آمادگی ۴۲۰ دفتر پیشخوان برای ثبت نام کارگران در سامانه روابط کار

سازمان تنظیم مقررات، ضعف وزارت کار در اطلاع رسانی را علت عدم استقبال کارگران و کارفرمایان برای ثبت نام درسامانه روابط کار عنوان کردو از آمادگی۴۲۰دفتر پیشخوان استان تهران برای ثبت نام خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در تاریخ ۲۷ مردادماه بود که سرانجام پس از هماهنگی های معاونت روابط کار وزارت کار و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آغاز ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه روابط کار از سوی مجتبی نصیری، معاون امور پستی سازمان تنظیم مقررات اعلام عمومی شد.

اما به رغم گذشت بیش از سه هفته از آغاز این طرح هیچ استقبالی از سوی کارگران و کارفرمایان برای ثبت نام در این سامانه نشده است. بر همین اساس در تاریخ یازدهم شهریورماه سال جاری در گزارشی با عنوان «وضعیت مبهم سامانه روابط کارپس از یکسال/مسیر پرپیچ وخم امنیت شغلی» نسبت به عدم استقبال کارگران و کارفرمایان از ثبت نام در سامانه روابط کار انتقاد کرد.

در این گزارش، مدیر کل جبران خدمت و روابط کار وزارت کار به روند بسیار کُند ثبت نام از کارگران و کارفرمایان در دفاتر پیشخوان دولت اشاره کرد و گفته بود: «سازمان تنظیم مقررات که قرار بود زیرساخت‌های ثبت نام در این سامانه را فراهم کند، ۳۵۲ دفتر پیشخوان در استان تهران را برای مراجعه کارگران و کارفرمایان به وزارت کار معرفی کرد اما بر اساس گزارشات میدانی ظاهرا ثبت نام در سامانه جامع روابط کار فقط در حدود ۶۰ دفتر پیشخوان انجام می شود.»

سامانه روابط کار با هدف شفافیت اطلاعات کارفرمایان و کارگران، شفافیت در وضعیت قراردادهای نیروی کار و رصد وضعیت قرارادادهای موقت و دائم، ثبت شکایات کارگران به صورت الکترونیکی بدون مراجعه حضوری به ادارات کار و ارائه ۳۴ خدمت در حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی از سوی وزارت کار راه اندازی شد.

سامانه روابط کار در فاز نخست در استان تهران راه اندازی شد و با توجه به اینکه ثبت نام در این سامانه باید از طریق دفاتر پیشخوان انجام شود، مسئولیت آماده سازی دفاتر و تامین زیرساخت‌ها برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت.

در همین زمینه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در پاسخ به انتقاد خبرگزاری مهر از وضعیت مبهم سامانه روابط کار، عدم اطلاع رسانی را علت عدم استقبال ثبت نام در این سامانه عنوان کرد.

متن توضیحات کامل سازمان تنظیم مقررات به شرح زیر است:

در ابتدا لازم به توضیح است موضوعات مربوط «سامانه روابط کار» با موضوع «سامانه مدیریت خدمات در دفاتر پیشخوان» کاملاً مجزا از یکدیگر هستند و موضوعات مرتبط با «سامانه روابط کار» ارتباطی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ندارد.

بر اساس تفاهم نامه منعقده فی مابین معاونت محترم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مسئولیت مدیریت کاربران دفاتر و ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت ارائه خدمات و تعیین تعرفه خدماتی که در دفاتر به متقاضیان عرضه می شود و همچنین ایجاد امکان دسترسی طرف تفاهم نامه به گزارشات مورد نیاز در خصوص نحوه ثبت نام در دفاتر سازمان انجام می‌شود و مسئولیت ایجاد امکان دسترسی و بهره برداری ثبت نام کنندگان به سامانه روابط کار بعد از انجام فرآیند ثبت نام با مجموعه تحت مدیریت معاونت محترم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ شرکتی را برای انجام امور مربوط به خدمت ثبت نام از کارفرمایان حقیقی و حقوقی و کارگران به هیچ مرجعی معرفی نکرده است و صرفاً حسب وظیفه قانونی خود و بر اساس ماده ۴ تصویبنامه شماره ۶۶۱۱/ت ۵۵۲۲۹ مورخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۸ هیات محترم وزیران جهت دسترسی دفاتر به خدمات مذکور، امکان دسترسی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی را به سامانه «مدیریت خدمات دفاتر» مهیا نموده است و با شرکت پیمانکار طرف قرارداد با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفاً هماهنگی های لازم برای برقراری ارتباط دو سامانه را بعمل آورده است.

تعرفه خدمات موضوع گزارش بر اساس نظر و دستور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات بصورت خارج از نوبت و در تاریخ ۱۳۹۷/۰۴/۱۰ به تصویب کمیسیون محترم تنظیم مقررات ارتباطات رسید و این مصوبه قبل از آماده سازی سامانه روابط کار برای عرضه خدمات به متقاضیان بوده است در نتیجه دلیل تاخیر در شروع بکار سامانه مذکور «تعرفه خدمات» نمی باشد.

با توجه به اینکه تجهیزات مورد نیاز برای انجام خدمت ثبت نام از متقاضیان و همچنین دستگاه کارتخوان بانکی در تمامی دفاتر موجود می باشد و دریافت وجوه مربوط به خدمات مورد نظر از طریق کارتخوان های موجود در دفاتر نیز میسر است، بنابراین عدم نصب کارتخوان بانکی متصل به سامانه مدیریت خدمات دفاتر سازمان، مانعی برای عرضه خدمت نبوده و دفاتر می توانند با استفاده از کارتخوان های موجود در دفاتر تعرفه خدمات خود را دریافت نمایند.

در تاریخ ۹۷.۵.۲۴ فهرست ۳۵۷ دفتر پیشخوان خدمات دولت در سطح استان تهران که آمادگی عرضه خدمات مورد نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در اختیار آن خبرگزاری محترم و همکاران محترم در معاونت روابط کار وزارت مذکور قرار گرفت. بنابراین ذکر «آمادگی فقط ۶۰ دفتر پیشخوان برای ثبت نام» صحت ندارد.

در حال حاضر ۴۲۲ دفتر در سطح استان تهران جهت عرضه خدمات مورد نظر آمادگی دارند اما با توجه به عدم آگاهی کارفرمایان و کارگران از موضوع ثبت نام در دفاتر پیشخوان خدمات دولت، مراجعه کننده برای دریافت این خدمت بسیار اندک است و تا این تاریخ صرفاً ۲۷۸ ثبت نام در دفاتر سطح استان تهران از طریق سامانه مدیریت خدمات دفاتر این سازمان انجام شده است.

بر اساس تفاهم نامه مبادله شده یکی از تعهدات معاونت روابط کار اطلاع رسانی به متقاضیان خدمت در خصوص مراجعه به دفاتر می باشد که بنظر می رسد جهت حل مشکل عدم مراجعه متقاضیان به دفاتر برای ثبت نام، افزایش میزان اطلاع رسانی و تشویق ذینفعان برای مراجعه به دفاتر و انجام ثبت نام از الزامات اصلی باشد.

موضوع مهم و اصلی در حال حاضر نبود مراجعه کننده به دفاتر برای دریافت خدمت و انجام ثبت نام است نه تعداد کم یا زیاد دفتر و یا نبود زیر ساخت مناسب. شایان ذکر است سیاست این سازمان حذف انحصار در خصوص تامین خدمات برای دفاتر پیشخوان خدمات دولت است و از هرگونه حضور موثر بخش غیردولتی توانمند در توسعه خدمات الکترونیکی و عرضه آن از طریق دفاتر استقبال می نماید.

در خصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی مدیر کل محترم روابط کار مبنی بر تفویض روند ثبت نام به کانون دفاتر پیشخوان، لازم بذکر است انجام ثبت نام)نه تفویض( توسط شرکت وابسته به کانون مورد نظر در دست بررسی و اقدام است که پس از طی مراحل مقرراتی خود اجرایی خواهد شد.

بر اساس توضیحات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوایی کشور به خبرگزاری مهر، شایان ذکر است کانون مورد نظر مدیرکل محترم روابط کار، بر اساس قوانین و مقررات موجود در حال حاضر مجوزی برای انجام روند ثبت نام ندارد.

پیشنهاد این سازمان به همکاران محترم در اداره کل مذکور اتخاذ تدابیر مناسب برای حضور بیشتر ذینفعان در دفاتر برای انجام ثبت نام می باشد و انشااالله با تدابیری که بکار خواهند گرفت، در صورت افزایش مراجعه کننده به دفاتر برای جلوگیری از ازدحام و شلوغی در دفاتر و افزایش سطح دسترسی به خدمات از سوی این سازمان تدابیر و اقدامات لازم بعمل خواهد آمد.

منبع: مهر

انتهای پیام

کد خبر: 968297

وب گردی

وب گردی