نیلی احمدآبادی: اشتغال مفید بدون مشارکت دانشگاه ها رخ نمی دهد

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما در بخش اشتغال اعتقاد داریم اشتغال مفید بدون مشارکت دانشگاه ها رخ نمی دهد، امروزه زنجیره اشتغال از دانشگاه ها می گذرد و توسعه آن بسته به فعالیت های دانش بنیان و پارک های علم فناوری است. باید در تمامی الگوهایی که برای اشتغال پیش بینی می شود، دانشگاه ها حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر علوم در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است؛ گفت: دانشگاه ها ارتباط خوبی با دکتر جهانگیری دارند و بیشترین ارتباط ما با دولت از طریق او صورت گرفته است. باید راهکارهایی پیدا کنیم که دانشگاه ها از شرایط روزمره رها شوند.
وی ادامه داد: در اولین مرحله باید یک الگوی کامل برای اداره دانشگاه ها پیدا کنیم. بزگترین دغدغه رئیس دانشگاه در ابتدای سال تحصیلی خوابگاه و تغذیه دانشجویان است اما زمانی که با دانشگاه های دنیا صحبت می کنیم، چنین موضوعاتی دغدغه آن ها نیست.
رئیس دانشگاه تهران گفت: آموزش عالی در ایران تکه تکه شده است و ما درحکمرانی آن دچار تفکیک وظایف هستیم و این به صلاح ما نیست. در حال حاضر بیشترین دغدغه آموزش عالی در ایران در زمینه آموزش است اگر چه به پژوهش هم اهمیت داده می شود، در شرایط کنونی، چرا باید با اولین تهدید کارخانه های کشور بخوابند و دیگر کار نکنند؟

وی اظهار داشت: نوآوری و علم در بخشی از صنعت ما جریان ندارند. تمام موفقیت صنایع دفاعی به واسطه صنعت و دانشگاه محقق شده است. ما اینجا اعلام می کنیم همچون گذشته، دانشگاه ها وظیفه دارند در خدمت کشور باشند. خواهش می کنم امسال بودجه را به گونه ای تنظیم کنیم که ارتباط صنعت و دانشگاه از کلام خارج و به فعل تبدیل شود.

نیلی احمد آبادی گفت: ما در بخش اشتغال اعتقاد داریم اشتغال مفید بدون مشارکت دانشگاه ها رخ نمی دهد، امروزه زنجیره اشتغال از دانشگاه ها می گذرد و توسعه آن بسته به فعالیت های دانش بنیان و پارک های علم فناوری است. باید در تمامی الگوهایی که برای اشتغال پیش بینی می شود، دانشگاه ها حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: علم بدون همکاری بین المللی محقق نمی شود، هیچ کشوری مستقل نیست، درست است 1.9 مقالات وب او ساینس سهم ما است، اما حدود 98 درصد استفاده می کنیم، اگر نتوانیم دانشجوی دکتری خود را برای مطالعه به خارج از کشور بفرستیم، دچار مشکل ارزی خواهیم شد، ما در زمان جنگ در دانشگاه ها با مشکلات ارزی مواجه نشدیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: کمیته هایی بین دانشگاه ها در حوزه های سرمایه های اجتماعی و اقتصاد تشکیل شده و پیشرفت خوبی داشته است. اگر مدیران دولت علاقه مند باشند از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کنند، باعث افتخار ما خواهد بود.
انتهای پیام /

کد خبر: 968700

وب گردی

وب گردی