نامه‌نگاری جدید شافعی با جهانگیری/نظام قیمت‌گذاری فولاد اصلاح شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری، با برشمردن پیامدهای منفی عرضه فولاد براساس مکانیزم‌های کنونی قیمت گذاری، اصلاح آن را خواستار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شورای عالی بورس در 27 مردادماه عرضه محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا را به دلیل قیمت گذاری نادرست و شکاف فاحش نرخ میان نرخ رسمی و بازار آزاد کالاها متوقف کرد، زیرا تخفیفی که دولت با دلار 4200 تومانی قصد داشت به واحدهای تولیدی پایین دستی و در نهایت به مردم برسد، به واسطه ها می رسد.
عرضه محصولات پتروشیمی به نرخ ارز 4200 تومانی سبب شده است که دلالان این محصولات را خریداری کرد و یا با چند برابر قیمت در داخل به فروش رسانده و یا آن را صادر می کنند؛ کمبود و گرانی مواد اولیه مختلف باعث شده تولیدکنندگان واقعی بخش پایین دستی از حجم فعالیت های خود بکاهند.
به گزارش روز یکشنبه از اتاق ایران، «غلامحسین شافعی» در نامه خود به معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری ضرورت حرکت صنعت فولاد کشور به سمت چشم‌انداز تولید 55 میلیون تنی، اصلاح نظام معیوب قیمت گذاری فعلی را امری لازم دانسته و در این زمینه چهار پیشنهاد ارائه کرد.
شافعی در نامه خود به اسحاق جهانگیری آورده است: «با در نظر گرفتن میزان تولید 22 میلیون تنی فولاد در کشور و مصرف 15 میلیون تنی داخلی، اصلاح نظام فعلی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، هیچ گونه نگرانی از بابت تامین نیاز داخلی و صنایع پایین دستی به دنبال نخواهد داشت.»
در نامه رئیس اتاق ایران به معاون اول رئیس ‌جمهوری آمده است: عرضه فولاد در بورس کالا مطابق با دستور العمل کارگروه تنظیم بازار و بر مبنای نرخ ارز چهار هزار و 200 تومانی انجام می شود که در تعارض با سیاست جدید ارزی دولت بوده و آثار و تبعات مخربی را برای این صنعت مهم و راهبردی کشور بدنبال داشته است.
در نامه شافعی از ایجاد شکاف 50 درصدی قیمت فولاد در بورس کالا با بازار آزاد، تامین نشدن منافع مصرف کنندگان نهایی به دلیل رانت موجود در این سازوکار، کاهش چشمگیر ارزآوری ناشی ازصادرات فولاد، به دلیل مشروط کردن اعطای مجوزهای صادراتی به عرضه در بورس با کمتر از قیمت بازار و نداشتن توجیه اقتصادی تولید فولاد، به دلیل بالاتر بودن قیمت مواداولیه (قراضه) از قیمت فولاد تولیدی در بورس کالا، به عنوان برخی از مهمترین پیامدهای منفی ناشی از عرضه فولاد بر اساس مکانیزم فعلی یاد شده است.
همچنین کاهش امکان مدیریت و نظارت دولت بر بازار فولاد، به دلیل تغییر الگوی تعیین قیمت از سمت فولادسازان بزرگ به واحدهای تولیدی کوچکتر، اتلاف سرمایه های دولت و نهادهای نظارتی (اعم از وقت، انرژی، منابع مالی و غیره) ناشی از الزام همه واحدهای فولادی به عرضه محصولات در بورس کالا و کمرنگ شدن نقش مکانیزم عرضه و تقاضا در تنظیم بازار فولاد، سایر پیامدهای منفی عنوان شده است.
شافعی همچنین در این نامه خاطرنشان کرد: برداشته شدن سقف قیمت در معاملات محصولات فولادی و نیز سایر فلزات در بورس، غربالگری پروانه های بهره برداری واحدهای پایین دستی (خریداران محصول میانی در بورس) با استفاده از اظهارنامه های مالیات بر ارزش افزوده آنها، لغو معافیت صادرات مواد اولیه و محصولات میانی فولادی، مس و آلومینیوم (انواع ورق، شمش و اسلب) از پرداخت مالیات و متوقف شدن استرداد مالیات بر ارزش افزوده در صادرات زنجیره ارزش فولاد و مس به صورت تنازلی، پیشنهادات اتاق بازرگانی برای اصلاح نظام قیمت گذار فعلی است.
پیشتر معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت پیشتر گفت: اجرای دستورالعمل تنظیم بازار فولاد، بطور قطع سبب تنظیم بازار خواهد شد و این وزارتخانه موافق عرضه فولاد با نرخ دلار هشت هزارتومانی نیست و نمی توان انتظار داشت فولاد کنترل نشود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته اعلام کرد: همه واحدهای صنعتی مصرف کننده محصولات فولادی و فلزات غیر آهنی برای اینکه بتوانند از بورس کالا خرید کنند، تا 20 شهریور مهلت ثبت نام در سامانه بهین یاب را دارند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 968616

وب گردی

وب گردی