تیر خلاص ترامپ به جسد صلح خاورمیانه

هنوز 2 سال از تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا توسط دونالد ترامپ نگذشته است که وی با اتخاذ 7 تصمیم سیاسی و اقتصادی به دنبال اعمال فشار بیشتر بر فلسطینیان برای مذاکره با اسرائیل و حل و فصل نهایی مسئله فلسطین است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، با گذشت کمتر از دو سال از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر آمریکا، دولت وی تاکنون 7 تصمیم خطرناک و سرنوشت ساز علیه مسئله فلسطین و با هدف حل و فصل نهایی آن به ویژه در خصوص پرونده آوارگان و قدس اتخاذ نموده است.

این اقدامات به شهادت بسیاری از مسئولان فلسطینی، عربی و غربی، موجب توقف و عدم اجرای روند صلح در خاورمیانه می شود.

این تصمیمات پی در پی را می توان متاثر از مخالفت فلسطینیان با طرح صلح آمریکا، معروف به « توافق قرن » دانست چرا که بر اساس اخبار منتشر شده رسمی و غیر رسمی در خصوص مفاد این توافق، ظواهر امر حاکی از آن است که در توافق قرن حقوق فلسطینیان مورد توجه قرار نگرفته و در پرونده هایی چون شهر قدس، آوارگان و شهرک سازی از طرف اسرائیلی جانبداری نموده است.

بر اساس اظهارات صاحب نظران و برخی بندهای منتشر شده از این توافق در رسانه های مختلف، توافق قرن آمریکایی تلاش دارد حق بازگشت فلسطینیان را ملغی نموده و به مسئله آوارگان پایان دهد. شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی نموده و فلسطینیان نیز باید برای تشکیل کشور خود، ابودیس که در حومه قدس قرار دارد را به پایتختی برگزینند.

اما 7 توطئه سرنوشت ساز ترامپ برای حل و فصل نهایی مسئله فلسطین به قرار ذیل است:

1- به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

در 6 دسامبر سال 2017 رئیس جمهوری آمریکا به طور رسمی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اعلام کرد سفارت آمریکا را به این شهر منتقل می کند که محکومیت های کشورهای اسلامی را به دنبال داشت.

وی در سخنرانی خود از آغاز عملیات انتقال سفارت به قدس خبر داد که خشم گسترده فلسطینیان را برانگیخت و باعث به راه افتادن اعتراضاتی در فلسطین اشغالی شد که تاکنون منجر به شهادت ده ها فلسطینی و مجروح شدن هزاران نفر دیگر شده است.

کنگره آمریکا در سال 1995 قانون انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را تصویب کرد؛ اما روسای جمهور این کشور از ترس پیامدهایش تا سال 2017 آن را اجرایی نکردند.

2- کاهش کمک به آنروا:

در 16 ژانویه گذشته واشنگتن کاهش کمک های خود به آژانس امداد رسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) را آغاز و اعلام کرد حاضر است تنها 65 میلیون دلار در سال به این سازمان پرداخت کند؛ این در حالی است که کمک های سالانه آمریکا به آنروا 365 میلیون دلار بود.

این تصمیم آمریکا باعث ایجاد مواجهه این سازمان با بحران مالی بی سابقه ای شد که در نتیجه مجبور به کاهش برخی خدمات خود به آوارگان فلسطینی گردید.

آنروا در سال 1949 با قطعنامه سازمان ملل متحد تاسیس شد تا از 5 میلیون آواره فلسطینی در 5 منطقه عملیاتی اردن، سوریه، لبنان، کرانه باختری و نوار غزه حمایت نماید.

3- انتقال سفارت آمریکا به قدس

5 ماه پس از اعلام تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، سفارت این کشور رسماً در 14 می گذشته از تل آویو به این شهر منتقل شد.

ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت انتقال سفارت گفت: آمریکا با این اقدام پرونده قدس را از میز مذاکرات فلسطینی – اسرائیلی حذف کرد.

این اقدام آمریکا علاوه بر مخالفت های گسترده در سطح جهانی، اعتراضات شدید فلسطینیان را نیز به دنبال داشت، تا جایی که 62 فلسطینی در تظاهرات های 14 می در مرزهای شرقی غزه به شهادت رسیدند.

4- قطع کامل کمک به آنروا:

چند ماه پس از کاهش کمک های آمریکا به آنروا دولت این کشور در 3 آگوست گذشته تصمیم خود مبنی بر قطع کامل کمک به این سازمان بین المللی را رسانه ای کرد.

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد آمریکا تصمیم دارد از این پس به آژانس آنروا کمکی ارائه نکند.

فلسطینیان نیز این تصمیم را اقدام خطرناک آمریکا علیه مردم فلسطین و با هدف از بین بردن حق بازگشت و پایان دادن به مسئله آوارگان دانستند.

مجله آمریکایی فارن پالیسی به نقل از مسئولان فلسطینی و آمریکایی در این باره اعلام کرد: هدف از این اقدامات حذف مسئله آوارگان از دستور مذاکرات احتمالی میان اسرائیلی ها و فلسطینیان است.

روزنامه اسرائیل هایوم نیز در ژوئن گذشته به نقل از یک عضو کنگره آمریکا اعلام کرده بود که کنگره آمریکا تلاش می کند با تصویب قانونی جدید تعداد آوارگان فلسطینی را از 5.9 میلیون نفر ثبت شده در آنروا، به 40 هزار نفر کاهش دهد.

وی تاکید کرد: حزب جمهوری‌خواه به دنبال آن است که با تصویب این قانون و محدود کردن آوارگان به نسل اول کسانی که از سرزمین های خود اخراج شده اند، کمک های خود به آنروا را کاهش دهد.

5- قطع کامل کمک به تشکیلات خودگردان:

در 2 آگوست گذشته رامی الحمدلله نخست وزیر تشکیلات خودگردان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر رام الله اعلام کرد دولت آمریکا تصمیم دارد تمام کمک های خود به فلسطینیان را قطع نماید.

وی افزود: این تصمیم شامل کمک های مستقیم به خزانه و کمک های غیر مستقیمی می شود که برای پروژه های زیر بنایی و توسعه ای پرداخت می‌شده است.

حمدلله ادامه داد: خبرها حاکی از آن است که کمک های مستقیم به طور کامل متوقف شده و حتی یک دلار نیز وارد خزانه نشده است.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور کمک های 200 میلیون دلاری خود به کرانه باختری و نوار غزه را در نقاط دیگر جهان هزینه خواهد کرد.

تا سال 2012 متوسط کمک های آمریکا به بودجه دولت فلسطین بین 250 تا 300 میلیون دلار بوده است.

در سال 2017 نیز حجم این کمک ها به 75 میلیون دلار رسید، در حالی که مقدار کمک های آمریکا در سال 2016 به 80 میلیون دلار و در سال 2015 به 100 میلیون دلار می رسید.

به طور کلی متوسط حجم کمک های سالانه آمریکا به فلسطین از سال 2008 به حدود 600 میلیون دلار رسیده است؛ اما این میزان در برخی سال ها به 800 میلیون دلار نیز رسیده است که شامل کمک به تشکیلات خودگردان، آنروا و موسسات داخلی فلسطین می شود.

6- توقف کمک به بیمارستان های قدس:

وزارت خارجه آمریکا در 7 سپتامبر جاری از توقف کمک 25 میلیون دلاری خود به 6 بیمارستان فلسطینی در قدس خبر داد.

این بیمارستان ها که در قدس شرقی فعال هستند به ارائه خدمات پزشکی به فلسطینیان کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه می پردازند که برخی از این خدمات در دیگر بیمارستان های کرانه باختری و نوار غزه وجود ندارد.

بیمارستان های قدس شرقی عبارتند از: جمعیت خیریه اسلامی، هلال احمر، سانت جان، بنیاد شاهزاده بسمه، مار یوسف مشهور به بیمارستان فرانسوی و آگوستا ویکتوریا.

7- بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن:

صائب عریقات دبیر کل سازمان آزادی بخش فلسطین، 10 سپتامبر جاری اعلام کرد که دولت آمریکا به طور رسمی تصمیم خود مبنی بر بستن دفتر این سازمان در واشنگتن را اطلاع داده است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطینی وفا گفت: دولت آمریکا رسماً از بستن دفتر سازمان در واشنگتن خبر داده و علت آن را ادامه همکاری با دادگاه لاهه در خصوص جنایات جنگی اسرائیل اعلام کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز در این خصوص اعلام کرد: دولت ترامپ قصد دارد دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل نماید.

کد خبر: 969019

وب گردی

وب گردی