قیمت پیراهن مشکی در ماه محرم / پوشاک تولید داخل جوابگوی مصرف داخلی است

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار، این موضوع در بحث تولید پیراهن مشکی هم تاثیرگذار بوده است؛ چرا که هم‌اکنون پارچه‌های وارداتی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، به طوری‌که قیمت پیراهن مشکی از 38 هزار تومان تا سقف 100 هزار تومان است، البته قیمت پارچه‌های ایتالیایی و ترکیه‌ای بالاتر از این قیمت‌هاست.

مجتبی درودیان رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان در گفت‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه بالای 60 درصد پیراهن‌های مشکی تولید داخلی است، اظهار کرد: نزدیک 40 درصد هم پارچه‌‌های وارداتی است که از کشورهای چین و تایلند و هند وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان، با بیان اینکه هم اکنون برای تولید مشکلی نداریم، تصریح کرد: تامین مواد اولیه، یکی از مشکلات پیش روی صنعت ماست، چرا که هم اکنون در کارخانه‌ها، نخ و تکمیل‌کننده پارچه یعنی رنگ موجود نیست؛ بنابراین مجبور به واردات هستیم اما این امر نیز اکنون ممکن نیست.

او افزود: در حال حاضر تولید داخلی جوابگوی مصرف داخلی است؛ اما آمار دقیقی در خصوص تولید پیراهن مشکی در دست نیست.

درودیان ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ دلار، این موضوع در بحث تولید پیراهن مشکی تاثیرگذار بوده؛ چرا که هم‌اکنون پارچه‌های وارداتی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، به طوری‌که قیمت پیراهن مشکی از 38هزار تومان تا سقف 100 هزار تومان است، البته قیمت پارچه‌های ایتالیایی و ترکیه‌ای بالاتر از این قیمت‌هاست.

او در پاسخ به این سوال که آیا دولت در این راستا تمهیداتی اندیشیده است، افزود: دولت در خصوص واردات یکسری قول‌هایی را داده‌ که درصد گمرک را پایین در نظر بگیرند تا مواد اولیه به راحتی در اختیار واحدهای تولیدی و کارخانه‌داران قرار گیرد ولی هنوز اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان گفت: به هرحال دولت الان با مشکل ارز و دلار روبه‌رو است و خیلی نتوانستند در این خصوص موفق باشند تا بتوانند مواد اولیه کارخانجات تولیدی را تامین کنند؛ اما قول‌هایی داده‌اند که امیدواریم طی روزهای آتی شاهد اتفاقات خوب در این صنعت باشیم.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان با اشاره به اینکه دولت با کمبود ارز مواجه است، تصریح کرد: اگرچه کاهش وابستگی به کشور‌های دیگر یک اصل است؛ اما این موضوع زمانی موثر خواهد بود که در ابتدا نیاز داخلی خود را برطرف سازیم.

درودیان با اشاره به اینکه بالای 70 درصد کارخانه‌های تولیدی تعطیل و یا در حال تعطیل شدن هستند و یا با 50درصد ظرفیت کار می‌کنند، گفت: متاسفانه کمبود مواد اولیه مشکلات این بخش را دوچندان کرده است. قبلا پارچه به صورت یک‌ساله یا چهارده ماهه تحویل تولیدکننده می‌شد ولی الان تولیدکنندگان باید جنس خود را به صورت نقدی تهیه کنند؛ بنابراین در حال حاضر تولیدکننده و کارخانه‌دار توان این را ندارد که به صورت نقدی خریداری کنند تا چرخه تولید خود را به گردش در بیاورند و این مسئله با توجه به کمبود مواد اولیه رکودی را به‌وجود آورده است.

او افزود: از نظر کیفیت تولیدی و الگو پیشرفت قابل توجهی داشتیم؛ به طوری‌که جنس تولیدی قابل رقابت با کشورهای ترکیه و ایتالیایی است ولی مقداری در این عرصه باید دولت کمک کند تا بتوانیم ماشین‌آلات و تجهیزات را به‌روزرسانی کنیم و هنوز این امر مهم اتفاق نیفتاده است.

درودیان با تاکید براینکه کارخانه‌های تولید در تامین رنگ مورد نیاز با چالش زیادی روبه‌رو هستند، افزود: این مشکلات به وزارت صنعت و مجلس انعکاس پیدا کرده ولی اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 968572

وب گردی

وب گردی