آیین اختتامیه چهارمین جشنواره شعر نیاوران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد

چهارمین جشنواره شعر نیاوران، با حضور جمعی از مسئولان، شاعران، هنرمندان، علاقمندان و با معرفی برگزیدگان این جشنواره در بخش‎های مختلف، جمعه 16 شهریور ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره نیاوران با حضور محمدمهدی مظاهری، رئیس موسسه اکو، محمدجواد حقشناس عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وحید قاسمی، رئیس هیات مدیره بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، محمد موسوی از اساتید پیش کسوت نی، محمد حیدری از هنرمندان برجسته عرصه شکسته نویسی، و داوران جشنواره و ... برگزار شد.

سپس سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، ضمن خوش آمدگویی به حاضران اظهار داشت: « جشنواره شعر نیاوران اتفاق مبارکی است که با جلسات «سه شنبه های شعر نیاوران» آغاز شد. این جشنواره کم سال است ولی به جرات میتوان گفت در چهارمین دوره خود به بالندگی قابل ستایش رسیده است و آثار دریافتی در هر دوره نسبت به دورههای پیشین هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی پیشرفت قابل ملاحظهای داشته است.» سجادی افزود: « در سال 1394دبیرخانه جشنواره ۳۴۵ اثر دریافت کرد. این تعداد در سال 1395 به 620 اثر رسید. در سومین جشنواره در سال 1396 ما 760 اثر دریافت کردیم و امسال در چهارمین دور برگزاری جشنواره شعر نیاوران با رشد 25 درصدی تعداد آثار رو به رو شدی و این اتفاق بزرگی است که نشانگر بالندگی و زندگی این جشنواره است. ما از تمامی کسانی که با ارسال اثر به غنای این جشنواره کمک کردند قدردانی میکنیم.»

مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران در ادامه سخنان خود گفت امسال در آیین پایانی جشنواره افتخار میزبانی دکنر سید محمد مجتبی حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری را نداریم چرا که ایشان در ماموریت به سر میبرند؛ اما در سالهای گذشته و در سه جشنواره قبلی دکتر حسینی همواره در این مراسم حضور داشتند و به شدت به این جشنواره لطف دارند. همچنین جناب آقای محسن جوادی، معاون محترم امور فرهنگی وزارتخانه نیز به دلیل تشرف به سفر حج در جمعمان حضور ندارند.»

سجادی ابراز امیدواری کرد: «از آنجا که شعر جهانیترین کالای فرهنگی ایران است و نیز زبان فارسی در گستره وسیعی از منطقه صحبت میشود بتوان با همکاری «موسسه فرهنگی اکو» و رئیس این موسسه جناب آقای محمد مهدی مظاهری، پنجمین جشنواره شعر نیاوران را به صورت بین المللی و در عرصه جغرافیایی زبان و ادبیات فارسی برگزار کنیم.»

در ادامه مراسم محمد سلمانی، دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران طی سخنانی نسبت به ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره اقدام کرد. وی گفت: « فراخوان چهارمین جشنواره شعر نیاوران 15 اسفند سال گذشته منتشر و مهلت ارسال آثار تا پنجشنبه 24 خرداد تعیین شد، که به دلیل استقبال بی نظیر شاعران این تاریخ تا 1 تیر تمدید شد. پس از دریافت تمامی اشعار سه هفته زمان برای داوری و جمع بندی امتیازات در نظر گرفته شد. طی هفتههای اول و دوم مردادماه جلسات مشترکی با حضور تمامی داوران به تفکیک هر بخش برگزار شد تا نسبت به تصمیم گیری درباره برگزیدگان جشنواره اقدام شود. در این دوره از برگزاری جشنواره 1050 شاعر در دو بخش آزاد و ویژه شرکت کردند و در مجموع 4493 اثر دریافت کردیم. ما در جشنواره چهارم شاهد رشد 25 درصدی تعداد اشعار نسبت به جشنواره سوم هستیم.»

سلمانی سپس نسبت به ارائه آماری از جشنواره برای حاضران اقدام کرد و گفت: تعداد کل شرکت کنندگان در جشنواره شعر نیاوران934 نفر بوده و تعداد کل شرکت کنندگان در دو بخش آزاد و ویژه 1050 نفراست. در این دوره جشنواره جمعا 612 آقا و 322 خانم در جشنواره شرکت کردهاند. در بخش آزاد جشنواره 819 نفر با 3591 قطعه شعر شرکت کردند که از این تعداد 477 نفر با 2095قطعه شعر در بخش کلاسیک شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان در بخش آزاد-سپید 285 نفر با 1296 قطعه شعر و بخش آزاد-طنز 14 نفر با 64 قطعه شعر بود. در بخش آزاد-ترانه 43 نفر با 136 قطعه شعر در چهارمین جشنواره حضور داشتند. در بخش ویژه جشنواره نیز 231 نفر با 902 قطعه شعر شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-کلاسیک 74نفر با 276 قطعه شعر، تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-سپید 118نفر با 470 قطعه شعر، تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-طنز 2نفر با 8 قطعه شعر و در نهایت تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-ترانه 37 نفر با 148 قطعه شعر بود.» وی در ادامه افزود: « دبیرخانه جشنواره در هر دوره از برگزاری آن نسبت به تغییر هیئت داوران اقدام میکند تا هیچ گونه شائبهای در داوری آثار وجود نداشته باشد و سلیقههای بزرگان عرصه شعر و ادب در حوزه داوری جشنواره لحاظ شود.»

دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران در پایان سخنانش از رونمایی از کتاب «پایتخت چهار» که دربرگیرنده گزیده ای از آثار شرکت کنندگان در جشنواره چهارم است خبر داد و افزود: «این کتاب حاوی اشعاری از حدود 650 نفر از شرکت کنندگان است که امروز رونمایی و تقدیم حضور خواهد شد.»

پس از سخنان دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران سه تن از شاعران جوان به نامهای پیام جهانگیری از اردبیل، هدیه طباطبائی از تهران و ئاکو خسروی از کرمانشاه به روی صحنه رفتند و اشعار خود را قرائت کردند.

در ادامه مراسم محمدجواد حق شناس، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ضمن حضور در جایگاه طی سخنانی اظهار داشت: «ساعاتی راکه در خدمت فرهنگ و ادب هستیم جزء عمر ما محسوب نمیشود. این لحظهها قطعاتی از بهشت هستند که به ما زمینیان ارزانی میشوند. در روزگاری که هنر و ادبیات ارج چندانی نمیبیند برگزاری چنین جشنوارهای جز با همتی والا میسر نیست. من تلاشهای مجموعه نیاوران و مدیر آن، جناب سید عباس سجادی را در برگزاری مستمر این جشنواره میستایم.»

حقشناس سپس افزود: « با توجه به برگزاری شایسته این جشنواره و نیز با توجه به اینکه قرار است این جشنواره از سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود و چه اتفاقی بهتر از این که با کمک شعر و ادبیات از مرزها عبور کنیم، پیشنهاد من این است که در کنار تمامی بخشهای جشنواره بخشی هم با عنوان «تهران» در جشنوارههای بعدی افزوده شود. ما در «شورای اسلامی شهر تهران» این امکان را داریم تا در کنار «موسسه فرهنگی اکو» که در بخش بین الملل با فرهنگسرای نیاوران همکاری میکند با این مجموعه همکاری کنیم و به ماندگاری این کار سترگ و بزرگ کمک کنیم.»

سپس همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه ضمن حضور در جایگاه طی سخنانی گفت: « هنرمندانی که از گوشه گوشه سرزمین مهر دراین جشنواره حضور دارند تشکر میکنم و دست برگزارکنندگان این جشنواره را به گرمی میفشارم چرا که معتقدم کاری بس بزرگ را به انجام رساندهاند. من خود را شاگرد کوچک ادبیات میدانم. من روزگاری معلم ادبیات بودهام و همواره از بودن در چنین مجامعی لذت میبرم. اگر ما میخواهیم جامعه متعالی داشته باشیم باید ادبیاتی متعالی داشته باشیم. اگر به تاریخ ادبیات این سرزمین نظری بیاندازیم هر گاه درگذر زمان ادبیات ما توانسته مسئولیت بپذیرد و این مسئولیت را تشریح وتوصیف کند، جامعه ما هم به سوی تعالی گام برداشته است. ما امروز نیازمندیم که به ادبیاتمان بهای بیشتری دهیم. من در پایان سخنانم تعبیری از دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقل می کنم که گفتند ما امروز از از میان رفتن یوزپلنگ ایرانی بسیار ناراحتیم و آن را نماد تیزبینی و سرعت ایرانیان میدانیم. اما چقدر از نابودی ادبیات شعر و موسیقی نواحی کشورمان ناراحتیم. ما به عنوان متولیان فرهن و هنر این کشور باید از بی تفاوتی نسبت به از بین میان رفتن ادبیات غنی خود بنترسیم که این از میان رفتن آفت بسیار بزرگی است.»

امیرزاده سپس ادامه داد: «نقش جشنواره شعر نیاوران در این روزگار بسیار پررنگ است. امروز بسیاری از فعالیتهایی که در حوزه شعر و ادبیات انجام میگرفتند یا انجام نمیشوند، یا اینکه برگزاری آنها استمرار ندارد. اما جشنواره شعر نیاوران از جنس دیگری است که برگزارکنندگان آن همتی عالی دارند و همان گونه که تا کنون نشان دادهاند هدفشان برگزاری این جشنواره به صورت مستمر و منظم است. مطمئنم این جشنواره همان گونه که تا کنون توانسته در آینده نیز نقش بسیار پررنگی در بالندگی شعر امروز ایفا خواهد کرد.»

پس از سخنان امیرزاده، محمد موسوی از نوازندگان بنام و برجسته نی، ضمن حضور در جایگاه از بودن در چنین محفلی ابراز خرسندی کرد و در ادامه به تکنوازی نی پرداخت که با استقبال حاضران رو به رو شد.

سپس 3 نفر از شاعران جوان به نامهای مرتضی طوسی از تبریز، الهه رشیدی از مشهد و خدیو رفعتی از تهران به شعرخوانی برای حضار پرداختند.

در ادامه مراسم کلیپی با هدف معرفی داوران جشنواره پخش شد و دکتر بهزاد خواجات، یکی از داوران چهارمین جشنواره بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود:

«شعر، اِشراف به رمزینگی آدمی در جهان سراسر راز است؛ مواجهه انسان با خود و با چشم هایی در خود که ما را می کاود و می خواهد بر ازلیّتِ هر چیز نامی تازه بگذارد. شاعران، از این سر، معماران جهانی موازیاند با دستمایههایی از رنج و شور و شعور که تاریخ آدمی و سرگذشت هستی را بر دوش خود به رستاخیزهای پیاپیِ زبانی میکشانند تا در این توالدهای نو به نو، راههایی نو به نو بر ما و جهان ما گشوده شود، که شعر، به تمامی رهایی است .

جشنواره شعر نیاوران چهارمین دوره خود را پشت سر میگذارد و در این راه از همیاری شاعران جوان و منتقدان شعر امروز بهرهها برده است. این داد و ستد، هم چهره ی شعر جوان امروز را در تاریخ شعر این دهه ثبت میکند و هم شاعران جوان را از تجربههایی گران، فایده میرساند. در این دوره نیز سیل آثار دریافتی، نشان از جدیت و شور شاعران جوان داشت و مرجعیت این جشنواره به عنوان یکی از مهم ترین حوادث فرهنگی کشور در حیطه ی شعر.»

گفتنی است در این جشنواره اسماعیل امینی، بهزاد خواجات، سُریا داودی حموله، یزدان سلحشور، محمد سلمانی، حمیدرضا شکارسری، پانتهآ صفایی بروجنی، حسن علیشیری، رشید کاکاوند، عبدالجبار کاکایی، هیوا مسیح، اصغر معاذی، علی اکبر یاغیتبار داوری اشعار را در بخشهای کلاسیک، سپید و ترانه بر عهده داشتند.»

سپس مجری مراسم ضمن دعوت از محمدمهدی مظاهری، رئیس موسسه اکو، همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وحید قاسمی، رئیس هیئت مدیره بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، سید عباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، محمد موسوی، محمد حیدری، خوشنویس برجسته شکسته نویس، محمد سلمانی، دبیر جشنواره چهارم، امید خاکباز، معاون اجرایی فرهنگسرای نیاوران، امید صباغ نو، مسئول دبیرخانه جشنواره شعر نیاوران، علیرضا نعمتی مدیر چاپ ققنوس و ... برای رونمایی از کتاب «پایتخت چهار» دعوت کرد. در ابتدای مراسم رونمایی کتاب «پایتخت چهار» همایون امیرزاده اظهار داشت: « ما چند وقت پیش سفری به زنجان داشتیم و در این سفر بر مزار حسین منزوی، شاعر بنام حاضر شدیم و قرار شد جایزه دو سالانه شعر حسین منزوی را زنجان برگزار کنیم و همین جا از متولیان برگزاری جشنواره شعر نیاوران دعوت میکنم تا در این مراسم نیز حضور داشته باشند.»

در پایان مراسم اختتامیه، از برگزیدگان چهارمین جشنواره شعر نیاوران تقدیر شد. اسامی برگزیدگان چهارمین جشنواره سراسری شعر نیاوران عبارتند از:

بخش آزاد –کلاسیک

1-سید مهدی ابوالقاسمی از تهران

2-هدیه طباطبایی از تهران

3-محمود غریبی جویباری از مازندران

4-مرتضی طوسی از تبریز

5-مسلم محبی از بندرعباس

بخش ویژه-کلاسیک

1-رضا یزدانی از قم

2- خدیو رفعتی از تهران

بخش آزاد –سپید

1-بابک زمانی از ایلام

2-محمدصابر شریفی از کرمانشاه

3- ئاکو خسروی از کرمانشاه

4-معصومه درفشیان از تهران

5-ستاره جوادزاده از تهران

بخش ویژه-سپید

1-عباس صادقی زرینی از تهران

2-پیام جهانگیری از اردبیل

بخش آزاد – ترانه

1-الهه رشیدی از مشهد

2- مهرداد عابدینی از اسلامشهر

3-صادق ابراهیم زاده از گیلان-رشت

بخش ویژه-ترانه

1- شروین رحیم زاده از تهران

در پایان مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره شعر نیاوران نیما مسیحا و رضا تاجبخش به اجرای موسیقی پرداختند و «کتاب پایتخت چهار» نیز به حاضران اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 968372

وب گردی

وب گردی