سهم ۹۰ درصدی «شرکت‌های غیرتعاونی» از تسهیلات اشتغال روستایی

بانک عامل بخش تعاون با اشاره به استقبال محدود شرکت‌های تعاونی از دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری گفت: بیش از ۹۰ درصد از متقاضیان این تسهیلات، شرکت‌های غیرتعاونی هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، حجت الله مهدیان، با اشاره به استقبال بسیار محدود شرکت‌های تعاونی برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری گفت: به رغم اینکه برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری دولت یک فرصت بسیار خوب برای فعالان بخش تعاون به منظور استفاده از تسهیلات با نرخ سود ۴، ۶ و تا سقف ۱۰ درصد است، اما متاسفانه استقبال شرکتهای تعاونی برای بهره مندی از این منابع بسیار پایین بوده است.

مدیرعامل بانک عامل بخش تعاون اظهار داشت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از مشتریان ما برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری، از فعالان غیرتعاونی هستند در حالیکه تمایل ما بیش از هر چیز اختصاص این منابع به تعاونی‌ها است.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به محدودیت منابع بانک عامل بخش تعاون برای پرداخت تسهیلات ارزانقیمت به تعاون گران افزود: به دلیل محدودیت‌های مالی، دولت امکان حمایت از این بانک به عنوان بانک تخصصی و توسعهای را ندارد در حالی که اگر دولت میتوانست منابع با نرخ سود صفر درصد را در اختیار بانکهای تخصصی و توسعه ای قرار دهد، میتوانستیم با کارمزد حداقلی این منابع را در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت کنیم.

علت عدم دسترسی تعاون گران به تسهیلات ارزان قیمت چیست؟

مهدیان ادامه داد: اگر دولت میتوانست منابع صفر درصدی که عمدتا از محل بودجههای سنواتی، وجوه اداره شده یا صندوق توسعه ملی هستند را در اختیار بانک عامل بخش تعاون قرار دهد، قطعا این بانک با حداقل نرخ و صرفا با دریافت کارمزد نسبت به پرداخت تسهیلات به تعاونگران با هدف حمایت و توسعه این بخش اقدام میکرد.

مدیرعامل بانک عامل بخش تعاون تاکید کرد: اما به دلیل اینکه دولت با محدودیت منابع مواجه است بانک تخصصی – توسعهای بخش تعاون، به سپردههای مردمی متکی شده و مانند بانکهای تجاری مجبور به جمع آوری منابع از اشخاص حقیقی و حقوقی است تا از این محل به متقاضیان تسهیلات پرداخت کند.

مهدیان با تاکید بر عدم دسترسی بانکهای تخصصی – توسعه ای به منابع ارزان قیمت دولتی و اتکای این بانکها به منابع گران قیمت بازار، اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: بنابراین ناگزیریم تا پرداخت وام به تعاونگران را با نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار انجام دهیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 968355

وب گردی

وب گردی