دولت باید پاسخگوی دلیل افزایش نرخ ارز باشد

در پی ادامه روند افزایشی نرخ ارز در بازار، نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: این که چرا دلار سیر صعودی گرفته را باید از دولت که عرضه‌کننده انحصاری و ۹۰ درصدی دلار است، پرسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت دلار که ماه‌هاست رو به افزایش گذاشته، طی روزهای اخیر تا بیش از ۱۵ هزار تومان هم پیش رفت. از سوی دیگر برای یورو نیز شرایط در بازار ارز به همین وضعیت بوده و این ارز نیز تا حدود ۱۷ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

گر چه دلایل متفاوتی از جمله جو روانی، افزایش تقاضا و برخی سینگال‌های منفی از سوی مسئولان عامل، برای شرایط فعلی بازار ابراز می‌شود، اما کارشناسان دلیل نوسانات تند و رشد افسارگسیخته دلار را به سیاست‌های دولت ربط می‌دهند.

در این زمینه مجیدرضا حریری - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: اگر کسی می‌دانست که چنین اتفاقاتی خواهد افتاد، هفته گذشته دلار ۱۰ هزار تومانی را می‌خرید و الان بابت هر دلار ۵۰۰۰ تومان سود می‌کرد. به هر حال مشخص است که دولت با در اختیار داشتن ۹۰ درصد منابع ارزی، عرضه‌کننده عمده بوده و همه چیز دست دولت است. ۵۰ درصد منابع دلاری که حاصل از نفت است، کامل در اختیار دولت بوده و از ۵۰ درصد بقیه نیز که غیر نفتی هستند، ۴۰ درصد آن در اختیار دولت است.

او با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور در چند ماه پیش مبنی بر اینکه ۸۰ درصد ارز وارد سامانه نیما و ۲۰ درصد دیگر از سامانه خارج شود، تصریح کرد: بنابراین ۹۰ درصد از کل منابع ارزی کشور در دست دولت است. یعنی ارز پتروشیمی‌ها، معدن‌های بزرگ و غیره که مدیران آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت انتخاب می‌شود.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: به عبارتی قیمت‌ها را عرضه‌کننده انحصاری یعنی دولت تعیین می‌کند؛ حال ۵۰۰۰ تومان باشد یا ۱۵ هزار تومان.

موج اول افزایش قیمت ها از کجا شروع شد!؟

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به اینکه چرا دلار ۱۵ هزار تومان شده است؟ گفت: این سوال را باید از دولت و بانک مرکزی پرسید، چراکه هیچ‌کس جز دولت در این موضوع تاثیر عمده ندارد. البته حتما گروه‌های پرقدرت سیاسی و اقتصادی هم از تلاطم بازار نهایت استفاده را میبرند، اما ایجاد کننده موج اول خود دولت و بانک مرکزی است.

او ادامه داد: هرموقع که بازار دچار چنین تنش‌هایی می‌شود، زمانی است که یکی از مقامات رسمی در دولت که در قبال ارز مسئولیت دارد، سخنرانی می‌کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه اصولا کسی که بیشترین ارز را در اختیار دارد، بیشترین منفعت را خواهد برد، تصریح کرد: دولت بیشترین منفعت را از این آشفته‌بازار خواهد برد، چراکه عمده ارز را در دست دارد.

حریری افزود: در این‌میان فقط مردم و به ویژه حقوق بگیران ثابت، دست‌مزدبگیران، کارمندان و کارگران، کسبه خرد، پیشه‌وران و دهقانان که بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، کمرشان زیر بار این تلاطمها شکسته می‌شود که قطعا تبعات بدی برای کشور به همراه خواهد داشت.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 968237

وب گردی

وب گردی