28 میلیون سال عمر از دست رفته  در اثر اعتیاد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: با توجه به ضرورت جریان پیشگیری از اعتیاد چندین برنامه اساسی در این حوزه پیش رو داریم که یکی از مهم‌ ترین آنها اختصاص بسته ویژه پیشگیری برای گروه‌های سنی 2 تا 7 سال و 12 تا 17 ساله است که بیشتر آنها به حوزه ارتقای مهارت فرزند پروری و خانواده‌ها بازمی‌ گردند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا رییسی در دوازدهمین کنگره بین ‌المللی دانش اعتیاد گفت: سازمان جهانی بهداشت، در کنار سه معضل اصلی جهانی از جمله تولید و انباشت سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی، بهداشت محیط و فقر و شکاف طبقاتی، اعتیاد را به عنوان چهارمین معضل جهانی قرار داده است و این چهار موضوع را مساله اصلی بشریت در ابعاد مختلف سلامتی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در هزاره سوم درنظر می گیرد.

وی با بیان اینکه سال های از دست رفته عمر (DALY) در اثر اعتیاد، مرز 28 میلیون سال را رد کرده است، گفت: اعتیاد یکی از موضوعات اصلی سلامتی محسوب می شود، چراکه منجر به بیماری، ناتوانی و مرگ می شود.

دکتر رییسی تصریح کرد: پیشگیری در حوزه اعتیاد نوعی مبارزه محسوب می شود، اگر در حوزه واکسیناسیون با میکروب و انگل و ویروس مبارزه می کنیم، در حوزه اعتیاد با مبارزه ای دشوارتر روبرو هستیم؛ زیرا در حوزه اعتیاد نمی توان واکسیناسیون انجام داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در سال 2016، حدود 476 نوع ماده در بازار کشور وجود داشت که در سال 2013، شصت نوع از این مواد از بازار خارج شد و در همان سال، 70 نوع ماده جدید وارد بازار شد، که شناسایی و مبارزه با این مواد جدید و تصویب قوانین برای برخورد با آنها و ادغام شان در شبکه کاری بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه اعتیاد از جمله معضلاتی است که نه تنها فرد، بلکه خانواده و جامعه را نیز درگیر می کند، افزود: شاید برای محاسبه سال های از دست رفته عمر در مورد اعتیاد باید به سراغ درگیری های خانواده فرد و همچنین جامعه در مواجهه با اعتیاد نیز برویم و آنگاه خواهیم دید از 28 میلیون سال از دست رفته عمر در اثر اعتیاد، فراتر خواهیم رفت.

دکتر رییسی گفت: از حدود 12 میلیون نفر معتاد تزریقی در حوزه اعتیاد در سطح جهان، بیش از 50 درصد آنها مبتلا به هپاتیت C هستند که 220 هزار مرگ را دربر دارد. حدود 1.6 میلیون نفر این افراد، به HIV مبتلا بوده و 1.3 میلیون نفر نیز هر دو بیماری هپاتیت C و ایدز را باهم دارند.

وی با تاکید بر قرارگیری ایران در مجاورت همسایگانی که از جمله تولید و توزیع کنندگان جهانی مواد مخدر هستند، گفت: همسایگان ایران، تولیدکنندگان درجه اول تریاک هستند و بیشترین اختلالات و بیماری ها در اثر سو مصرف تریاک اتفاق می افتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه حوزه سلامت با وظایف دشوار و سنگینی مواجه است گفت: در طرح تحول سلامت، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، از جمله آنها می توان به آموزش و توزیع 22 هزار مراقب سلامت در سراسر کشور و همچنین بکارگیری 1600 کارشناس سلامت روان در کشور اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به ضرورت جریان پیشگیری از اعتیاد، چندین برنامه اساسی در این حوزه پیش رو داریم که یکی از مهم‌ ترین آنها اختصاص بسته ویژه پیشگیری برای گروه‌های سنی 2 تا 7 سال و 12 تا 17 ساله است که بیشتر آنها به حوزه ارتقای مهارت فرزند پروری و خانواده‌ها بازمی‌ گردند. در این راستا از جمله اقدامات صورت گرفته، تاسیس مراکز کاهش آسیب است که در این زمینه با کمک بهزیستی و وزارت کشور و سایر دستگاه ها اعتباراتی تخصیص داده شده و اقدامات خوبی در دست انجام است.

دکتر رییسی درخصوص درمان اعتیاد تاکید کرد: در حوزه درمان و ترک اعتیاد در مراکز ام ام تی، اقدامات خوبی در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 968130

وب گردی

وب گردی