دروس معارف اسلامی از معاونت آموزشی به معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی منتقل می شود

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از انتقال حوزه معارف به معاونت فرهنگی دانشگاه‌ آزاد خبر داد و گفت: مأموریتی بر عهده دکتر کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد قرار گرفته است که دروس معارف اسلامی از معاونت آموزشی زیر نظر معاونت فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی در سومین نشست سراسری مدیران و اعضای هیأت علمی گروه معارف اسلامی اظهار کرد: آرزو داشتیم بتوانیم با در اختیار داشتن صدا و سیما اثرات تربیتی در جامعه بگذاریم و در متن دانشگاه و جامعه به اشاعه دین و بیان احکام خدا و اعتقادات و اخلاقیات مبادرت ورزیم؛ آرزوهایی که امام راحل همه آنها را محقق کرد.

وی افزود: در مقطع کارشناسی از هشت ترم تحصیلی یک‌ترم آن به بیان دین در قالب دروس معارف اختصاص یافته است که فرصتی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب پرچم‌دار یگانه‌ای که در این کره خاکی نه تنها مسلمانان بلکه مستضعفین را در برابر استکبار راهبری می‌کنند فضایی را در دانشگاه به وجود آورده‌اند که بتوانیم با نسل جوان سخن بگوییم.

طهرانچی با بیان اینکه به این فرصت بی‌نظیر در دانشگاه آزاد اسلامی آن‌چنان که باید و شاید توجه نشده است، عنوان کرد: متأسفانه در دانشگاه‌ها تربیت به تعلیم تقلیل یافته است. قرار بود نسل جوان با معارف اسلام و اهل‌بیت تربیت و رشد یابند.

وی با تأکید بر اینکه قوه عاقلانه تعلیم‌پذیر نیست بلکه تربیت‌پذیر است، گفت: اگر بخواهیم قوه عاقله را رشد دهیم باید به امر تربیت توجه کنیم که متأسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

طهرانچی با بیان اینکه فرصتی فراهم شده است تا یک‌ترم از هشت ترم مقطع کارشناسی را به بیان معارف اسلامی اختصاص دهیم و به عبارت دیگر یک‌هشتم آموزش دانشجویان را در قالب دروس معارف به عهده بگیریم، گفت:‌ این یک‌ترم زمان کمی نیست با احتساب 130 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد 14 واحد دروس معارف برای هر دانشجو یعنی حدود دو میلیون نفر واحد درسی در اختیارمان قرار دارد که این یک فرصت طلایی است.

وی ادامه داد: همه انسان‌ها وقتی به سن رشد می‌رسند نسبت به معارف سؤال دارند. نسل جوان عطشی درونی دارند و باید نسبت به سؤالات پاسخ دلنشین دریافت کنند اگر پاسخ کامل نباشد ذهن پرسشگر٬ جواب خود را درنمی‌یابد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی جوانان به محض اینکه عالمی می‌دیدند حلقه معرفتی تشکیل می‌دادند، عنوان کرد: این همان عطشی است که نسل جوان را به سمت پاسخ به شبهات ذهنی خود سوق می‌دهد.

طهرانچی با بیان اینکه از زمانی که دروس معارف در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد در قبال این دروس درست عمل نشده است، گفت:‌ متأسفانه در کلاس‌های معارف سعی شده است در جوانان اشباع کامل ایجاد شود و این موضوع موجب شد تا دانشجویان دنبال یادگیری و پاسخ به عطش خود نروند. علاوه‌بر استاد سر ِکلاس کتاب نیز به عنوان استاد خاموش شناخته می‌شود. عملکرد نامناسب استاد در کلاس درس باعث بی‌مهری نسبت به این معلم خاموش می‌شود.

وی ادامه داد: عطش جوان به صورت کاذب پاسخ داده می‌شود و به جای اینکه او به جواب شبهات خود برسد دغدغه ذهنی پیدا می‌کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید مراقب باشیم با 14 واحد دروس معارف عطش را احیا کنیم نه اینکه به دنبال اشباع ذهن جوانان باشیم، تأکید کرد: به دنبال انتقال دانش معارف صرف نیستیم بلکه در پی زمینه‌سازی برای تربیت هستیم.

طهرانچی با بیان اینکه قرار نیست تنها مفاهیم را انتقال دهیم، گفت: با کمک حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد یک دوره انتقال مفاهیم در فضای مجازی با حضور استادان بنام این حوزه طراحی خواهد شد تا از این طریق به شبهات پاسخ داده شود.

وی با تأکید بر اینکه تربیت نیاز به استاد سرِ کلاس دارد، اظهار کرد: یک فرصت و نعمت الهی بعد از انقلاب به وجود آمده است٬ از استادان دانشگاه همچنین مدیران در آن دنیا سؤال خواهد شد با این نعمت 14 واحد دروس معارف چه کرده‌اید.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید یک مدرسه معارفی با سبک ویژه راه‌اندازی شود، گفت: در این مدرسه معارفی هنر استاد به ارائه مقاله نیست بلکه هنر نحوه و چگونگی بیان این دروس است. هنر این است که با استفاده از فنون روز و تخصص به نسل جوان احکام دین خدا و معارف الهی منتقل شود.

طهرانچی با بیان اینکه قرار بود دانشگاه را اصلاح کنیم اما در پیچ و خم دانشگاه گرفتار شده‌ایم خطاب به اساتید معارف عنوان کرد: شما 130 هزار دانشجو در اختیار دارید باید بدانید برنامه الگوی تربیتی مبتنی‌بر این 14 واحد دروس معارف چیست و چگونه دروس معارف را می‌توان تبدیل به ابزار تربیتی کرد.

وی ادامه داد: ظلم به دروس معارف زمانی صورت گرفت که جزو واحدهای عمومی در نظر گرفته شدند. دروس معارف واحد رستگاری است و تقلیل دادن این دروس در متون دانشگاهی به دانش معارف بزرگ‌ترین ضربه را به نقش تربیتی آنها زد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه نیازمند مربی است که دست دانشجو را بگیرد، عنوان کرد: سنجش دروس معارف از طریق نمره دادن بزرگ‌ترین ظلم به این دروس محسوب می‌شود.

طهرانچی با بیان اینکه دروس معارف باید باعث آشنایی با دین شود، عنوان کرد: نیاز به تغییر الگو در بهره‌گیری از توان دروس معارف و برگرداندن آن به جایگاه اصلی خودش که تربیت فرهنگی هویتی و اخلاقی است، احساس می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی تربیتی از طریق دروس معارف گفت: این معارف دریایی است که باید گوشه‌ای از آن در کلاس درس نشان داده شود و نیاز است با مدل جدید از طریق برشمردن تجربیات موفق و ناموفق گذشته به این فرصت نگاهی دوباره کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از انتقال حوزه معارف به معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: مأموریتی بر عهده دکتر کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد قرار گرفته است که دروس معارف اسلامی از معاونت آموزشی زیر نظر معاونت فرهنگی قرار گیرد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آفت صورت‌گرایی در علم به دروس معارف ضربه بزند، گفت: نظام ارتقای اساتید باید این‌گونه سنجیده شود که یک استاد چقدر در انسان‌سازی موفق بوده است. انتظار من از این فرصت طلایی بالاست و حمایت‌های لازم نیز برای استفاده از این فرصت انجام خواهد شد؛ اما باید با رویکرد جدید نسبت به تربیت جوانان این مرز و بوم همت گماریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968603

وب گردی

وب گردی