ظرفیت تولید نوشت‌افزار کشور ۲ برابر شد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار گفت: در ۲ سال اخیر با تأکید بر اقتصاد مقاومتی ظرفیت تولید نوشت‌افزار داخل کشور از ۲۰درصد به ۴۰درصد رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار در گفتگوی ویژه خبری گفت: در 2 سال اخیر با تأکید بر اقتصاد مقاومتی ظرفیت تولید نوشت‌افزار داخل کشور از 20درصد به 40درصد رسیده است.

موسی فرزانیان افزود: در صورت ادامه حمایت‌ها می‌توان این درصد را افزایش یافت.

وی گفت: روند طولانی ورود مواد اولیه تا تولید از دغدغه‌های تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور است.

فرزانیان ادامه داد: تولیدکنندگان مداد وابسته به واردات چوب مداد هستند و روند واردات آن ماه‌ها طول می‌کشد و مواد اولیه آن هم مدت زیادی در گمرک می‌ماند.

وی با اشاره به افزایش قیمت دفترچه گفت: کاغذ مورد نیاز تولیدکنندگان پارسال با دلار 3 هزار و 600 تومانی وارد می‌شد که امسال این مبلغ به 4 هزار و 200 تومان افزایش یافته است و علاوه بر آن بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل و ترخیص مواد اولیه باعث افزایش قیمت دفترچه شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع و تنظیم بازار هم گفت: مجموع ثبت سفارش پارسال 28 میلیون تن بود که امسال تاکنون 50 میلیون تن ثبت سفارش شده است و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

محمدرضا کلامی اضافه کرد: ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تنها به تولیدکنندگان اصلی نوشت‌افزار تعلق می‌گیرد.

وی گفت: مجموع نیاز کاغذ کشور امسال 360 هزار تن است که در 5 ماه نخست بیش از 50 درصد آن تأمین شده است.

کلامی با اشاره به فعالیت بیش از 350 واحد تولیدکننده دفترچه گفت: در سال تحصیلی جدید دست‌کم نیازمند یکصد و 40 میلیون دفترچه هستیم که تنها 50 میلیون آن در 4 واحد تولیدی دفترچه تولید می‌شود.

وی گفت: صادرات دفترچه‌های تولیدی هم ممنوع شده تا یارانه‌ای که دولت به کاغذ می‌دهد فقط داخل کشور مصرف شود.

ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران هم گفت: نیاز کاغذ نوشت‌افزار کشور 380 هزار تن است که 180 هزار تن آن تولید داخل است و بقیه وارد می‌شود.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم گفت: 14 پرونده درباره احتکار کاغذ در کشور داشتیم که رسیدگی و احکامشان صادر شده است و کاغذ احتکارشده آنها به بازار توزیع شده و برخی در حال توزیع است.

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه گفت: دولتمردان و مسئولان باید در پاسخگویی به مردم درباره مسائل اقتصادی کشور فعالتر باشند.

منبع: تسنیم

400

کد خبر: 968156

وب گردی

وب گردی