برزخ جهنمی FATF برای مجلسی ها

طرح معاهده FATF در چند ماه اخیر با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است که وقتی به بطن ان رجوع می کنمی می بینم تصویب آن کشور را با مشکلات و یا حتی بحران های زیادی مواجه می کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ طی چند ماه اخیر طرح های زیادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که برخی تصویب و برخی هم مصوب نشده اند. در این خصوص به عدم تصویب طرح هایی مثل تشدید برخورد با مفاسد اقتصادی، شفافیت آراء نمایندگان و ... می توان اشاره کرده که بسیار هم خبر ساز شد. اما از طرح هایی که در مجلس مسکوت مانده و تا به حال اوضاعش مشخص نشده است طرح FATF یا همان مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. این طرح مربوط به گروه اقدام مالی مشترک است که در ایران به اسم اختصاری انگیسی FATF شناخته می شود.

FATF چیست؟

این سازمان، سازمانی بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار هفت کشور صنعتی مشهور G7 برای توسعه سیاست‌های مبارزه با پول‌شویی تأسیس شد. این سازمان در سال ۲۰۰۱ و به ویژه بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده آمریکا، فعالیت‌هایش را در مسیر مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش داد.

این گروه میزان پیشرفت کشور‌های عضو در زمینه پیاده‌سازی توصیه‌های FATF را رصد می‌کند. در مورد پولشویی ۴۰ توصیه و در مورد تامین مالی تروریسم ۹ توصیه دارد که بر اساس آن‌ها کشور‌های مختلف را بررسی و دسته بندی می‌کند. توصیه‌های این نهاد می‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا درآید و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش دهد.

اما سازمان FATF از جایی به بعد کار مهمی را در قبال ایران انجام می دهد. ماجرا از این قرار است که سازمانFATF از سال 2008 در بیانیه‌ای هدفدار و سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در لیست پرریسک ترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری قرار داد و تا امروز نیز هیچگاه از این موضع غیرواقعی خود دست برنداشته و در بیانیه های متعددی کشورهای عضو را به قطع رابطه پولی- بانکی با ایران فراخوانده است.

معاهده‌‌ای خطرناک!

اما ورود طرح عضویت ایران در این سازمان بسیار خبر ساز شد. این طرح که باید ابتدا در مجلس مصوب و بعد به شورای نگهبان ارجاع داده می شد با فراز و نشیب های زیادی همراه شد. در همین حین اظهار نظرات عجیبی بیان شد که به نوعی دست های پشت پرده این معاهده را نشان می داد.

به طور مثال به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، عبدالرحمن ندیمی‌بوشهری درباره فرآیند تصویب لایحه عضویت ایران در کمیته مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان افراد قانونگذار در کشور حق دارند برای عضویت در FATF نگرانی داشته باشند. وی افزود: «امکان دارد برخی از مقررات موجود در FATF مشکلاتی را برای سیستم بانکی کشور ایجاد کند یا اساسا منطبق با تفکرات ما در کشور نباشد

در همین خصوص باید به نکته ای توجه داشت که این طرح چه منفعتی می تواند برای دشمنان ما داشته باشد. به عنوان نمونه،معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تبیین بهتر جایگاه FATF در فشار بر ایران، می‌گوید: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است

برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضدپولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند. دنی گلاسر و چیپ پونسی، ۲ دیپلمات برجسته در فضای مالی جهانی و متخصص در بحث مبارزه با پولشویی از سوی ایالات متحده یک فرآیند مطمئن را در درون نظام FATF گنجاندند که رژیم ایران را تحت نظارت‌های دقیق قرار می‌داد.»

رد طرح!

اما جریان تصویب معاهده FATF در مجلس ما بالا گرفت. به طوری که دو واکنش مهم را در بر داشت. واکنش اول مربوط به ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. مجمع تشخیص مصلحت نظام همزمان با شورای نگهبان لوایح «الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو» و نیز «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را نیز بررسی و ایرادات عمده‌ای به آن وارد کرد که این ایرادات از سوی مجمع، طبق قانون و در نامه‌ای از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است. طبق این نظر لایحه FATF رد شد. اما اظهار نظر دیگری هم در جریان رسیدگی به این معاهده بیان شد که بسیار هم مهم بود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی درباره بحث در زمینه معاهدات و کنوانسیونهای بین المللی گفتند: «این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً 150 کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟
رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیونها افزودند:«همانگونه که درباره برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.»

با این تفاسیر لزوم مبارزه با پولشویی و بستن منافذ فساد اقتصادی مشاهده می شود اما آنچه مهم به نظر می رسد این است که مجلس شورای اسلامی مستقل وارد این عرصه شود و قوانینی را تصویب کند که با چارچوب و ساختار کشور هم خوانی دارد و این اظمینان را بدهد که دست هیچ بیگانه ای به اطلاعات مالی کشور باز نمی شود. زیرا طبق آنچه که در بالا گفته شد دشمنان در انتظار تصویب چنین طرحی هستند تا به اطلاعات مالی کشور دست پیدا کرده و در نتیجه بتوانند تحریم ها را هدفمند بر علیه ایران اعمال کنند.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 968982

وب گردی

وب گردی