پیوند حوزه و دانشگاه، باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد

وزیر بهداشت گفت: پیوند حوزه و دانشگاه، باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد و اگر این رخداد مهم به وقوع نمی پیوست، انقلاب به ثمر نمی نشست. بزرگترین اتفاقی که رخ داد و امام راحل پرچمدار آن بود، قبول دانشگاه و دانشگاهیان و تماس، ارتباط و نزدیکی بیشتر روحانیون با جامعه دانشگاهی بود.

به گزارش ایسکانیوز دکتر سید حسن هاشمی در آیین تکریم و معارفه رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هاگفت: افرادی مانند شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر و مفتح و همچنین مقام معظم رهبری، تمام عمر خود را صرف پیوند بیشتر حوزه و دانشگاه کردند. ارتباط نزدیک مقام معظم رهبری با جوانان و دانشگاهیان در مشهد سمبل تلاش برای پیوند حوزه و دانشگاه بود و علیرغم اینکه حوزه علمیه در آن زمان، این امر را بر نمی تابید، اما رفتارهایی را شاهد بودیم که موجب جذب دانشگاهیان و عاملی برای پیروزی سریع تر انقلاب اسلامی شد.

وزیر بهداشت، تصریح کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها می تواند حیات انقلاب اسلامی را در مسیر تحکیم بیشتر روابط حوزه و دانشگاه، استمرار ببخشد. البته متاسفانه تلاش های زیادی در حال انجام است که ارتباط حوزه و دانشگاه، نسبت به دوران گذشته، سست تر شود و با عرض معذرت از روحانیت معظم حاضر در این مجلس، مقصر اصلی را روحانیون و در درجه دوم، دانشگاه ها می دانم.

دکتر هاشمی تاکید کرد: روحانیت باید اصرار بیشتری به ارتباط نزدیک تر با دانشگاه و جاودانگی رابطه حوزه و دانشگاه داشته باشد، البته وظیفه دانشگاهیان نیز تقویت ارتباط با حوزه علمیه است، اما به سبب جایگاه معلمی و پیامبرگونه روحانیت، از آنها انتظار بیشتری نسبت به دانشگاه برای تقویت این پیوند وجود دارد.

نسل جوان امروز، سوالات زیادی دارند که بی پاسخ می ماند

دکتر هاشمی اضافه کرد: در اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بر توسعه و تعمیق آگاهی ها و علائق اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان و تبیین ارزش های اسلامی، ایجاد و گسترش فضای معنوی و اسلامی در دانشگاه‌ها و رشد فضایل اخلاقی در دانشگاهیان، رشد بینش سیاسی در محیط دانشگاه، حمایت و هدایت فکری تشکل های دانشجویی و دانشگاهی، تقویت روح خودباوری و استقلال فکری و همچنین تقویت پیوند حوزه و دانشگاه تاکید شده است.

وزیر بهداشت گفت: روحانیون به ویژه نمایندگی های مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، اگر سلوک و رفتار بزرگان پیوند حوزه و دانشگاه را ترویج کنند، قطعا دانشگاهی بسیار موفق، ایرانی آباد و مدیران ارزشی بیشتری خواهیم داشت.

دکتر هاشمی با اشاره به فضای دانشگاه ها در دوران پیش از انقلاب و سال های ابتدایی انقلاب اسلامی، گفت: در آن دوران، تمام جریانات فکری در دانشگاه ها فعالیت داشتند و فضای غالب بر دانشگاه ها، الحادآمیز بود، اما گوهرهای درخشان و بزرگان انقلاب اسلامی در جمع های دانشجویی حتی با دو و سه نفر، برای تعمیق رابطه پیوند و دانشگاه و منور کردن قلوب جوانان به انوار قرآن و دین مبین اسلام، تلاش می کردند.

وزیر بهداشت گفت: از دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها انتظار می رود که با نگاه پدرانه، همه افراد را زیر بیرق خودشان که همان بیرق اسلام و رسول خدا (مظهر رحمت، رحمانیت، بخشندگی و مهربانی) است، جمع کنند و به معنای واقعی، شاهد تشکیل کرسی های آزاد اندیشی باشیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه خیلی مهم است که بتوانیم افرادی که با ما فاصله دارند را جذب کنیم، افزود: زمانی مرحوم آیت الله مهدوی کنی برای عمل جراحی پیش من آمدند و داوطلب شدند که به یکی از خیریه ها، کمک کنند و رقم قابل توجهی چک نوشتند و به من تحویل دادند و به ایشان گفتم، برخی افرادی که به این خیریه کمک می کنند، ممکن است در انجام برخی از وظایف دینی، کم توجه باشند، آن دنیا شما یقه ما را نگیرید که چرا به این خیریه کمک شده است و در این زمینه خواستم که دینی به گردن ما نماند و ایشان هم گفتند، هنر در همین است که افرادی که با ما فاصله دارند را جذب کنیم.

وزیر بهداشت گفت: افرادی که در دوران گذشته در مسجد امام حسن مجتبی (ع) یا مسجد کرامت مشهد مقدس حضور داشتند و در درس های مقام معظم رهبری حضور پیدا می کردند و حسن خلق، برخورد و قدرت جذب ایشان را می دیدند، شهادت می دهند که اینگونه رفتارها می تواند سمبل و نمونه باشد که نهادها و روحانیت معظم بتوانند فضا را به نحوی ایجاد کنند که دانشگاه که محل اندیشه ورزی و علم آموزی است، در حوزه سیاسی نیز محل بخث، تحقیق و تضارب آرا باشد و افراد بتوانند آزادانه سوالات بی شمار خود را بپرسند.

دکتر هاشمی یادآور شد: نسل جوان امروز، سوالات زیادی دارند و حتی در خانه از پدر و مادر سوالات زیادی دارند که بی پاسخ می ماند و دانشگاه، کانون پرسشگری است و پدر باید این سوالات را پاسخ دهد و پدر، نیز کسی جز روحانیت نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و صفر، ابراز امیدواری کرد که همه از حادثه کربلا و آموزه های آن عبرت گرفته و به آن عمل کنند.

گفتنی است، در این مراسم از خدمات حجت الاسلام و المسلمین محمدیان به عنوان رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تقدیر و حجت الاسلام رستمی، به عنوان رییس جدید این نهاد، معرفی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 969017

وب گردی

وب گردی