اخذ مالیات از  شاغلان کسب و کارهای اینترنتی ممنوع/ قوانین و امور مالیاتی تضادی با رونق و تحرک اقتصادی کشور ندارد

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در خصوص کسب و کارهای اینترنتی ما از خود افرادی که در این حوزه شاغل هستند، هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی کنیم، اما درآمد کل آن موسسه یا شرکت را مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید کامل تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص نحوه ی اخذ مالیات از افرادی که کسب و کار اینترنتی انجام می دهند و از این طریق کسب درآمد می کنند اظهار کرد: در ارتباط با کسب و کارهای اینترنتی سال گذشته میزبان اجلاسی بودیم که یکی از محورهای اصلی آن، کسب و کارهای اینترنتی و بحث مالیات بر درآمد این حوزه بود.

او ادامه داد: در حال حاضر 14 درصد اقتصاد جهان دیجیتالی است و در کشور ما این عدد به 2.5 درصد رسیده است که قطعا این آمار در آیندهای نزدیک افزایش می یابد.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: در خصوص کسب و کارهای اینترنتی ما از خود افرادی که در این حوزه شاغل هستند، هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی کنیم اما درآمد کل آن موسسه یا شرکت مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد. در این باره ما با معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت هماهنگی هایی را انجام داده ایم و به محض اینکه مجوزهای مربوطه صادر شود و مالیاتی عملکردی از آنها اخذ می‌شود.

او تاکید کرد: یکی از ویژگی های کسب و کارهای اینترنتی گردش بالا و سود حداقلی این موسسات است و قطعا ما به این موضوع هم توجه میکنیم پس ما به میزان گردش آنها از مالیات دریافت نمیکنیم بلکه بر اساس درآمد کل این گونه موسسات از آنها مالیات اخذ میشود تا به رونق و توسعه این کسب و کار ها هم لطمه ای وارد نشود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: یکی از مهم ترین جهت گیری‌های سازمان امور مالیاتی در سال ۹۷ کسب اعتماد بیشتر و اعتمادآفرینی همچنین تعامل و حفظ مودیان مالیاتی در راستای ارتقای نظام سلامت اداری و حمایت از تولید و اشتغال در جهت ایجاد یک سازمان محبوب تر نزد افکار عمومی بوده است و سعی می کنم بهتر از قبل در این مسیر حرکت کنیم. به طور یقین قوانین و امور مالیاتی تضادی با رونق و تحرک اقتصادی کشور نداشته است.

او ادامه داد: اعتقاد داریم که موضوع اشتغال مهم ترین مسئله ی کشور در حال حاضر است و سازمان امور مالیاتی در تحقق اهداف اقتصادی قطعا پیشرو خواهد بود.

تقوی نژاد افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مهم سازمان، کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ به ۲۰ درصد است و در این راستا پیشنهاداتی هم به دولت شده است که امیدواریم بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و گذراندن مراحل قانونی عملی شود.

او تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی برای تامین نیازهای اساسی شهرداری و دهیاری اقداماتی انجام داده است که بالغ بر ۲۶۲ میلیارد تومان از محل مالیات ارزش افزوده و عوارضی برای شهرداری واریز شده است و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد شهرداری های کشور ، از محل ارزش افزوده اداره می شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: برای اجرای طرح سلامت نیز حدود ۴۱۴ میلیارد تومان اختصاص داده ایم.

همچنین سازمان امور مالیاتی برای مبارزه با فرارهای مالیاتی برنامه های ویژه ای دارد و با اقداماتی که اخیرا انجام شده است حدود ۲۲ میلیارد تومان از محل فرارهای مالیاتی به خزانه سازمان واریز شده است.

او ادامه داد: در خصوص مبارزه با شرکت های سوری و کاغذی با همکاری دستگاه های نظارتی و شناسایی سوء استفاده های کلانی که از طریق کارت های بازرگانی یک بار مصرف کسانی که سواد و آگاهی کافی ندارند که در همین راستا توانستیم فقط در یک استان حدود ۳ هزار میلیارد تومان از مودیان سوء استفاده کننده شناسایی شده است.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه علاوه بر بخش شهرداری ها، ۲۷ صدم درصد از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در اختیار وزارت ورزش و جوانان است.

تقوی نژاد همچنین در ارتباط با بحث اظهارنامه ها گفت: در خرداد و تیر سال جاری ۴ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۱۱۳ فقره اظهارنامه الکترونیکی در سازمان مالیاتی دریافت شد.

او با بیان اینکه نزدیک به صددرصد اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی دریافت شده است گفت: ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار اظهارنامه از اشخاص حقیقی و مودیان مشاغل خودرو و ۷۰۵ هزار فقره از اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاره دریافت کردیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در سال ۹۷ میزان درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده ۱۱۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال ۹۶، ۱۳ درصد رشد دارد.

تقوی نژاد در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۷ دو برنامه کلیدی برای تحقق درآمدهای مالیاتی در دستور کار قرار داده ایم که این برنامه ها شامل وصول درآمدهای مالیاتی از طریق برنامه ریزی منسجم برای فرار مالیاتی و وصول درآمدهای مالیاتی معوق می شود.

او تصریح کرد: کلیه پرونده های مربوط به سال های قبل از سال ۹۵ در سال ۹۷ تعیین تکلیف خواهند شد.

تقوی نژاد ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از طریق تکلیف و ابراز خود مودیان و توافق با آنها به دست می آید.

مقابله با شفافیت یکی از علل مخالفت با دریافت مالیات بر ارزش افزوده است

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت می شود و صدمه ای به بخش تولید وارد نمی کند، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ نظام مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا شفافیت است.

او افزود: عده ای از شفافیت می ترسند از این رو به شیوه های مختلف با دریافت مالیات بر ارزش افزوده مخالفت می کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با این حال برای تعیین تکلیف فعالان اقتصادی تصمیم گرفتیم فرآیندهای رسیدگی کوتاه شود و حتما پرونده های قبل از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۷ مورد رسیدگی قرار گیرد و تحولی در نظام دادرسی مالیات کشور صورت گیرد.

تقوی‌نژاد همچنین گفت: یک لحاف‌دوز ۳۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد؛ چراکه در بررسی‌ها به افراد بعضا فقیری برخوردیم که بدهی‌های کلان مالیاتی دارند. این افراد با تشکیل شرکت صوری توسط سودجویان یا اجاره کارت بازرگانی مورد سوءاستفاده قرار گرفته بودند. به عنوان مثال یک لحاف‌دوز ۳۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشت.

فقط یک بانک و یک موسسه اطلاعات به ما نداده اند

او همچنین گفت: ۴ هزار میلیارد تومان اصل و جریمه مالیاتی ۲۰۵ شرکت پتروشیمی فعال در بورس کالا از محل معافیت صادراتی در مناطق آزاد و ویژه اخذ شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تراکنش های مالی بالای ۵ میلیارد تومان مشکوک است، افزود: سال گذشته ۶۰۰۵ تراکنش مشکوک را مورد بررسی قرار دادیم که برای این تعداد ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شد که البته این عدد در دل آن ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی قرار دارد.

او با اشاره به شناسایی افراد با تکیه بر ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم، گفت: قبل از بررسی ها اظهار مودیان این حوزه، ۴ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بود اما پس از استخراج اطلاعات، مالیات شان ۹ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان شد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به شرکت های صوری افزود: از ابتدای شناسایی تاکنون ۴ هزار شرکت سوری را مورد شناسایی قرار دادیم که در سال گذشته ۵۰۰ شرکت صوری جدید شناسایی کردیم و در لیست سیاه قرار دادیم.

او در خصوص استفاده از اطلاعات بانکی مودیان، گفت: نظام بانکی اطلاعات را در اختیار بانک مرکزی گذاشته تا بانک مرکزی موارد مورد نیاز ما را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. در این میان یک بانک و یک موسسه مالی و اعتباری هنوز اطلاعاتی ارائه نکرده اند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به سپرده های بانکی ادامه داد: از سپرده های بانکی مالیات دریافت خواهیم کرد و گزارشی را آماده و برای ورود به این مبحث اعلام آمادگی کردیم.

برای خرید و فروش بیش از هزار سکه با نرخ ۳۵ درصد مالیات تعلق گیرد

تقوی نژاد همچنین گفت: تا ۲۵ عدد سکه خرید و فروش شده معاف از مالیات است، جدولی تهیه شده و در اختیار سران قوا برای تصویب است، برای خرید و فروش بیش از هزار سکه با نرخ ۳۵ درصد مالیات تعلق گیرد.

او در خصوص دریافت مالیات از واردکنندگان خودرو، اظهار داشت: ۲۲ شرکت را شناسایی کردیم و عملیات مربوط به ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم را انجام دادیم و به عنوان مثال ۸۳۰ میلیارد برای یک واردکننده خودرو مالیات تشخیص دادیم.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با مالیات خانه های خالی گفت: وزارت راه و شهرسازی متولی راه اندازی این سامانه است اما وزارت راه اعلام کرده این کار از عهده آنها بر نمی آید از این رو شهرداری ها متولی این کار خواهند شد.

او در خصوص لوایح مربوط به Fatf گفت: پیام اصلی این لوایح سهولت مبادله، شفاف سازی است. یکی از دستاوردهای بزرگ این لوایح مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی افرادی است که تا به حال مالیات پرداخت نکردهاند.

تقوی نژاد همچنین با باین اینکه قبول دارم برخی اقشار مانند طلا فروشان و صرافان مالیات کمی می‌دهند، گفت: سفند ۹۶ اداره خاصی برای مالیات صرافان تشکیل شد که در اداره کل مودیان بزرگ تهران است که ۳۵ درصد مالیات کشور را وصول می‌کند. برخی اقشار مالیات ارزش افزوده را می‌گیرند و به ما نمی‌دهند.

او در خصوص اینکه چه قشری موظف به استفاده از دستگاه‌های پُز نیست گفت: پایانه‌های پرداخت یک ابزار دقیق برای شناسایی مالیات است ما در سازمان مالیاتی به دنبال اجرای طرح انبوه مکانیزه فروش هستیم و تاکنون ۴۵۰ هزار نفر در پی فراخوانهای انجام شده در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

تقوی نژاد همچنین اظهار کرد: اگر فردی بیش از ۵ هزار دلار خرید وفروش کرده باشد اطلاعات را دریافت می کنیم و مالیات می بندیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 968931

وب گردی

وب گردی