تهران-ایسکانیوز: نشست رسانه‌ای سومین جشنواره تئاتر شهر، با حضور امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی دبیر جشنواره، سه شنبه هشتم مهر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

امیر عبدالحسینی در شروع جلسه گفت: «سازمان فرهنگی هنری تهران سه کلید واژه اصلی دارد که در اسم‌ش هم مشخص است؛ اول فرهنگ، دوم هنر و دیگری شهر. این رویداد‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که فرهنگ ساز باشند، از زبان و بیان و ابزار هنر استفاده کنند و گستره شهر را مد نظر خود قرار دهند. جشنواره تئاتر شهر نیز، در راستای فرهنگ سازی از قالب تئاتر استفاده می‌کند.»

وی درباره اهمیت تئاتر و نقش فرهنگی و آموزشی آن افزود: «درباره اهمیت تئاتر و نقش فرهنگی آن صحبت‌های زیادی شده و استادان بسیاری در این باره صحبت کردند. محتوا تئاتر تصویر زندگی است، تئاتر تقلید زندگی و به نوعی عین زندگی است. و طبیعتا تاثیرگذار در سبک زندگی است. و این هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره است. از منظر هنر جدید و یا هنر چند رسانه‌ای هم، به نظر می‌رسد تئاتر بهترین هنری است که می‌تواند دیگر هنرها را به خدمت بگیرد؛ هنر اجرا، هنر ادبیات و هنر موسیقی.»

معاون هنری این سازمان سپس درباره این جشنواره اضافه کرد: «من این جشنواره را از چند منظر سودمند می‌دانم. اول از منظر حضور کارشناسان، استادان و پیشکسوتان هنری است. حضور این بزرگان رویکرد جشنواره امسال را بسیار حرفه‌ای کرده است. در تمام بخش‌های این جشنواره از هیئت انتخاب و دبیرخانه تا داوران، متخصصان این حوزه حضور دارند. راس شورای سیاست‌گذاری، حجت الاسلام شهاب مرادی است که در حوزه رسانه، ادیان و فرهنگ صاحب نظر هستند. رئیس جشنواره استاد علی نصریان هستند و دبیری جشنواره را آقای شهرام کرمی به عهده دارند. بزرگان و هنرمندانی از جمله حسین پارسایی، حسین مسافر آستانه، داریوش مودبیان و سید صادق موسوی نیز در این جشنواره در کنار ما حضور دارند. طبیعتا این نگاه و رویکرد حرفه‌ای از شورای سیاست‌گذاری به بدنه جشنواره هم منتقل خواهد شد.»

امیر عبدالحسینی تاکید کرد: «در جشنواره‌های زیادی شاهد هستیم که با اهداف متفاوتی شروع به کار می‌کنند، ولی هدف اصلی جشنواره در برگزار شدنش خلاصه می‌شود. صرف برگزار شدن برایشان کافی است و بعد از برگزاری جشنواره اهداف اصلی فراموش می‌شوند. اما هدف اصلی این جشنواره، فقط برگزاری نیست. این جشنواره به تمام اهداف اصلی و اولیه خود مانند حمایت از گروه‌های جوان، بهره گیری از ظرفیت‌های فرهنگی هنری شهر تهران، ارتقا فعالیت‌های نمایشی و توسعه کانون‌های نمایشی پایبند است و بسیاری از این اهداف در این جشنواره محقق شدند.»

شهرام کرمی که دبیری جشنواره را بر عهده دارد با عذرخواهی از تاخیر شروع جلسه، در ادامه افزود: «خوشحالم که جشنواره تئاتر شهر به سومین دوره خود رسید. هر سال به نسبت سال قبل این جشنواره رشد کرد و امیدوارم در سومین دوره خود نیز با حضور پرشور گروه‌های تئاتری به نحو مطلوبی برگزار شود.»

وی با اشاره به حضور علی نصیریان به عنوان رئیس جشنواره اضافه کرد: «حضور پیشکسوتان تئاتر در کنار ما نعمت بزرگی است و امیدوارم از وجود این بزرگواران و تجربه‌شان در حوزه تئاتر بیشتر استفاده کنیم. حضور آقای نصیریان بسیار به ما کمک کرد و من به شخصه از وجودشان بسیار بهره بردم.»

دبیر سومین جشنواره تئاتر شهر با اشاره به شعار این دوره‌ از جشنواره ادامه داد: «سومین دوره از این جشنواره با شعار تهران، شهر مهربانی برگزار می‌شود. فراخوان این جشنواره در اردیبهشت ماه اعلام شد و بیش از 1260 گروه نمایشی، متقاضی شرکت در 7 بخش این جشنواره بودند. ما پیش بینی کرده بودیم که 55 گروه شرکت کننده در این جشنواره داشته باشیم، اما با استقبال پرشور گروه‌های نمایشی و تنوع و کیفیت آثار، تعداد گروه‌ها به 69 گروه رسید.»
کد خبر: 96811

وب گردی

وب گردی