شناسایی ۵۴۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی / فرصت ارتقای کیفیت زندگی در تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام شناسایی ۵۴۰۰ هکتار اراضی نوسازی در کشور از جابه‌جایی ۱۹ پادگان در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران باهدف انتفاع عمومی خبر داد و گفت: پادگان‌ها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی با حضور محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی بررسی دو بحث ساماندهی دره فرحزاد و انتقال و جابه‌جایی پادگان‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای عالی شهرسازی گفت: مسئله اصلی این است که آیا ما نسبت به این دره ها که به عنوان ثروت طبیعی و شریان حیاتی در شهر تهران محسوب می‌شوند، سیاست و تصمیمات درست و کارآمدی داریم؟ این دره موضعی یا مقطعی نیست که بتوان راجع به بخشی از آن تصمیم گرفت، بخش‌های ابتدایی و انتهایی دره از محدوده تهران خارج است و شورا نمی‌تواند برای آن قسمت‌ها تصمیم خاصی بگیرد، به همین دلیل اتفاقات مختلفی در آن بخش ها در حال رخ دادن است، به همین سبب قرار است جلسه اختصاصی در خصوص مواجهه با دره‌ها صورت گیرد و پیشنهادات و تصمیماتی را در این جلسه ارائه دهیم.

ایزدی گفت: طرح هایی در خصوص 220 هکتار از اراضی دره فرحزاد در سه پهنه سکونت‌گاهی ، بستر طبیعی و بخش جنوبی دره در منطقه 5 در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته که بحث پیوست زیست محیطی نیز از سوی شهرداری تهران ارائه شده که بسیار خوب است، همچنین نظرات متعددی در مورد دره مطرح شد و بحث های مختلفی به دلیل محل قرارگیری دره و تداخل با دو گسل جدی تهران مورد تاکید قرار گرفت.

او در خصوص فراهم کردن بستر استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی گفت: ما در تجربه‌های گذشته این بحث را مورد تاکید قرار ندادیم و باعث هجوم ماشین‌های شخصی به این مناطق شدیم، به همین خاطر امروز در بحث ایجاد شرایط حمل‌و‌نقل عمومی تاکیدات ویژه داشته‌ایم.

همچنین بیان کرد: امروز با تایید کلیات طرح ساماندهی محدوده فرحزاد، قرار بر این شد که این دغدغه‌های مطرح شده مورد توجه اعضای شورای شهر تهران صادقی و هاشمی قرار گیرد تا فرصت ارتقای کیفیت زندگی ضمن حفاظت از باغ‌های موجود در کنار این دره ها در تهران ایجاد شود.

معاون معماری وزیر راه و شهرسازی در خصوص قانون انتقال و جابه‌جایی پادگان‌ها اظهار کرد: از این امر به عنوان یک فرصت استفاده کرده‌ایم و با تعاملاتی که با ارتش انجام دادیم این پادگان‌ها را به صورت جدا از یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم که بیش از 19 پادگان در برنامه جابه‌جایی هستند که ار جمله آن‌ها می‌توان به پادگان‌های 07 نزاجا کردستان، لشکر 64 نزاجا ارومیه، لشکر 04 نزاجا بیرجند و لشکر 21 نزاجا تبریز اشاره کرد که طرح های مرتبط با این پادگان‌ها تهیه شده و مراحل بررسی را طی کرده و در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسیده است.

در ادامه افزود: شورای عالی شهرسازی یا شهرداری با بیان طرح 60 الی 70 درصدی به ارتش می‌توانند به این توافق برسند که 60 تا 70 درصد این زمین‌ها واگذار شده تا این امکان فراهم شود که مورد استفاده عموم قرار گیرند.

معاون معماری و شهرسازی گفت: در مشهد بحث ساختمان پادگان جدید با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال انجام است و در عین حال تمامی توافقات با شهرداری به صورت کاربری خدماتی و فرهنگی برای استفاده عموم مردم در حال نهایی شده است. همچنین پادگان ارومیه با ۷۴ هکتار عرصه، اهواز با ۲۷۰ هکتار، مشهد با ۴۰۰ هکتار و بیرجند با ۱۰۳۰ هکتار برای کاربری های خدماتی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

ایزدی در مورد پادگان های تهران نیز توضیح داد: در سند طرح جامع شهر تهران برای پادگان‌های پایتخت نیز پیش بینی‌های لازم انجام گرفته است که در این رابطه نیازمند تعامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم که خوشبختانه در چند ساله اخیر تعاملات خوبی را با ارتش برای انتقال و جابه جایی پادگان‌ها داشتیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه تعامل با سپاه و نیروی انتظامی برای انتقال پادگان‌های این دو ارگان نظامی نیز چگونه است؟، گفت: مشکل عمده‌ای که داریم با پادگان‌های این دو ارگان است که امیدواریم در این مورد نیز مانند ارتش تعاملات مناسبی ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود ۵۴۰۰ هکتار اراضی ذخیره نوسازی در شهرهای کشور خبر داد و اعلام کرد: اینها تنها فرصت باقیمانده شهرهای کشور هستند که باید به جد مورد محافظت و دیده بانی مردم و گروه های رسانه ای و همچنین مسئولان باشند.

او در مورد مساحت پادگان‌هایی که در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارند نیز گفت: در بوشهر ۱۰۵ هکتار پادگان، زاهدان ۵۲ هکتار، مشهد ۱۸۷ هکتار، اهواز ۲۷۰ هکتار، تهران منطقه۱۳- ۸ هکتار، جی ۳۵ هکتار، شرق صیاد شیرازی در تهران ۹.۸ هکتار، پادگان ۰۶ تهران ۴۹ هکتار، ارومیه ۷۴ هکتار، منطقه یک وزارت دفاع ۴.۵ هکتار، بیرجند ۱۰۳۰ هکتار، قلعه مرغی ۳۰۰ هکتار، لشگر ۳۰ ساری ۹.۲ هکتار، لرستان ۱۵.۵ هکتار، خرم آباد ۴۲ هکتار، تبریز ۱۰۰ هکتار، مشهد ۴۰۰ هکتار، بجنورد ۲۰ هکتار و باتری سازی منطقه ۴ وزارت دفاع ۱۰۰ هکتار از جمله پادگان هایی هستند که در دستور کار بررسی شورای عالی شهرسازی و معمار ایران، قرار دارند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: این مساحت ۲۸۳۲.۵ هکتاری پادگان ها بخشی از فرصت‌هایی هستند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای بهره‌مندی مردمی و عمومی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 968794

وب گردی

وب گردی