جنگنده‌های آمریکایی با بمب‌های حاوی فسفر سفید به دیر الزور حمله کردند

مسکو اعلام کرد که نیروهای ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش حملاتی هوایی با بمب‌های حاوی فسفر سفید که سلاح‌هایی ممنوعه هستند، به شهرک هجین در استان دیر الزور در شرق سوریه انجام دادند.

به گزارش ایسکانیوز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دو جنگنده‌ آمریکایی از نوع اف ۱۵ روز شنبه شهرک هجین در دیر الزور را با بمب‌های فسفری آتش‌زا بمباران کردند.

ولادیمیر سافچنکو، مدیر مرکز حمیمیم در سوریه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌های وابسته به ناوگان هوایی آمریکا حملاتی را به این شهرک داشتند.

وی افزود: حملات منجر به وقوع آتش‌سوزی گسترده در منطقه شد و ما در حال حاضر روی اطلاعاتی درباره وقوع تلفات در این حمله کار می‌کنیم.

سافچنکو تاکید کرد: استفاده از سلاح‌هایی حاوی فسفر سفید براساس پروتکل الحاقی توافقنامه ژنو مصوب سال ۱۹۴۹ ممنوع است.

بمب‌های فسفر سفید "دبلیو بی" از خطرناک‌ترین سلاح‌های ممنوعه در جهان هستند که ارتش آمریکا در سطحی گسترده در جنگ ویتنام استفاده کرد و در حال حاضر نیز در سوریه استفاده می‌کند و جنگنده‌هایش در حملات هوایی به سرکردگی ائتلاف‌ نظامی‌شان این بمب‌ها را بر سر مردم فرو می‌ریزند.

بمب‌های حاوی فسفر سفید به عنوان سلاحی آتش‌زا و قابل اشتعال و سمی طراحی شده‌اند که حاوی فسفر سفید هستند و منجر به ایجاد زخم و سوختگی کشنده در افرادی می‌شوند که در معرض آن قرار بگیرند. تاریخ استفاده از این بمب‌ها به زمان جنگ جهانی اول و جنگ ویتنام و جنگ کره بازمی‌گردد.

دمشق بارها اعلام کرده حملات هوایی آمریکا به مواضعی در سوریه منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی شده است.

دمشق گفته است، همکاری ائتلاف آمریکایی با نیروهای دموکراتیک سوریه امری غیرقانونی است.

ائتلاف آمریکا در سال ۲۰۱۷ نیز با بمب‌های ممنوعه حاوی فسفر سفید روستای "الصور" در حومه دیرالزور در شرق سوریه را بمباران کرده بود.

مسکو نیز بارها عملیات ائتلاف آمریکایی را در سوریه محکوم کرده و حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه را غیرقانون دانسته است.

آمریکا ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را از تابستان ۲۰۱۴ بدون هیچ درخواست یا موافقتی از جانب سوریه هدایت می‌کند و در خاک این کشور دست به نقض حاکمیت آن و ارتکاب صدها مورد کشتار غیرنظامیان زده است همواره نیز بر باقی ماندن در سوریه تاکید دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 968687

وب گردی

وب گردی