کنسول‌گری آمریکا در بصره در مدیریت اغتشاشات اخیر عراق  نقش داشت

محمد علی الحکیم مدیر عامل خبرگزاری النخیل عراق, حوادث اخیر در شهر بصره و حمله به کنسول گری ایران در این شهر را تحلیل و ارزیابی کرد.

محمد علی الحکیم کارشناس مسائل عراق و مدیرعامل خبرگزاری النخیل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به حوادث اخیر در عراق و حمله به کنسولگری ایران در بصره اظهار داشت: هیچ شکی وجود ندارد که کشورهای استکبار در مدیریت حوادث اخیر عراق نقش قابل توجهی دارند؛ برخی منابع خبری نیز معتقدند کنسولگری آمریکا در بصره در تمامی اتفاقات اخیر این شهر نقش داشته است.

وی افزود: باتوجه به این که در آستانه تشکیل پارلمان جدید عراق قرار داریم، استکبار جهانی سعی می کند تا با برهم زدن نظم داخلی عراق روند تشکیل این پارلمان را با اختلال مواجه کند.

این کارشناس با بیان این که در قانون اساسی عراق برای انجام تظاهرات مردمی ممنوعیت وجود ندارد ادامه داد: در قانون اساسی عراق هیچ مانعی برای انجام تظاهرات مسالمت آمیز وجود ندارد اما اگر این تظاهرات همراه با خشونت و آتش زدن به اموال عمومی باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست و اکثر احزاب عراقی موافق آن نیستند.

مدیرعامل خبرگزاری النخیل عراق تاکید کرد: تنها گروهی که در حال حاضر می تواند از این شرایط عراق استفاده بهینه را ببرد داعش است. این گروه به دنبال این است که نیروهای امنیتی را در بصره مشغول کند تا به اهداف خود در دیگر نقاط عراق برسد.

حکیم با تاکید بر این موضوع که اکثرا شهدایی که در راه مبارزه با داعش جان خودشان را از دست داده اند از شهر بصره هستند تصریح کرد: بیشتر نیروهای حشدالشعبی عراق نیز از بصره به این گروه پیوسته اند؛ اما متاسفانه شاهد بودیم که نیروهای نفوذی و مخرب وارد مردم بصره شدند و تا بدین لحظه توانسته اند به برخی اهداف خودشان دست پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که وظایف دو ملت ایران و عراق برای عدم دامن زدن به اختلافات میان دو کشور چیست اذعان داشت: ملت عراق اعم از شیعه و سنی هیچ مشکل و اختلافی با ایران ندارند اما افرادی تندرو در میان مردم وجود دارند که با تغذیه دلارهای سعودی به آتش اختلافات دامن می زنند.

این کارشناس فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را در اختلاف افکنی میان ایران و عراق موثر دانست و خاطرنشان کرد: با تمامی این اتفاقات، اربعین حسینی و راهپیمایی در این روز مقدس نقشه های دشمنان را پایمال خواهد کرد.

مدیرعامل خبرگزاری النخیل گفت: سال گذشته میلیون ها ایرانی برای زیارت و سیاحت به عراق سفر داشته اند لذا به این نتیجه خواهیم رسید که دو ملت ایران و عراق هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند؛ اما بعضی از عوامل استکبار جهانی سعی می کنند به وسیله دلارهایی که دارند میان دو کشور اختلاف افکنی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: هرچقدر اختلافات میان ایران و عراق افزایش پیدا کند، به نفع آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای متحجر عربی خواهد بود.

انتها پیام/

کد خبر: 968552

وب گردی

وب گردی