مقاله عضو هیات علمی واحد شبستر در مجله بین¬المللی  نمایه شد

مقاله دکتر محمدعلی جمالی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در مجله «شبکه¬های نقطه به نقطه و کاربردها» که جزو مجلات بین¬¬المللی نمایه شده درWeb of Science (WOS)، ISI با ایمپکت فکتوری 1/514 هست، به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از شبستر، مقاله دکتر محمدعلی جمالی عضو هیات علمی واحد شبستر با عنوان «پروتکل مسیریابی DTN جغرافیایی ترکیبی مبتنی بر اساس منطق فازی در شبکه­های بین خودرویی» در مجله «شبکه­های نقطه به نقطه و کاربردها» که جزو مجلات بین­­المللی نمایه شده درWeb of Science (WOS)، ISI با ایمپکت فکتوری 1/514 هست، به چاپ رسید.

به دلیل سازگار نبودن پروتکل­های مسیریابی سنتی با تغییرات سریع توپولوژی در شبکه‌های بین خودرویی، الگوریتم­های مسیریابی جغرافیایی ارائه شده­ است که خود این الگوریتم­ها نیز از گیر افتادن در حداکثر محلی رنج می­برند.

هدف اصلی در این مقاله بهبود انتخاب حریصانه و کاهش شانس انتخاب گره­های پوچ برای ارسال بسته­ها است. در واقع در این پژوهش سعی بر این است تا پوچی هر گره قبل از ارسال بسته به آن گره تشخیص داده شود تا به این صورت از فرستادن بسته به گره پوچ پرهیز و متعاقب آن از گیر افتادن در حداکثر محلی جلوگیری شود.

در روش پیشنهادی با استفاده از پارامترهایی از قبیل تعداد همسایه­ها، سرعت خودروهای همسایه، جهت حرکت خودروها و فاصله تا مقصد، برای هر گره همسایه یک مقدار شانس محاسبه می­شود. سپس گره دارای بیشترین شانس در بین همسایه هابرای ارسال حریصانه استفاده می­شود. در صورت شکست ارسال حریصانه از روش ارسال محیطی برای تحویل بسته­ها به مقصد استفاده می­شود.

همچنین در روش پیشنهادی در مواقعی که ارسال محیطی شکست بخورد از قابلیت DTN یا ذخیره-حمل-هدایت برای تحویل بسته­ها به مقصد استفاده می‌شود. نتایج شبیه­سازی نشان می­دهند که پروتکل پیشنهادی به دلیل استفاده از منطق فازی و پارامترهایی مثل جهت حرکت و سرعت و همچنین روش ارسال DTN، معیارهای درصد تحویل بسته و تأخیر انتها به انتها را نسبت به پروتکل­های GPSR، GPSR-DTN و LSGO بهبود داده است.

محمدعلی جمالی استادیار گروه کامپیوتر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با بیش از 50 مقاله در مجلات معتبر بین­المللی و چاپ یک عنوان کتاب، چندین سال مسئولیت معاونت پژوهش و فناوری واحد را بر عهده داشت.

سعیده رحیمی فارغ­التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر نرم­افزار در تالیف و چاپ مقاله همکاری کرده است.

لینک دسترسی به مقاله­:

https://link.springer.com/article/10.1007/s12083-018-0642-4

کد خبر: 968134

وب گردی

وب گردی