صنعت چاپ  با همکاری دانشگاه ها به دنبال «خلق ثروت» باشد

دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: صنعت چاپ باید خلق ثروت از طریق نوآوری ها، همکاری با دانشگاه ها و استفاده از توان بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد و از فناوری چاپ سه بعدی بهره برد.

به گزارش ایسکانیوز از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در نشست جایگاه علوم و فناوری های نوین و چاپ سه بعدی در صنعت چاپ اظهار کرد: از همان دوران غارنشینی و با حک تصاویر روی دیوارها صنعت چاپ متولد شد و هر روز نیز شاهد رشد آن هستیم و این موضوع نشان می دهد ذات انتقال اطلاعات در انسان وجود دارد. پس با یک فناوری پیچیده و قدیمی روبرو هستیم که به سرعت در حال تحول است. پس این صنعت جزء فناوری های تمدن ساز محسوب می شود.
وی ادامه داد: امروز شاهد حضور فناوری جدیدی با عنوان چاپ سه بعدی (ساخت افزایشی) هستیم که از نظر من ظهور این فناوری در امتداد حرکتی است که از گذشته آغاز شده است. چاپ سه بعدی یک فناوری برافکن و تحول ساز است. تاریخچه این فناوری به دهه 80 میلادی باز می گردد و بایستی با حرکت و شتاب بیشتر خودمان را به دنیا نزدیک کنیم.
شکریه همچنین بیان کرد: صنعت چاپ باید خلق ثروت از طریق نوآوری ها، همکاری با دانشگاه ها و استفاده از توان بخش خصوصی را در اولویت قرار دهد و از فناوری چاپ سه بعدی بهره برد چرا که در صورت غفلت از آن از تحول جدی که در این حوزه ایجاد می کند عقب می مانیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی بومی سازی چاپ سه بعدی در کنار سایر بخش های صنعت را دارای اهمیت دانست و گفت: ستاد از این صنعت و فعالیت های انجمن علمی فناوری چاپ حمایت می کند. همچنین صنعت چاپ در دنیا یک هزار میلیاد دلار گردش مالی دارد و باید مشخص کنیم که سهم صنعت چاپ کشور مان از این بازار چقدر است و چگونه می توان این صنعت بویژه صنعت سه بعدی را بومی سازی کرد و با دنیا به رقابت پرداخت.

شکریه در بخش بعدی سخنان خود به فعالیت های ستاد اشاره و عنوان کرد: توسعه فناوری های مواد وساخت پیشرفته در کشور با حمایت بخش خصوصی وظیفه اصلی این ستاد است و تلاش ما بر این است حمایت از فناوری بر اساس رفع نیازها و اولویت های کشور باشد.
وی همچنین به اقدامات ستاد در زمینه چاپ سه بعدی اشاره کرد و از انجام فعالیت هایی همچون تدوین نقشه راه و سند ملی توسعه فناوری صنعت ساخت افزایشی ایران، برگزاری نخستین رویداد ساخت افزایشی، پیگیری تشکیل انجمن صنفی و علمی ساخت افزایشی، تاسیس موسسه ساخت افزایشی ایران، برگزاری گفتمان فناوری، ارتقاء فناوری ساخت افزایشی در سطح دانش آموزشی و گردهمایی شرکت ها و فعالان صنعت ساخت افزایشی توسط ستاد نام برد.
همچنین محمد بیطرفان رییس انجمن علمی فناوری چاپ در این نشست عنوان کرد: با ظهور فناوری چاپ سه بعدی در ابتدا اختلاف نظر درباره این موضوع بود که آیا چاپ سه بعدی جزء خانواده صنعت چاپ محسوب می شود تا اینکه اختصاص بخشی به این فناوری در نمایشگاه صنعت چاپ در دوسلدولف آلمان نشان داد چاپگرهای سه بعدی نیز جزیی از صنعت چاپ هستند. چرا که این نمایشگاه به نوعی المپیک جهانی صنعت چاپ است.
بیطرفان برگزاری این نشست را فرصتی مغتنم برای توسعه همکاری ها با ستاد دانست و گفت: انجمن آمادگی دارد در راستای اولویت ها و سیاست های ستاد مواد پیشرفته معاونت علمی تفاهمنامه ای علمی، آموزشی و پژوهشی را امضاء کند تا بحث چاپگرهای سه بعدی بهتر پیگیری شود. همچنین انجمن تمایل به راه اندازی کمیته چاپگرهای سه بعدی دارد که با راهبری ستاد شکل بگیرد.
به گفته وی، با شرایط حاضر و وجود تحریم ها نیاز است به سمت بومی سازی صنعت چاپ در کشور حرکت کنیم چرا که توسعه این صنعت یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها است. بنابراین باید از ظرفیت حوزه چاپ سه بعدی برای بومی سازی این صنعت بهره بریم.
در بخش بعدی سید امیر غفاری مدیر موسسه ساخت افزایشی درباره فناوری چاپ سه بعدی و انواع چاپگرهای سه بعدی توضیحاتی ارائه داد.
نشست آشنایی با "جایگاه علوم و فناوری‌های نوین و چاپ سه بعدی در صنعت چاپ" با حضور محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ، محمد بیطرفان رییس انجمن علمی فناوری چاپ و جمعی از فعالان حوزه صنعت چاپ برگزار شد. این نشست در راستای اجرایی کردن سند ملی برنامه راهبردی فناوری ساخت افزایشی جمهوری اسلامی ایران و با هدف آموزش و فرهنگ‌سازی برای توسعه کاربردهای ساخت افزایشی در کشور برگزار شد.
انتهای پیام/

کد خبر: 968216

وب گردی

وب گردی