این مرکز آموزشی بر اساس نیاز دانش آموزان با اختلالات خاص طراحی  شده است

نتایج نظرات کارشناسان در زمینه طراحی و ساخت مدرسه برای جوانان دارای اختلالات بینایی یا شنوایی بیانگر آن است که این افراد می توانند به وسیله طراحی محیط فیزیکی دقیق و حساس، نیازهای خود را به طور کامل مدیریت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زمانی که کلمه «کلاس» را می شنوید، چه تصویری در ذهن شما شکل می گیرد؟ احتمالا یک اتاق مستطیل شکلی را تصور می کنید که نیمکت ها دقیقا مقابل تخته، پشت سر هم چیده شده است. این اولین تصویری است که هر فرد در دوران ابتدایی به محض ورود به کلاس با آن مواجه می شود و تا دوران دبیرستان هم ادامه دارد. کلاس های درس مدرسه و دانشگاه هم تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند، تنها نیمکت ها به صندلی های تک نفره تبدیل شده اند، در برخی دروس عملی کلاس های درس، همان کلاس های مستطیل شکل هستند؛ تنها نام کلاس ها به آتلیه تغییر کرده و هر دانشجو پشت یک میز 50*70 نشسته است.

چند لحظه هم که شده بیاید به دوران دانشجویی خود فکر کنیم، به کلاس های درس، به راهروها، به دسترسی ها، به شکل دانشکده هایمان. دانشکده شما با سایر دانشکده ها چه فرقی داشت؟ آیا زمانی که در آن قدم می زدید، احساس می کردید این فضا متناسب با رشته تحصیلی و دانشجویانی که در آن حضور داشته اند طراحی شده یا هیچ فرقی با دانشکده های دیگر ندارد؟

تا به حال سعی کرده اید دانشگاه خود را طور دیگری تصور کنید؟ حتما برخی از شما می گویید کلاس ها، میز و صندلی ها، راهروها، دفاتر اساتید و مدیر گروه ها از اجزای اصلی دانشگاه ها هستند و نمی توان آن ها را حذف کرد. البته که نمی توان این موارد را حذف کرد؛ اما می توان آن ها را متناسب با کاربری که دارند، طراحی کرد، حتی شکل دانشکده ها را می توان بر اساس کاربری تحصیلی طراحی کرد.

حتما از خودتان می پرسید طراحی بر اساس کاربری به چه معناست؟ شاید هم این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که مگر می شود کلاس ها را طور دیگری طراحی کرد؟ تنها ایده ای که اولین بار به ذهن افراد می رسد این است که مدل چیدمان صندلی ها را تغییر دهند و یا رنگ دیوارها را عوض می کنند؛ اما ماجرای طراحی بر اساس کاربری، از زمین تا آسمان با این موارد فرق می کند.

بر اساس گزارش اس آرچیتکتر؛ هزلوود یک مدرسه دولتی است که به منظور تدریس مهارت های زندگی برای کودکان و نوجوانان با نیازهای شدید و بسیار پیچیده طراحی و ساخته شده است. این مدرسه در محیط یک پارک حفاظت شده در جنوب گلاسکوی اسکاتلند قرار دارد. برای انتخاب معمار این مدرسه، شورای شهر گلاسکو طرح های اولیه را بررسی کرده و 6 نفر از آن ها را برای ارائه ایده های اولیه طراحی مدرسه، دعوت کرد، در نهایت آلن دانلوپ در این رقابت پیروز شده و طراحی این مدرسه را برعهده گرفت.

این مدرسه برای دانش آموزان دارای معلولیت های چندگانه، بین 2 تا 19 ساله طراحی شده است. هر دانش آموزی که در این مدرسه تحصیل می کند دچار اختلال دیداری و شنوایی و یا اختلالات حرکتی است. بیشتر دانش آموزان این مدرسه به بیماری اوتیسم مبتلا هستند و هرگز قادر نخواهند بود که زندگی کاملا مستقلی داشته باشند.

بررسی نیازهای بالینی مدرسه هازلود و تجزیه و تحلیل دقیق المان ها قبل از ساخت، یک پروژه چالش برانگیز بود. درهمین راستا گفت و گوهایی با معلم‌ها و کودکان برای شناسایی نیازهای آن ها صورت گرفت که حدود 14 ماه به طول انجامید.

معمار هزلوود در راستای طراحی این مدرسه اعلام کرد: «من به عنوان معمار، متعهد می شوم ایده ساخت این مجموعه می تواند حس استقلال واقعی را در دانش آموزانی که نیازهای خاص دارند، ایجاد کند، همچنین این مکان دارای ایمنی لازم برای کودکان به شمار می رود. طراحی مدرسه هزلوود بر ایجاد یک محیط امن برای دانش آموزان و کارکنان تمرکز دارد تا بتوانند خلاقیت های خود را پرورش دهند.»

او ادامه می دهد: «هدف من این بود که یک ساختمان سفارشی ایجاد کنیم که در راهروهای آن از حداکثر نور طبیعی استفاده شده باشد؛ در این راهروها سرنخ های بصری، صوتی و لمسی مخصوصی درنظر گرفته شده بود. من اعتقاد داشتم که حتی کوچک‌ترین طراحی در معماری این ساختمان، می تواند به یادگیری این افراد کمک کند. جهت گیری این ساختمان نیز برای رفت و آمد دانش آموزان بسیار مهم بود.»

لازم به ذکر است تمامی دیوارهای این مدرسه با چوب پنبه روکش شده و دارای ویژگی لمسی و گرمایی هستند، در طول مسیر، نشانگرهایی برای محل های مشخص در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان به راحتی بتوانند مکان مورد نظر خود را پیدا کنند. این مدرسه طوری طراحی شده است تا دانش آموزان خودشان بتوانند با مسائل مربوط به رفت و آمد و امور تحصیلی‌شان آشنا شوند به گونه ای دیگر می توان گفت ساختمان هزلود نه تنها پیشتیبان تمامی حواس دانش آموزان است، بلکه به عنوان محیطی عمل می کند که منجر به تحریک قوه تخیل آن ها نیز می شود.
واکنش معلمان، متخصصان آموزش، پزشکان، والدین و دانش آموزان به طراحی این مدرسه نشان داده است جوانانی که نیازهای شدید و پیچیده شنوایی و بینایی دارند، می توانند این ویژگی های منفی را به‌وسیله محیط فیزیکی که بر اساس معماری دقیق و حساس طراحی شده است، به طور کامل مدیریت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 968430

وب گردی

وب گردی