انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که برنامه‌هایی برای کم‌آبی داریم از استفاده آب‌های ژرف و انتقال آب از خلیج فارس به مرکز و شمال شرق کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدمهدی زاهدی، شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه در سیستم آموزشی استان گلستان چه در بخش آموزش عالی، آموزش و پرورش و دانشگاه علمی و کاربردی شاهد بودیم علیرغم کمبودها، اما رویکردهای بسیار خوبی وجود داشت.

وی گفت: بزرگترین مجموعه گلخانه‌ای در دانشگاه آزاد گرگان، ۶۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و مرکز رشد و کارآفرینی مایه مباهات است؛ همچنین در برخی از هنرستان های استان قطعات مورد نیاز صنعت و یا پوشاک مدارس تولید می شود و این ها اقدامات ارزشمندی است.

زاهدی به قوانینی که در کمیسیون آموزش در راستای حمایت از کارآفرینی تصویب شده، گریزی زد و افزود: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی که قریب به سه هزار میلیارد تومان سرمایه دارد، قانون رفع موانع تولید و قانون اصلاح مقررات مالی دولت در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

نظام آموزش مهارتی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این قوانین بستر خوبی برای صنعت و دانشگاه گذاشتیم و صنعت می تواند بخشی از مالیات خود را با دانشگاه ها قرارداد ببندد و از قِبل آن نیازهای خود را برطرف کند.

زاهدی با بیان این که به اعضاء هیات علمی اجازه تأسیس شرکت دانش بنیان دادیم، گفت: در کنار آن‌ها قانون نظام آموزش مهارتی کشور را تصویب کردیم که هشت نوع صلاحیت حرفه‌ای و آموزش مهارتی را شناسایی می کند و در آنجا خواسته شده که دولت باید به سمت و سویی برود که تمام نیازهای خود را بر اساس صلاحیت حرفه ای انجام دهد.

وی افزود: یعنی آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش مهارتی بروند.

زاهدی ادامه داد: بنابراین مشاهده می شود که مجلس توانسته بسترهای خوبی برای کارآفرینی ایجاد کند.

بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قریب به سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که در سال ۱۴۰۴ باید به عدد ۲۰ هزار برسد.

زاهدی بیان کرد: اگر این مسائل اجرایی شود در حوزه اشتغال و کارآفرینی نباید دغدغه ای وجود داشته باشد چون همه دستگاه‌ها باید به سمت و سویی بروند که کارآفرینی و آموزش مهارتی داشته باشند.

وی گفت: این‌ها زمان بر است و باید فرهنگ سازی شود و همچنین رسانه‌ها برای تبلیغ و تدوین آن باید کمک‌کننده باشند.

زاهدی اظهار کرد: در حوزه کم آبی باید از همه امکانات به طور مستقیم و غیر مستقیم استفاده شود، برنامه‌هایی برای کم آبی داریم انتقال آب از خلیج فارس به قسمت مرکزی و شمال شرق کشور استان های هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین انتقال آب از دریای عمان مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از آب های ژرف زیر هزار متر از دیگر برنامه‌های ماست؛ اولین چاه آب‌های ژرف در منطقه سیستان شهر زابل در دو هزار متری زده شده است.

زاهدی گفت: تلاش است که میزان حجم آبی که بالا می آید از ۱۰ لیتر در ثانیه به ۴۰ لیتر در ثانیه برسد تا صرفه اقتصادی داشته باشد و اگر از نظر بهداشتی هم تایید شود اتفاقی بزرگی در کشور رقم خواهد خورد.

منبع:‌ مهر

400

کد خبر: 968161

وب گردی

وب گردی