تهران- ایسکانیوز: عضو هیات علمی بخش باستان‌شناسی دانشگاه شیراز در مورد مزایا و معایب حضور باستان‌شناسان خارجی در کشور گفت: باستان‌شناسی به عنوان یک علم و دانش نیازمند شیوه‌های تحقیقاتی پیشرفته علمی است تا باستان‌شناسان بتوانند با اتکا به علوم زیستی، علوم طبیعی و محیطی به بازسازی جوامع گذشته بپردازند.


علی‌رضا عسکری چاوردی افزود:به همین دلیل دانش باستان‌شناسی مانند سایر علوم به ارتباط علمی با مراکز تحقیقاتی سایر کشورهای دنیا نیازمند است. اما اگر به باستان‌شناسی تنها به عنوان یک شی عتیقه نگاه کنید، طبیعی است که باستان شناسان خارجی کمتر در فعالیت‌های خارجی نقش مثبت خواهند داشت.


او هدف از تفاهم‌نامه‌ای که میان پژوهشگاه باستان‌شناسی ایران و دانشگاه بلونیای ایتالیا منعقد شده‌است، توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی بین این دو مرکز، استفاده از دانشجویان ایرانی در تحقیقات میدانی، به اشتراک گذاشتن منابع علمی، مشارکت در کنفرانس‌های ایران‌شناسی در ایران و اروپا با همکاری بیشتر در بخش انتشارات مشترک و تلاش برای تولیدات علمی در زمینه تاریخ ایران با اتکا به مسایل و موضوعات باستان‌شناسی عنوان کرد.


او در مورد مفاد این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه شامل کاوش در زمینه مطالعاتی تخصصی شناخت شهر ایرانی و تمدن ایران در حوزه هخامنشی و به ویژه شهر پارسه در تخت جمشید ‌است .


عضو هیات علمی بخش باستان‌شناسی دانشگاه شیراز ادامه داد: این تفاهم‌نامه برای دور دوم به مدت 5 سال تمدید شده‌است که البته موضوع تفاهم‌نامه دور دوم بسیار متفاوت با تفاهم‌نامه دور نخست است. چرا که پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تلاش دارد در مرحله دوم از ظرفیت دانشگاه‌های داخل کشور حداکثر بهره برداری را داشته باشد.


سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی شهر پارسه افزود: به منظور رشد فرهنگی، ارتقا و کیفی‌سازی نظام آموزشی و پژوهشی، این تفاهم‌نامه مطالعات میان رشته‌ای متعددی را شامل می‌شود که نه تنها در حوزه رشته‌های میراث‌فرهنگی بلکه به رشته‌های علوم محیطی و علوم طبیعی نیز وابسته‌ است. به همین دلیل اتکا تفاهم نامه علاوه بر دستاوردهای پژوهشی در حوزه توسعه کیفی آموزشی در رشته‌های مختلف با تاکید بر استفاده از دانشجویان دوره‌های دکتری و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور منعقد شده است.


او در مورد اینکه انتظار دارید این تفاهم‌نامه چه دستاوردهای برای کشور داشته باشد، گفت: علاوه بر خدمات علمی و فرهنگی به تاریخ کشور و پرورش نیروهای متخصص در حوزه میراث‌فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های کشور، کاوش‌های باستان‌شناسی، بررسی ژئوفیزیک و حفاظت و مرمت شهر پارسه از اهداف عمده این برنامه میدانی در تخت جمشید و اجرای این تفاهم نامه است.


علی‌رضا عسکری چاوردی با اشاره به دلیل انتخاب این کشور برای عقد تفاهم‌نامه افزود: کشور ایتالیا به دلیل اینکه در حوزه ایران‌شناسی و باستان‌شناسی و حفاظت و مرمت پیشرفت‌های بیشتری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی داشته است برای این منظور انتخاب شد. علاوه بر اینکه ایتالیا به عنوان یک کشور تاریخی ارتباط بیشتری با ایران و متخصصانش دارد. به ویژه که در میراث فرهنگی ظرفیت استفاده از دانشگاه‌های ایتالیایی برای تحقیق و پژوهش در میراث تاریخی ایران نسبت به سایر کشوها بیشتر فراهم است.


او گفت: در تفاهم‌نامه نخست که 5 سال پیش منعقد شد بر حفاظت و مرمت تخت جمشید و شناسایی بخش‌های مختلف شهر پارسه تاکید شده‌بود، که امروز بخش زیادی از این محوطه شناسایی و چگونگی حفاظت و مرمت آن با انجام آزمایشهای متعدد مشخص شده‌است. در پی اجرای تفاهم‌نامه نخست شهر پارسه در بخش‌های مختلف حریم یک تخت جمشید شناسایی و بناهای زیادی به ثبت رسیده است. بر اساس تفاهم‌نامه جدید نیز شناسایی کارکرد بناها، تاریخ‌گذاری بناها، تهیه نقشه بناها و کاوش باستان‌شناسی بناها به انجام خواهد رسید.

کد خبر: 96846

وب گردی

وب گردی