروسی بگیرند که برگزاری اردوها اجازه این کار را نداده و حالا اینجا می‌خواهند اعلام کنند که جشن عروسی‌شان نزدیک است. وقتی بچه‌ها تدارک مراسم را دیدند، من هم شرکت کردم. همه گفتند برای پوشش اتفاقی که برای نعمتی افتاده این کار را کردم، اما قسم می‌خورم تا قبل از آن از برگزاری این مراسم خبر نداشتم.

وی در خصوص برنامه‌هایش عنوان کرد: به دنبال مربی خارجی برای ریکرو هستیم که البته کار سختی است. اول اینکه پول قابل توجهی لازم است و اینکه بخواهیم مربی کره‌ای را برداریم و بار دیگر از کره بیاوریم از نظر آنها کمی سخت است. به هر حال اردوها به زودی آغاز می‌شود. در این مرحله ضمن احترام به مربیان داخلی باید بگویم که به مربیان خارجی نیاز داریم. تغییراتی در کادر فنی و کار سرپرستی تیم داریم. با مجید احمدی هم برای هدایت کامپوند صحبت کردیم که به نتیجه نرسیدیم و وی در جای دیگر مشغول مربیگری است.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در پاسخ به این سوال که با مقصران ماجرای نعمتی چه برخوردی خواهد شد؟ گفت: احساس می‌کنم که مربی زحمت خودش را کشیده و برخورد معنی ندارد. یا قطع همکاری انجام می‌شود یا تصمیم دیگری می‌گیریم. مقصران و دلایل اتفاق را می‌دانم و خودم از نزدیک دیدم که چه اتفاقاتی افتاده است. کسانی که باید بیشتر دقت می‌کردند و خطا انجام شده در موردشان تصمیم گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 968023

وب گردی

وب گردی