تعارض سند 2030 با آموزش و پرورش،  کاملا مشهود است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی به تعارض موجود در سند 2030 با سند بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ‌الگوی تربیتی الگویی اقتباسی نیست و تعارض سند 2030 با آموزش و پرورش تعارضی کاملاً مشهود است؛ چرا که می‌خواهند جوان را فارغ از زیست‌بوم، تمدن و نگاه بومی به صورت یکپارچه و در سراسر جهان با سند 2030 تربیت کنند؛ ولی نگاه ما این است که ما هویت و ریشه داریم ، دین خاتم را انتخاب کرده‌ایم و قرار نیست در الگویی غربی ذوب شویم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی در اولین گردهمایی کارگاه آموزشی مدیران مدارس نمونه منتخب سازمان سما که در سالن دکتر حبیبی در حال برگزاری است، به تشریح الگوی تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه می‌فرمایند دل جوان مثل زمین کشت نشده است که هر بذری در آن افکنید می‌پذیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد تعلیم و تربیت با رویکرد یکپارچه است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بزرگ‌ترین سرمایه ما نفت نیست بلکه جوانان ما هستند که باید قدر آنها را بدانیم و برای رشدشان تلاش کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سال 1288 وزارتخانه معارف، اوقاف و صنایع مستظرفه تشکیل شد گفت: در سال 1319 این وزارتخانه به دو وزارت پیشه‌و‌هنر و فرهنگ تبدیل شد و تا آن سال فرهنگ را مقدم بر آموزش عالی می‌دیدند. پس از آن در سال 1343 وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت که عهده‌دار آموزش عالی و متوسطه بود، در سال 1346 وزارت آموزش عالی نیز تشکیل شد و آموزش عالی از وزارت آموزش و پرورش جدا شد. همچنین در سال 1364 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از وزارت آموزش عالی جدا شد.

وی افزود: بر اساس این تقسیم‌بندی کودکان تا 6 سالگی در مهد کودک‌ها تحت نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پرورش می‌یابند و از 6 تا 18 سالگی توسط وزارت آموزش و پرورش تربیت می‌شوند و از 18 سالگی به بعد وزارتخانه‌ علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ورزش و جوانان عهده‌دار نظارت بر جوانان هستند. این مسئله نشان‌دهنده یک کلاف سردرگم و یک عدم پیوستگی است که امکان اجرایی شدن سیاست‌های تعلیم و تربیت را به ما نمی‌دهد.

طهرانچی اظهار داشت:‌ مهد کودک‌ها با سیاست بهزیستی اداره می‌شوند و پس از آن وزارت آموزش و پرورش عهده‌دار تربیت فرزندان ما می‌شود و بعد از آن در دوران دانشگاه جوانان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپرده می‌شوند در حالی‌که دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد تعلیم و تربیت با رویکرد یکپارچه است.

وی با اشاره به مضرات تکثرگرایی گفت:‌ تکثرگرایی باعث می‌شود که نظارت دولت‌ها نظارت فرم و شکل باشد و معمولاً‌ از نظارت محتوایی درمانده شوند. دانشگاه آزاد اسلامی یک فرصت برای نظام جمهوری اسلامی ایران است برای اینکه بتواند این حلقه تعلیم و تعلم را تا 21 سالگی شکل بدهد.

طهرانچی اضافه کرد: اگر دولت می‌خواهد نظام آموزشی را تغییر دهد، می‌تواند از الگوی نظام یکپارچه دانشگاه آزاد استفاده کند البته با اینکه در این دانشگاه رویکرد یکپارچه وجود داشت، ولی باز هم متأثر از رفتار دولت شاهد تکثرگرایی بودیم. به عنوان مثال هر بخشی از بدنه این دانشگاه که با آموزش و پرورش ارتباط داشت بر اساس ساختار آموزش و پرورش عمل کرده است و به جای آنکه در دانشگاه آزاد از همان شیرازه تعلیم و تعلم یکپارچه استفاده شود از ظرف مشکل‌دار نظام آموزشی کشور استفاده شده است.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد نظام یکپارچه تعلیم و تعلم تا 21 سالگی، گفت: در دانشگاه آزاد باید نگاه‌مان به نظام یکپارچه تعلیم و تعلم تا 21 سالگی باشد چرا که از 21 سالگی به بعد جوان پژوهشگر می‌شود و درخت آموزش به ثمر نشسته و دوران تحصیلات تکمیلی یا به قول غربی‌ها دوران آموزش عالی آغاز می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دوره کاردانی و کارشناسی و 3 ساله اول رشته‌های پزشکی دورانی است که باید در طیف تعلیم و تعلم جا بگیرد و ما باید برای این فرصت برنامه‌ریزی کنیم چرا که در کشور نیاز به یک نهاد تعلیم و تعلم یکپارچه داریم.

وی افزود: با چه برنامه‌ای و چگونه می‌خواهیم دانش‌آموزی که در مدرسه در یک محیط محدود و همگن تحصیل کرده را وارد محیط باز دانشجو محور و علمی ناهمگن کنیم در حالی‌که کودکان را از همان دوران به شدت وابسته به مدرسه و نظام آموزشی کرده‌ایم. لذا باید برنامه تربیتی پیوسته داشته باشیم و این برنامه می‌تواند در دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه اجرایی شود.

طهرانچی با اشاره به تعارض موجود در سند 2030 با سند بنیادین آموزش و پرورش گفت: ‌الگوی تربیتی الگویی اقتباسی نیست و تعارض سند 2030 با آموزش و پرورش تعارضی کاملاً مشهود است؛ چرا که می‌خواهند جوان را فارغ از زیست‌بوم، تمدن و نگاه بومی به صورت یکپارچه و در سراسر جهان با سند 2030 تربیت کنند ولی نگاه ما این است که ما هویت و ریشه داریم و دین خاتم را انتخاب کرده‌ایم و قرار نیست در الگویی غربی ذوب شویم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ایران تنها نماد مبارزه با استکبار آمریکا است، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران نه به خاطر نقش‌آفرینی در سوریه بلکه به خاطر مقابله با سند 2030 نشان داده که نماد مبارزه با استکبار آمریکا است. به مردم جهان با نپذیرفتن سند 2030 نشان داده‌ایم که باید هوشیار باشند؛ چرا که آنها می‌خواهند پروژه یکپارچه‌سازی را اجرا کنند. سند تحول بنیادین مبنایی است که چیستی‌ها و الگوها را دقیق تبیین کرده و نمی‌شود سند تحول را از حفظ باشیم ولی برای تنظیم و تهیه کتاب علوم مدارس به کتابی رجوع کنیم که در غرب تدریس می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه برای ایجاد مدل تربیتی باید از قرآن کریم اقتباس کنیم، گفت: مگر جز این است که قرآن کتاب هدایت است، چرا این کتاب باید مهجور بماند در حالی‌که در این کتاب آسمانی به مسائل بی‌شماری اشاره شده و در قرآن مباحثی مربوط به مردم‌شناسی، زیست‌شناسی، زبان‌شناسی، اتفاقات فیزیکی در جهان و حتی مراحل خلقت زمین و نزول باران از آسمان وجود دارد اما چرا این کتاب الگویی برای تهیه و تنظیم کتاب علوم و فیزیک نیست؟

وی اظهار داشت:‌ برای دانستن علم 3 ابزار فراگیری، مشاهده و ابزار تعقل و نظریه‌پردازی را نیاز داریم؛ اما در آموزش‌های ما مشاهده جای زیادی نداشته و دانش‌آموزان نیز به نظریه‌پردازی گرایشی ندارند. در کدام کتاب جوانان ما تا سن 21 سالگی نگاه به خلقتی که منشأ هدایت شود، وجود دارد؛ در حالی‌که حتی برای تربیت جنسی نیز در قرآن آیاتی وجود دارد، ما هیچ وقت از مدل عبرت‌آموزانه قرآن برای بیان تاریخ در کتب درسی استفاده نکرده‌ایم.

طهرانچی با اشاره به اینکه باید برای تربیت علمی از قرآن استفاده کنیم، گفت:‌ برای تربیت علمی کودک، نوجوان و جوان باید از تربیت اخلاقی دینی استفاده کنیم، این تربیت باید الگوی روانی برگرفته از دین و قرآن باشد.

وی با تأکید بر اینکه توسعه کمی بدون برنامه ممنوع است، افزود: تنها زمانی می‌توانیم توسعه کمی داشته باشیم که با برنامه‌ریزی عمل کنیم؛ لذا در دانشگاه آزاد اسلامی باید شورای عالی تعلیم و تعلم وجود داشته باشد. ما از همه اندیشمندان طلب کمک می‌کنیم تا بتوانیم الگوی موفق تعلیم و تعلم را در این دانشگاه پیاده‌سازی کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: موارد زیادی وجود دارد که باید در تدوین الگوها به آن توجه کنیم؛ چرا که جوان با این نظام تربیتی برای ورود به جامعه پیچیده آماده نمی‌شود، در حالی‌که طرف مقابل و دشمن ما از جهانِ شبکه‌ای استفاده می‌کند که به وسیله آن، جوانان ما به داده های خوب و بد و هر‌ آنچه در دنیا وجود دارد، دسترسی دارند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: به دنبال تغییرات در ریل‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و باید مبتنی‌ بر الگویی فعال، جوانان را آماده کنیم. در این تغییر ریل قرار نیست فقط ظاهر کلاس‌ها را عوض کنیم؛ بلکه نظام آموزش و پرورش و دوره 3 ساله اول آموزش عالی به شدت نیازمند به الگویی مبتنی‌ بر تعلیم و تعلم هستند، انتظار داریم در این مسیر همه اندیشمندان و فرهیختگان ما را یاری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968376

وب گردی

وب گردی