لزوم شکل گیری سیاست گذاری رگولاتوری تحول دیجیتال در دو وزارتخانه نیرو و ICT

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تحقق سند تحول دیجیتال را از اهداف توسعه اقتصاد برشمرد و گفت: این امر مهم سبب ایجاد اشتغال و شکل گیری کسب و کارهای جدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در مراسم کارگاه آموزشی کاربرد فناوری های نوین اطلاعات در صنعت آب و برق که با حضور مدیران وزارت نیرو برگزار شد، اظهار کرد: با ایجاد یک هم افزایی می توان یک حرکت و تحولی در صنعت آب و برق کشور و صنعت ICT ایجاد کرد.
او تصریح کرد: بدون شک با توجه به منابع انسانی غنی که در این دو وزارتخانه وجود دارد به ویژه افراد تحصیلکرده و مرتبط با این دو موضوع که وجود دارد ما در آینده شاهد نتایج درخشان در این عرصه خواهیم بود.
فلاحتیان، تحقق سند تحول دیجیتال را از اهداف توسعه اقتصاد برشمرد و گفت: این امر مهم سبب ایجاد اشتغال و شکل گیری کسب و کارهای جدید خواهد شد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: اقدام مشترک برای رسیدن به اهداف کلان، وزارت نیرو درصنعت آب و برق،نیازهای ICT و زیرساخت ها را تهیه کرده است.برای اینکه برنامه هایی را طراحی کنیم و نتایج قابل قبولی داشته باشیم در این راستا مطالعات تطبیقی در خارج از کشور انجام شده است.
او، تدوین استانداردها و دستورالعمل های مرتبط با فاوای صنعت آب و برق، تعیین سازوکار ارزیابی محصولات و خدمات این صنعت، ایجاد توسعه آزمایشگاه های مشترک تدوین سیاست کلان به منظور تحول در حوزه نیرو و فاوا، شکل گیری حوزه رگولاتوری و تحول در صنعت دیجیتال و فراهم کردن بسترهای حقوقی به منظور تولید و مدیریت داده های صنعت آب و برق را از محورهای ارتقاء در حوزه سیاستگذاری و رگولاتوری تحول دیجیتال در هر دو وزارتخانه نیرو و ICT عنوان کرد. ادامه داد: در تدوین سند اقدام مشترک، اهداف کلان وزارت نیرو در صنعت آب و برق و تعیین اقدامات و زیرساخت‌های این صنعت مورد اهمیت است.
فلاحتیان با اشاره به اینکه برای تدوین این سند، مطالعات گسترده‌ای انجام شده و تجربیات کشورهای خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: در این باره گزارش های متعددی در حوزه فناورهای نوین مورد بحث و بررسی واقع شد و با اطلاعات جامع و کامل این سند تدوین شده است.
مشاور وزیر نیرو گفت: اهمیت ICT در شبکه برق رسانی، ورود منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، راهکارهای مدیریت شبکه برق، بهره‌وری مناسب از شبکه و... در این سند مورد تاکید است.
او عنوان کرد: به‌کارگیری فناورهای نوین اطلاعات در صنعت برق تاثیرات بسزایی را به‌دنبال دارد که مهم‌ترین آنها ارتقای خدمات بهتر به مشترکین و بازگشت سرمایه است.
فلاحتیان به تبیین سند برنامه اقدام مشترک دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات بر اساس دستورالعمل ها اشاره کرد و گفت: این سند بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، سند ملی راهبردی انرژی کشور و برنامه های راهبردی وزارت نیرو تبیین شده است.
مشاور وزیر نیرو به اهداف کلان صنعت برق بر اساس اسناد بالادستی در این سند مشترک اشاره کرد و گفت: در این سند اهداف مهمی از جمله کاهش تلفات برق، تامین برق مطمئن و پایدار، توسعه بازار برق رقابتی، توسعه آموزش و توانمند سازی و...مورد اجرا است.
او از اهداف مشترک دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات در این سند گفت و بیان داشت: 6 هدف اصلی اعم از ارتقای حوزه سیاستگذاری در تحول دیجیتال، توسعه فضای کسب و کار دیجیتال، استفاده مشترک از زیر ساخت ها، ارتقای سطح هوشمندی و بهره وری ICT، ارتقای امنیت فاوا در حوزه آب و برق و فرهنگ سازی و ارتقای دانش را در دستور کار وزارتخانه های ذکر شده است.
فلاحتیان در انتها به ساختار اجرایی سند مشترک اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری خوب دو وزارتخانه و مدیریت کلان معاونت‌های تخصصی آنها بتوانیم هر چه زودتر این سند را به مرحله اجرا در آوریم؛ در این زمینه، هم اکنون طرح‌هایی در این سند به بهره‌برداری رسیده که نمونه ای از آنها اجرای پایلوت شبکه هوشمند توزیع و مصرف برق، توسعه ظرفیت مخابرات و انتقاد داده و...است.
انتهای پیام/
کد خبر: 968712

وب گردی

وب گردی