آمریکا دادگاه کیفری بین المللی را تهدید کرد

آمریکا که نگران برملا شدن جرائم جنگی خود در افغانستان است، اعلام کرده که در صورت تشکیل پرونده در دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه، این دادگاه را تحریم خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، قرار است جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا طی سخنرانی اعلام کند که در صورت به جریان افتادن پرونده جنگی آمریکا در مورد افغانستان در دادگاه لاهه، قضات این دیوان با تحریم های آمریکا روبرو می شوند.

بر اساس پیش نویس سخنرانی بولتون، آمریکا از هر اقدام لازم برای حفاظت از جان شهروندان و شهروندان متحدانش در جریان روند دادرسی غیرعادلانه توسط این دادگاه غیرقانونی استفاده خواهد کرد.

اگر این پرونده به جریان بیافتد، در این صورت دولت ترامپ قضات این دیوان را به آمریکا ممنوع الورود کرده و تحریم‌هایی علیه هرگونه سرمایه گذاری آنها در سیستم مالی آمریکا اعمال کرده و آنها را در سیستم قضایی آمریکایی دادگاهی می‌کند.

بولتون در پیش نویس متن سخنرانیش اعلام کرد: ما با دیوان بین‌المللی کیفری همکاری و به آن کمک نخواهیم کرد. ما در این دیوان شرکت نمی‌کنیم. پس از این اتفاقات برای ما این دادگاه مرده است.

بر اساس متن پیش نویس منتشر شده، ممکن است آمریکا برای جلوگیری از تحویل آمریکایی‌ها به این دادگاه، با دیگر کشورها مذاکره کرده و توافق‌های دوجانبه الزام‌آورتری را امضا کند. همچنین ما تلاش خواهیم کرد که در شورای امنیت سازمان ملل اقداماتی برای اعمال محدودیت علیه دیوان بین‌المللی کیفری انجام دهیم. یکی از این اقدامات لغو صلاحیت قضایی علیه آمریکایی‌ها و شهروندان متحدانمان است که اساسنامه رم را امضا نکرده‌اند.

آمریکا هنوز اساسنامه رم دیوان بین‌المللی کیفری را به تصویب قانونگذاران خود نرسانده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 968773

وب گردی

وب گردی