نقدینگی از مرز 1600 هزار میلیارد تومان عبور کرد

بانک مرکزی اعلام کرد: حجم نقدینگی در پایان تیرماه امسال به 16 تریلیون و 22 هزار و 500 میلیارد ریال رسید که از ابتدای سال 4.7 درصد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20.1 درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به مجموع پول و شبه پول، نقدینگی گفته می شود؛ هرچه رشد نقدینگی بیشتر شود، تقاضا برای کالا و خدمات بیشتر می شود؛ در واقع به دلیل آنکه در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است، منجر به تورم می شود؛ از این رو یکی از ابزارهای سیاستگذاران پولی برای مقابله با تورم، کاهش رشد نقدینگی در جامعه است.

با این حال نسبت پول و شبه پول که اجزای نقدینگی را تشکیل می دهند، باید متناسب باشد؛ هرچه میزان شبه پول که همان حساب های دیداری نزد بانک ها و موسسه های اعتباری است، بیشتر باشد، یعنی منابع بیشتر نزد بانک ها حبس شده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، سهم پول از ترکیب نقدینگی در پایان تیرماه به عدد 2 هزار و 149 میلیارد و 100 میلیون ریال و سهم شبه پول به 13 تریلیون و 873 هزار و 400 میلیارد ریال رسیده است.

هرچه سهم شبه پول در نقدینگی کمتر شود و سپرده های بانکی با بهبود فضای کسب و کار به سمت تولید هدایت شوند، می توان به تحقق رشد اقتصادی و اشتغال پایدار امیدوار بود و اثر تورمی نقدینگی بر اقتصاد نیز کمتر می شود.

براساس این آمار، حجم پول در یک سال منتهی به تیرماه امسال 34.7 درصد و از ابتدای امسال 18.1 درصد رشد داشته اما شبه پول در مقایسه با تیر پارسال 18.1 درصد و از ابتدای امسال 3.9 درصد رشد کرده است.

بدهی دولت به بانک ها
براساس گزیده های آماری بانک مرکزی، میزان بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی که اوراق مشارکت نیز در آمار آن محاسبه می شود، در پایان تیرماه به 2 تریلیون و 836 هزار و 300 میلیارد ریال رسید که در یک سال منتهی به این ماه 22.4 درصد رشد دارد.

بخشی از افزایش بدهی دولت به نظام بانکی، به خرید تضمینی محصولات کشاورزی و انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی آن باز می گردد؛ ضمن آنکه بخشی از بدهی دولت به بانک مرکزی مربوط به تنخواه هایی است که طبق قانون در طول سال برداشت شده و در پایان سال یعنی در اسفند همان سال تسویه می شود.

بنابراین میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان تیرماه امسال 628 هزار و 800 میلیارد ریال بوده که در یک سال منتهی به تیرماه پارسال 1.3 درصد و از ابتدای امسال 19.1 درصد رشد کرده است.

رشد فزایده بدهی بانک ها
در بخش بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز آمار از بدهی یک تریلیون و 470 هزار و 900 میلیارد ریالی بانک ها حکایت دارد؛ این میزان، تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال معادل 36.4 درصد و از ابتدای امسال 11.4 درصد رشد داشته است.

«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی 17شهریورماه درباره اصافه برداشت بانکها اخطار داد و گفت: «باید به مسابقه بی سابقه بانک ها برای نرخ سود و اضافه برداشت های بی حساب و کتاب برخی بانک های مشکل دار فکری کرد.»

او تصریح کرد: «معنا ندارد بانکی مشکل خود، بی کفایتی مدیریتی و بی نظمی حسابداری خود را با اضافه برداشت به بانک مرکزی تحمیل کند و بعد کشور را به ورطه نابودی بکشاند.»
«دیگر اجازه این کار را نمی دهیم و بانک هایی که چنین می کنند قابل حمایت نیستند زیرا اگر می خواهیم اقتصاد کشور درست شود باید بانک ها منظم شوند.»

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 968796

وب گردی

وب گردی