دانشگاه آزاد می تواند بادهای ۱۲۰ روزه را به فرصت تولید انرژی‌های نو تبدیل‌کند

رئیس دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان گفت: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانسته‌ایم از ظرفیت دانشجویان، محققان و اساتید استفاده کنیم و قراردادهای قابل توجهی با مراکز صنعتی، کشاورزی و فرهنگی وضع کرده‌ایم که همین موضوع در فرآیند درآمدزایی غیرشهریه‌ای دسته‌بندی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، روز گذشته سلطانعلی‌میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان‌وبلوچستان از روزنامه ساختمان رسانه های دانشگاه آزاد بازدید کرد. او که دبیری هیات امنای این واحد دانشگاهی را نیز برعهده دارد در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» به مسائل قابل تاملی از وضعیت این دانشگاه، در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره می‌کند، از نکات قابل توجه این گفت‌وگو نقش این واحد دانشگاهی در توسعه اقتصادی این استان محروم است. «میر» می‌گوید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانسته‌ایم از ظرفیت دانشجویان، محققان و اساتید استفاده کنیم و قراردادهای قابل توجهی با مراکز صنعتی، کشاورزی و فرهنگی وضع کرده‌ایم که همین موضوع در فرآیند درآمدزایی غیرشهریه‌ای دسته‌بندی می‌شود. او در ادامه به موارد دیگری از جمله، تصویب نصب نیروگاه تجدیدپذیر 100 مگاواتی، تامین محصولات کشاورزی استان و کشور و تخفیف حداکثری شهریه‌های دانشجویان محروم اشاره می‌کند. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

توضیحی درباره شرایط فعلی واحد، تعداد دانشجو و اساتید علمی بفرمایید.

در حال حاضر سیستان و بلوچستان هشت واحد سما، یک مرکز و دو واحد بین‌الملل دارد که یکی در جنوبی‌ترین نقطه بندر چابهار و یکی هم در شمالی‌ترین نقطه زابل است که با دریای آزاد و کشورهای عربی و افغانستان هم‌مرز است. به‌طور کلی تعداد دانشجویان حدود 26 هزار نفر و 80 هزار فارغ‌التحصیل است. یک‌سوم از سهم دانشجویی استان را دانشگاه آزاد اسلامی برعهده دارد یعنی، استان سیستان دارای 90 هزار دانشجو است که چیزی نزدیک به 30 هزار نفر آن در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.


از سوی دیگر 300 نفر عضو هیات علمی خوب و توانمند در مرتبه استادیاری و حتی دانشیاری و مربی‌داری داریم. در حوزه مقاطع تحصیلی نیز از کاردانی تا کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشجو پذیرش می‌کنیم و حتی دارای دانشجوی پزشکی نیز در رشته‌های مختلف هستیم. به‌طوری که دانشجوی پزشکی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی جذب کرده‌ایم و اخیرا هم چهار مرکز سما در چهار شهر بلوچستان راه‌اندازی کردیم و در چهار شهر دیگر هم در دست اجرا است.

جذب دانشجو از خارج همچون کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان هم جزء برنامه‌های دانشگاه است و هماهنگی لازم به عمل آمده است. این پذیرش تنها با رویکرد مادی نخواهد بود بلکه با رویکرد ایدئولوژی پیگیر هستیم و تعامل بیشتر با کشورهای همسایه در راستای شاخص‌های انقلابی داریم.

اجرای برنامه‌های فرهنگی با همراهی اهل سنت

برای ترم جدید چندین برنامه جدید داریم، همایش تاریخی عاشورا، همایش گردشگری و گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از عمده آنها است که با حضور مردم و دانشگاهیان در سطح استان برگزار می‌شود.

خیلی از برنامه‌ها با کمک برادران اهل سنت انجام می‌گیرد. اینجا شرایط خاص و ویژه‌ای داریم که هم برای شیعه و هم سنی است. در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه کارهای خوب را انجام داده‌ایم.

در مدت اخیر واحد سیستان چه برنامه‌ای برای بخش‌های مختلف صنعتی داشته است؟

در هیات امنای اسفند سال 96 حدود 18 طرح دانش‌بنیان به تصویب رسید. طرح‌هایی که از مرحله ایده به محصول رسیده است تبدیل به فرآورده غذایی یا صنعتی یا الکترونیک شده خیلی از آنها در مرحله استانداردسازی و ورود به بازار مصرف است. برخی از آنها اقتضائات خاص منطقه ماست. مثلا چای ترش یکی از محصولاتی است که بسته‌بندی و پیشنهادش انجام و مصوب شده است و استان سیستان‌وبلوچستان می‌تواند چای ترش کل کشور را تامین کند. خرما و نمک دریا و سیستم آبیاری هوشمند نیز داریم. سیستم آبیاری هوشمندی که یکی از نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان آن را راه‌اندازی کرده است. قیمت این سیستم حدود دو میلیون تومان است و به مرحله تولید رسیده است. حتی با متخصصان دستگاه‌های مختلف آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی و منابع طبیعی جلسه گذاشتیم و به همه سوالات آنها در زمینه فنی و ظرفیت و قابلیت‌هایی که دارد پاسخ دادیم و این می‌تواند کار بزرگی برای کل کشور باشد.

حل مشکل ریزگردها

بحثی به نام ریزگردها داریم که خیلی شدیدتر از خوزستان است. این بحث در خوزستان چند سال اخیر مطرح شده است و همه آن را مثل یک سرطان مزمنی که رو به مرگ است فراموش کرده‌اند. در زاهدان کاری انجام داده‌ایم، البته دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان هم انجام داده است که به جای مالچ پاشی، از یک ماده «رسی» استفاده کردیم که یک نوع آهک است.

نکته دیگر استفاده از انرژی‌های نو است که برخی آماده شده است که بتوانیم با نصب پنل خورشیدی از انرژی 100 مگاواتی استفاده کنیم، کارهای مطالعاتی آن صورت گرفته و مساله فروش آن نیز پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر بادهای 120 روزه امروز می‌تـواند برای ما مبنای تولید انرژی‌های نو باشد و به دستگاه‌های اجرا هم اعلام کردیم که دانشگاه می‌تواند در زمینه آب و معدن و صنعت و دریا و... کمک کند. گروه متخصص زیاد داریم؛ گروه زمین‌شناسی و فیزیک و شیمی. یک‌سری قراردادها هم با دستگاه‌ها بسته‌ایم که حدود 200 میلیون تومان آن را گرفتیم. از سوی دیگر صنعت گردشگری برای سیستان‌وبلوچستان یک فرصت است که متاسفانه به درستی معرفی نشده است. گردشگری از این جهت فرصت است که می‌تواند منبع درآمد باشد. ما هم کویر داریم هم دریا هم صنایع‌دستی و هم آثار فرهنگی و باستانی. همین موضوع می‌تواند برای ما یک منبع درآمد خوبی فرآهم کند که در این خصوص نیز اقداماتی انجام داده‌ایم.

کار دیگری که در دانشگاه انجام گرفته است صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. پیش‌تر استاد پروازی داشتیم، که رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان برای دانشگاه هزینه برمی‌داشت اما در این هزینه صرفه‌جویی کرده‌ایم و خود این مساله کمک زیادی به بخش‌های دیگر دانشگاه کرده است.

می‌توانید به صورت دقیق بفرمایید چقدر از درآمدهای شما غیرشهریه‌ای است و عدد آن چقدر است؟

ما در سال 97، هفت میلیارد تومان منابع درآمدی غیرشهریه‌ای پیش‌بینی کردیم که نزدیک به 1.5 تا دو میلیارد تومان آن در حال حاضر تحقق پیدا کرده است و این رقم بزرگی است. البته غیرشهریه‌ای که می‌گوییم ممکن است متعلق به استخر، سوله، زمین ورزش، سلف، کلینیک و... باشد و یک بخش هم درآمدهایی که با توافق اقتصادی‌ای که با میراث فرهنگی و منابع طبیعی امضا کردیم بالای دو میلیارد تومان است. ولی امضای دیگر قرارداد ما با میراث فرهنگی است که حدود 200 میلیون تومان آن را دریافت کرده‌ایم و یک میلیارد دیگر هم باید دریافت کنیم. اما آنچه تحقق پیدا کرده است، دو میلیارد تومان است. این عدد در حالی است که اگر پروژه‌های دیگر ما عملیاتی شود به عدد بزرگ‌تری خواهیم رسید.

درباره چای ترش گفتید، بیشتر درباره این ایده صحبت کنید؟

چای ترش یا خرما محصول استان سیستان‌وبلوچستان است و کالای ایرانی هم محسوب می‌شود. ما می‌توانیم چای ترش کل کشور را تامین کنیم و حتی بسته‌بندی آن را با حداقل هزینه انجام دهیم که این مساله می‌تواند منجر به درآمد اقتصادی شود.

حتی یک مزرعه تحقیقاتی و پژوهشی در «درگان» در نظر گرفته شده که بتوانیم ایده‌های تجاری و کشاورزی خود را در آنجا اجرا کنیم، جالب است که این زمین‌ها را خود مردم به ما داده‌اند و خود این مساله موضوع قابل توجهی است.

از مردم منطقه و ارتباط آنها با دانشگاه آزاد اسلامی بگویید؟

کجای ایران را پیدا می‌کنید که مردم منطقه خودشان بیایند و بگویند فرزندان‌مان باید در دانشگاه آزاد اسلامی درس بخوانند، حتی اساتیدی هستند که داوطلبانه می‌آیند و در بدترین شرایط تدریس می‌کنند. تنها کاری که من انجام دادم و به معاون سما گفتم اینکه یک لوح تقدیری بنویسند و یک کارت هدیه 100هزار تومانی به آنها بدهند که به همین مقدار ما بسنده کردیم و هر شهری که ما در آن مرکز آموزش عالی ایجاد کردیم خودشان امکانات دادند و هزینه کردند و یک ریال هم هزینه اضافی نکرده‌ایم. این مردم نیاز به حمایت دارند.

چقدر توانسته‌اید فاصله موجود بین صنعت و دانشگاه را کم کنید؟

هم اعضای هیات‌علمی و هم دانشجویان ما می‌توانند در این امر سهیم باشند. مرکز رشد ما طرح داده، ما هم حمایت کردیم و پروژه‌بندی کردیم که یک بازه زمانی داشته و به نتیجه رسیده است. من فکر می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی اگر پیش قدم شود، می‌تواند این فاصله‌ها را کم کند، از دانشگاه‌های دولتی چیزی درنمی‌آید چون این دانشگاه‌ها پول نفت را می‌گیرند و قطعا احساس نیاز نمی‌کنند. من چون احساس نیاز می‌کنم و با مردم بیشتر حشر و نشر دارم، از نزدیک می‌بینم که مردم چه مشکلاتی دارند.

به نظر من خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، فقط دانشجوها نیستند، کل مردم هستند و ما با تمام مردم کار می‌کنیم. امروز اگر مردم مشکل دارند، دانشگاه حتما باید به کمک آنها برود. اساتید و کارکنان ما زیر خط فقر هستند

به دانشجویان تخفیف می‌دهید؟

سعی حداکثری کرده‌ایم تا هرکسی مشکل مالی دارد بتوانیم به او کمک کنیم، می‌دانم که ممکن است دچار مشکل شویم و افرادی بودند که آمدند و گریه کردند. مطالبات‌مان از دانشجویان بالاست و آنان نیز نمی‌توانند پرداخت کنند. حتی دانشجویانی بوده‌اند که سه ترم آمده‌اند و چون نتوانسته‌اند هزینه دانشگاه را پرداخت کنند انصراف داده‌اند. حتی اساتید و کارکنان ما زیر خط فقر هستند؛ یعنی به همان نسبت که ما شهریه منطقه محروم را کاهش داده‌ایم اما از آن طرف هم باید به معیشت کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی هم بیشتر توجه شود. البته برای معیشت کارکنانم تعاونی مسکن تشکیل داده‌ام.

کد خبر: 968186

وب گردی

وب گردی