سهم مردم از درآمدهای کمیته امداد از حدود ۲۵ درصد به ۱۵ درصد رسید

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با افزایش مستمری مددجویان این نهاد از سوی دولت، سهم مردم از درآمدهای کمیته امداد از حدود ۲۵ درصد به ۱۵ درصد رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فقر و تنگ دستی تقریبا در همه جوامع وجود دارد، عده ای به دلیل اشتباهی کوچک، حوادث، تورم یا رکود اقتصادی دارایی خود را از دست می دهند. علل فقر تنها به این موارد محدود نمی شود، بخشی از فقرا نیز درگیر فقر نسلی هستند، یعنی پدران و مادران آنها نیز جزو فقرا بودند و با گذر نسل نتوانستند خود را از این مشکل رهایی بخشند.

بسیاری از نهادهای مردمی فعال در این حوزه نیز از بین نسلی شدن فقر نگران هستند و از این رو به آموزش مهارت های لازم به کودکان و نوجوانان می پردازند.

نهادهای دولتی در قالب کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی از جمله نهادهای مطرح در حوزه کمک به نیازمندان و کاهش فقر در جامعه به شمار می روند و تعداد زیادی تشکل مردم نهاد (NGO) نیز در حوزه فعالیت جدی دارند.

کمیته امداد که از ابتدای انقلاب با دستور امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد حدود یک میلیون و نیم خانوار را تحتپوشش خود قرار داده است.

دولت دوازدهم از سال گذشته به منظور مبارزه با فقر مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را سه برابر افزایش داد. بر اساس آمار هر یک نفر تحت پوشش امداد 108 هزار تومان، خانواده 2 نفره 215 هزار تومان، خانواده سه نفره 289 هزار تومان، خانواده چهار نفره 384 هزار تومان و خانواده پنج نفره تحت پوشش 416 هزار تومان ماهانه از دولت دریافت می کنند که البته کمیته امداد نیز مبلغی بین 50 تا 100 هزار تومان به افراد تحت پوشش پرداخت می کند.

حالا موضوع مهم این است که سهم مردم در درآمدهای کمیته امداد چه میزان است.

علیرضا عسگریان معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در گفت گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: سهم خیران از درآمدهای کمیته امداد 15 درصد است.

به گفته این معاون کمیته امداد، خیران در قالب صدقه، زکات، طرح اکرام، ایتام و محسنین به نیازمندان کمک می کنند.

وی با اعلام اینکه پیش از افزایش مستمری مددجویان از سوی دولت این میزان حدود 20 تا 25 درصد بود، افزود: دولت وظیفه اش را در خصوص رفع فقر در جامعه به خوبی انجام داده است.

عسگریان گفت: کمیته امداد امام خمینی با توجه به شرایط جدید جامعه و آغاز تحریم ها برنامه های زیای را در مرحله اجرا دارد و قصد دارد مشارکت منابع مردمی را گسترش دهد و شبکه وسیعی از افراد حقیقی و حقوقی را به جمع خیران بیفزاید.

وی افزود: البته رفع فقر نیز مانند ایجاد اشتغال نیازمند مشارکت جدی تمام نهادهای مرتبط و خیران است.

منبع: ایرنا

400

کد خبر: 968155

وب گردی

وب گردی