وزیر ارتباطات: باید مدل اقتصادی بسازیم/ وزارت نیرو  از تصدی گری خارج شود

وزیر ارتباطات گفت: از وزارت نیرو می خواهیم که از تصدی گری در این عرصه خارج شود و به بخش های مختلف بیایند تا اجازه دهند پیمانکاران بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم کارگاه آموزشی کاربرد فناوری های نوین اطلاعات در صنعت آب و برق که با حضور مدیران وزارت نیرو و ارتباطات برگزار شد، با بیان اینکه تشدید فشار دو درس را برای مسئولان و مردم خواهد داشت،اظهار کرد: البته مردم در شرایط مختلف سربلند بوده اند اما مسئولان و دولتمردان هم با الگو گرفتن از درس عاشورا می توانند از شرایط تحریم سربلند بیرون بیایند.
وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه منابع سنتی در اقتصاد دنیا همچون نفت و کانی در حال افول است، تصریح کرد: اقتصاد جهان با افول منابع از طریق بهره وری در حال رشد است که این مسئله در نتیجه استفاده از ابزار فناوری است.
آذری جهرمی با بیان اینکه کنتورهای هوشمند از سال ها پیش در وزارت ارتباطات پیگیری شده است، افزود: انقلاب صنعتی چهارم به سرعت در حال رشد است و کاربر نهایی به سمت استفاده از این ابزار خواهد رفت. حال اگر برای برداری های حرکتی مسیری تعیین کنیم منافع اقتصادی آن را دیگران خواهند برد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: طرح های مختلفی را در حوزه ای تی و برق برای بهره وری بیشتر انجام دادیم و مراتب آن را گذراندیم. در هر حال مسیری است که جهان در حال پیش برد آن است و همه صنایع را باید به فناوری اطلاعات ارتباط دهیم، این به عنوان یک انقلاب صنعتی است که به عنوان انقلاب صنعتی چهارم میشناسیم و باید بدانیم که تاثیر این انقلاب برای ما چه حاصلی دارد و بهره وری برای کاربر نهایی چه ارزشی دارد و اگر خوب عمل نکنیم ثمره اقتصادی ما را دیگران می برند. در جلسه که در مورد فضای مجازی خدمت رهبر بودیم آقا فرمودند: در آینده شما در خانه نشسته اید ولی فعالیت های شما توسط یک شرکت دیگر در شهری دیگر انجام می شود. در حوزه وزارت نیرو داده های آب و مصرف از بعد تحلیلی نقش اقتصادی کشور را مشخص می کند و این داده های ذاتی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

او ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که باید از این ظرفیت استفاده کنیم و نباید در شرایطی باشیم که اجازه بهره برداری را به دیگران بدهیم. هدف اول ما این است که در ١٠ سال آینده این حوزه برای ما ثمر داشته باشد . آنهایی که پیش از این در فضای مجازی فعالیت خوبی نداشتند و اکنون انتقاد می کنند، می رساند که می خواهد ورود دقیقی به حوزه کنیم تا در آینده از ما انتقاد نکنند. رکن اول اینترنت اشیا است و بعدی مربوط به پردازش ها است آیا ما در کشور ظرفیت کافی را برای این ارکان داریم؟ امروز در همه حوزه ها اطلاعات قدرتمندی داریم که می توانند اشتغال ایجاد کنند و در این خصوص کارهای خوبی انجام شده ولی هنوز درگیر راه اندازی گسترده آن نیستیم.

وزیر ارتباطات گفت: سه رکن اصلی راه اندازی را داریم و بازار هم در این حوزه وجود دارد. برای اینکه این بازار را به ظرفیت ها ارتباط دهیم تا نسل اینده فضای مجازی را برای خودمان بسازیم باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. آن چیزی که مهم است برنامه دولت است، دولت تصمیم گرفت تا در چند عرصه سند دیجیتال را راه اندازی کنیم که یکی از آنها مربوط به حوزه نیرو بود و خرسندیم که یک پیوند مبارکی را ایجاد کردیم و داده ها را به اشتراک گذاشتیم. یک مطالعه آسیب شناسی در مورد علت کمبود های صنعت سنتی انجام دادیم که برای توسعه و تحول در عرصه دیجتال حوزه نیرو فعالیت کردند.

آذری جهرمی ادامه داد: مهمترین موضوع اصلی این است که باید مدل اقتصادی تهیه کنیم. سال هاست که کنتورهای برق باید هوشمند سازی شوند و در صنعت برق اعتباری نیاز است که باید به این موضوع تخصیص بدهیم که در اینجا باید یک مدل خوب را در نظر بگیریم.

او در همین مورد ادامه داد: از وزارت نیرو می خواهیم که از تصدی گری در این مورد خارج شود و بخش های مختلف بیایند و فعالیت کنند، پیمانکاران بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کنند.


او افزود: این موضع یک سرمایه اولیه می خواهد که در حوزه ارتباطات منابع مالی را از پست بانک به سوی این جریان هدایت می کنیم و منابع مالی برای پیشبرد اهداف در اختیار فعالان قرار خواهیم داد. باید عزم خود را جزم کنیم که اجازه ورود به محصولات خارجی را ندهیم؛ البته برخی مشکلات وجود دارد که اگر بازار در اختیار فعالان قرار گیرد بر طرف می شود. دقت داشته باشید که نباید از کنتورهای چینی استفاده کنیم مگر در موارد خاص، این زنجیره برای ما باید بچرخد و شرکت های داخل باید فعالیت کنند.

این عضو هیات دولت اضافه کرد: ما به عنوان دولت باید کنار بنشینیم تا بخش خصوص با دانشی که دارند کار خودشان را انجام دهند و باید در این عرصه تنها ناظران منصفی باشیم هرچند در حوزه اب و برق در رابطه با محیط زیست و تحریم دچار مشکلاتی است؛ اما این فشارها می تواند ظرفیتی ایجاد کند و این موضوع انگیزش خوبی برای رشد ایجاد کند و فضای اینده دیجیتال را خودمان در دست بگیریم باید این را بدانیم که همه دستاوردهای بزرگ در سختی ها شکل میگیرد و ان شاالله نقش اصلی در این تحول را با همکاری وزارت نیرو انجام می دهیم و اطلاعات را تماما در اختیار شما قرار می دهیم و می دانیم که دوستان وزارت نیرو هم فعال هستند و این برای کشور ما می تواند افتخار بزرگی کسب کند و در عرصه فناوری اطلاعات می توان به کسب در آمد بیشتر کمک کند.

جهرمی افزود: بالارفتن نرخ دلار باعث غیر اقتصادی شدن وضعیت شده است ولی تلاش می کنیم که از ظرفیت ها استفاده کنیم و از FFTF بهره برداری کنیم و اثرات متقابل وزارت نیرو و وزارت ارتباطات بتواند خدمات بیشتری را به مردم ارائه بدهیم.

جهرمی در پایان گفت: روش سابق شرکت های برق این بود که با یک اپراتور میخواستند کار را پیش ببرند ولی حالا باید بتوانند با افراد بیشتری کار کنند و منابع درآمدی و وظایف شرکت ها مشخص است و همه می توانند از این امکانات استفاده کنند و از حضور وزارت نیرو برای استفاده از فیبر نوری در انتقال اطلاعات بین استانی باید استفاده کنیم. همکاری ها می تواند در استفاده از هوشمندسازی استفاده شود و در عرصه کشاورزی هم می تواند بسیار مهم باشد و در برخی مناطق منابع ابی مشترک است که هماهنگی ان مشکل است و شرایط کنونی ما با سایر کشورها متفاوت است و با آبیاری نوین باید صرفه جویی کنیم و با همکاری با کارشناسان حوزه اب برنامه ریزی های لازم را خواهیم کرد و امیدواریم با عزم عمومی در این عرصه و ارتباطات برای مردم نتایج خوبی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968705

وب گردی

وب گردی