حسن بیگی: مدیریت اغتشاشات اخیر عراق با عربستان است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: عربستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خود در مقابله با نیروهای یمنی، به دنبال آن است که تا حد امکان مباحث اصلی منطقه و جهان عرب را به انحراف بکشاند.

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به حمله اخیر عوامل اغتشاش گر به کنسولگری ایران در کشور عراق و نقش انگلیس در مدیریت این اتفاقات اظهار داشت: پس از سقوط صدام، یکی از کشورهایی که به صورت پر رنگ و زیرکانه در منطقه عراق فعال شد و نفت بصره و فاو را در اختیار خود گرفت، کشور انگلیس است.

وی افزود: انگلیس در جریان حمله آمریکا به عراق، شرکت های نفتی خود را در منطقه مستقر کرد؛ اخیرا نیز مردم جنوب عراق نسبت به پرداخت حق و حقوقشان ازاین شرکت ها اعتراضات فراوانی کردند و همچنین نمایندگانشان اعلام کردند که باید سهمیه بیشتری به کارگران این منطقه تعلق بگیرد.

حسن بیگی ادامه داد: هنگامی که انگلیسی ها احساس کردند اوضاع در حال وخیم شدن است، با هماهنگی سازمان سیا و رژیم آل سعود اقداماتی را انجام دادند تا میان مردم جنوب عراق ایجاد اختلاف و شکاف کنند.

وی اظهار داشت: طبیعتا انگلیسی ها برای برداشت نفت بیشتر و از میان بردن ثروت ملت عراق، به دنبال ایجاد درگیری و ناامنی در داخل عراق خواهند بود تا با ایجاد یک حاشینه امن به اقدامات خود در این راستا ادامه دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که تاکنون چندین بار فتنه انگلیسی ها به اهداف خود نرسیده است، تصریح کرد: متاسفانه انگلیسی ها این بار به وسیله عوامل بعثی و داعشی، اعتراضات مردمی را به خشونت مبدل کردند.

حسن بیگی خاطر نشان کرد: طبیعی است که در چنین شرایطی، آتش زدن ساختمان ها و تخریب اموال عمومی از ناحیه بعثی ها و داعشی ها، کاری بسیار آسان خواهد بود؛ زیرا بروز اغتشاشات در چنین مقاطعی دست تروریست ها را برای انجام اقدامات مخرب باز می گذارد.

وی اضافه کرد: آن ها در دو جهت اقدامات خود را شفاف تر کردند؛ جهت اول مقابله با دولت مرکزی به وسیله مطالبات مردمی بود و جهت دوم به وجود آمدن اغتشاشات در بصره بود که منجر به واکنش نیروهای مسلح شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که مدیریت اصلی این اتفاقات با عربستان سعودی است اذعان داشت: عربستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خود در مقابله با نیروهای یمنی، به دنبال آن است که تا حد امکان مباحث اصلی منطقه و جهان عرب را به انحراف بکشاند. عربستان همچنین به دنبال آن است که با عملیات روانی، جنایت هایی که در قبال مردم مظلوم یمن انجام می دهد مخشوش کند.

حسن بیگی نقش سازمان سیا را نیز در مدیریت درگیری های اخیرعراق موثر دانست و گفت: به دلیل این که ارتباطات راهبردی و قراردادهای استراتژیکی میان سه کشور ایران و روسیه و ترکیه به امضاء رسیده است و آخرین سنگر تروریست ها در ادلب در آستانه نابودی است، سازمان سیا به دنبال آن است که به هر طریقی این اقدمات را در افکار عمومی به انحراف بکشاند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968380

وب گردی

وب گردی